sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: 2020 Cannondale Topstone Carbon Test: 2020 Cannondale Topstone Carbon
4.5
Les også: Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Test av Cannondale SuperX Force 1 SE Hvor mye sykkel får du for... Test: 2020 Cannondale Topstone Carbon 4.5

Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX Gravel er en helt spesiell sykkel takket være den unike demperteknologien. Vi har sjekket om Cannondale har lykkes i å lage en sykkel som både er rask og komfortabel.

cannondale topstone carbon ultegra rx

 

Cannondale lanserte Topstone allerede i fjor, men da som en rimeligere sykkel med aluminiumsramme. Nå er karbon-versjonen her, og den skiller seg betydelig fra alu-versjonen. Topstone er ment å være en allsidig sykkel som legger seg mellom komfort-raceren Cannondale Synapse og cyclocrossen Cannondale SuperX. Hvis man sammenligner Topstone Carbon med SuperX, så er Topstone høyere i fronten, har litt lengre reach, samt at bakramma er mer kompakt. Dette er trekk som i praksis gjør Topstone mer komfortabel å sykle på over tid, samtidig som den oppleves som både stødig og lett og manøvrere.

PRAKTISK: Skruehull på overøret gjør at man kan montere en praktisk veske. Ellers er det sparsommelig med skruehull til ekstrautstyr i forhold til mer rendyrkede bikepacking-sykler.

Hva er KingPin?

Men det er ikke geometrien som er den store nyheten her. Det som virkelig pirrer nysgjerrigheten til utstyrs-nerdene er Cannondale sitt nye dempesystem som har fått navnet KingPin. Setestagene treffer seterøret midt på, men i stedet for å støpe fast stagene er de festet til seterøret med en aksling. Dette gjør at setestag og seterrør kan bevege seg mer uavhengig av hverandre.

NYTENKENDE: Her ser man hvordan kjedestagene flater ut og at det er et ledd midt på seterøret som gjør at ramma flekser når den blir tilstrekkelig belastet.

Hvis vi ser lengre ned på sykkelen, nærmere sagt kjedestaget, så ser vi at disse har en flat fasong som gjør at de flekser. I kombinasjon med en fleksende setepinne, skal KinPin-systemet gi 30 mm med vandring bak på sykkelen. Dempingen er helt klart merkbar, uten at sykkelen føles som en fulldemper av den grunn. Man må sitte på setet for å belaste og få effekt av systemet. Vi tipper at jo tyngre du er, jo bedre vil du merke dempingen. Når man står og trår er det lite bevegelse i dempingen. Dette gjør at responsen i sykkelen oppleves som like kvikk som hvilken som helst annen hvass gravel-sykkel uten demping.

Designet av bakramma har konsekvenser for bakhjulet som må bygges ute av senter. Dette gjør at du ikke bare kan kjøpe deg et ekstra hjulsett og sette det rett på sykkelen. Bakhjulet må justeres i forhold til den assymetriske bakramma av en hjulbygger før man får det på plass. 

Ultegra RX

De fleste kjenner til Ultegra som den nest beste gruppa etter Dura-Ace i Shimano-hierarkiet. Når Ultegra når får slengt på “RX”på bakgiret betyr det at gruppa har blitt tilpasset sykler i gravel-kategorien. Tidligere har problemet vært at man ikke har fått på stor nok kassett til å gjøre de bratteste bakkene lette. Skal du ha på en stor kassett må du ha en lang girarm, og det har Ultegra RX bakgiret. Maks størrelse på største drevet bak med et vanlig bakgir er gjerne på 28 tenner, men på vår testsykkel så står det på et 11-34 tenners drev.

HJEMMELAGD: Cannondale lager kranker selv, og de har alltid sett ekstremt bra ut.

I kombinasjon med en Cannondale Hollowgram krank, som har 46-30 tenners utveksling, så kommer man neppe til å savne lettere eller tyngre gir. På bakgiret er det også en spak som strammer fjæra, lik den som er på terrengsykkel-gir. Dette gjør at kjedet ikke slår i kjedestaget i rotete terreng, i tillegg til at det er mindre sjans for at kjedet hopper av.

ultegra rx

ULTEGRA RX: Det nye giret har det meste til felles med terrengsykkelgir som er tilpasset store drev.

Kort sagt så digger vi Ultegra RX. Du får den smoothe betjeningen og gode funksjonen fra vanlig Ultegra, bare med enda mer allsidighet. De tilhørende hydrauliske bremsene er også fantastiske, og byr på massevis av kraft og god modulasjon.

Annet utstyr

Cannondale Topstone Carbon kommer originalt med Hollowgram 22 karbonhjul. Det er ikke verst med karbonhjul på en sykkel til denne prisen. Hjulene er lette og har lav profil. De har en bredde på 25 mm, noe som gjør at de matcher godt 37 mm-dekkene fra WTB. WTB Riddler-dekkene er knastedekk, og ganske grove i forhold til dekk som de fleste andre gravel-sykler kommer med. Skal du sykle mye på asfalt, kan du med fordel bytte til noen mer lettrullende dekk, men om grus er prioritet så er det bare å la dekkene stå på. Vi syklet Birken på denne sykkelen med disse dekkene, og angret aldri på dekk-valget.

SKINWALL: WTB-dekkene ser ikke bare kule ut, men de godt grep og gode rulleegenskaper også.

På forhjulet finnes det også en sensor som du kan koble til Cannondale sin egen app, og den begynner å logge med en gang hjulet settes i gang så lenge bluetooth er koblet til. “Er det ikke logget, så har det ikke skjedd” sa en vis, gammel mann. Med auto-start får du logget alt, og da har det skjedd.

Kontaktpunktene er  behagelig satt opp med et Fabric Scoop-sete som er helt uten fancy detaljer og fasonger. Vi fant oss godt til rette på det, og det tror vi mange andre rumper vil gjøre også. Styret har i kjent grusracer-stil liten dropp og mye flare. Det gjør at man holder ut lengre i bukken og har god kontroll når ting drar seg til.

Hvordan er Cannondale Topstone Carbon å sykle på?

Vi har fått mange mil på Topstone, men noe av det mest minneverdige var da undertegnede syklet Birken med den i august. Akkurat da hadde jeg flere sykler å velge mellom; en Hard Rocx Gravel Grinder GT3 (testsykkel), en Ritchey Swisscross (privat) og Topstone. Alle syklene kunne nok gjort en god jobb, men Topstone var lettest, hadde nok gir til at jeg alltid kunne tråkke en god frekvens både i bratte bakker og noen av de lange slake utforkjøringene man møter mellom Rena og Lillehammer. 

birkebeinerrittet

BIRKEN: Topstone fikk kjørt seg i Allroad-klassen for sykler med bukkehornstyre.

Komfort var også en faktor. Jeg så for meg at KingPin-systemet skulle gjøre turen mer behagelig. Det var godt med demping bak, man merker godt at systemet fungerer og at man får litt mindre juling i rufsete partier. Men om man skal sykler raskt på sti eller på steinete kjerreveier som man eksempelvis møter på vei ned Djuposet, så vil man heller ha dempingen foran enn bak for å slippe å riste i filler. Fronten på Topstone er ikke laget for å være spesielt ettergivende. Det hadde vært spennende om Cannondale børstet støv av den gode gamle Headshock-teknologien (demperenheten er plassert rett under styrerøret) sin og lagde en låsbar frontdemper med 3 cm vandring for Topstone.  

Dette med demping kan også løses ved å ha dekk med mer volum, men det er ikke plass til så mye større på Topstone enn de 37 mm som sitter på originalt. Gravel-sykler med 27,5 tommers hjul og dekkbredde som nærmer seg terrengsykkeldekk vil også kunne gi god demping, om det er noe du prioriterer.

Med unntak av bakrammens demping, så oppleves resten av ramma svært stiv og responsiv. Når dette kombineres med et lett og stivt hjulsett, så snakker vi om en gravel-sykkel som er veldig nære en landeveissykkel når man kommer på veien. Vi ville ikke nølt med å sette på racer-dekk og stille opp på turritt med denne sykkelen. 

Cannondale har klart å gjøre bakramma på sykkelen kort, og det gjør at den føles kvikk i svingene. Fronten er ganske høy, noe som bidrar til at man har god kontroll og sitter ganske avslappet på sykkelen. Den lave droppen på bukkestyret gjør at man orker å ligge mye i bukken. Og om man skal sykle fort, ja da bør man tilbringe mye tid i aerodynamisk stilling nede i bukken!

Spesifikasjoner

Pris: 43 999,-

Vekt: 8,5 kg

Ramme: All-New, BallisTec Carbon, Kingpin suspension system, Proportional Response size-specific construction, Directline internal cable routing, BB30-83 Ai, 142×12 Speed Release thru-axle, flat-mount disc, removable fender bridge, multiple gear/bottle mounts, dropper post compatible

Gaffel: All-New, BallisTec Carbon, 55mm OutFront offset, SAVE, 1-1/8″ to 1.5″ steerer, integrated crown race, Directline internal routing, 12x100mm Speed Release thru-axle, flat mount disc, gear/rack/fender mounts

Felger: HollowGram 22 Carbon, 22mm deep, 25mm ID, tubeless ready

Nav: (F) HollowGram Sealed Bearing, straight pull, 12×100 / (R) HollowGram 142×12 rear w/DT internals, Centerlock

Eiker: HollowGram, double-butted straight pull (Ai Offset Dish – rear)

Dekk: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c, tubeless ready

Krank: HollowGram, BB30a w/ OPI SpideRing, 46/30

Kranklager: Cannondale Alloy BB30

Kjede: Shimano HG601, 11-speed

Kassett: Shimano Ultegra, 11-34, 11-speed

Navgir: Shimano Ultegra RX

Krankgir: Shimano Ultegra, braze-on

Girhendel: Shimano Ultegra hydro disc, 2×11

Styre: Cannondale 3, butted 6061 alloy, 16 deg flare drop

Styretape: Cannondale Grip Bar Tape w/Gel, 3.5mm

Stem: Cannondale 2, 6061 alloy, 31.8, 6°

Styrelager: Integrated, 1.5″ lower to 1-1/8″ upper w/ reducer, 25mm Alloy top cap

Bremser: Shimano Ultegra hydro disc, 160/160mm RT70 rotors

Bremsehendler: Shimano Ultegra hydro disc

Sete: Fabric Scoop Shallow Race, titanium rails

Setepinne: SAVE Carbon, 27.2 x 350mm (XS-L), 400mm (XL)

Ekstra: Wheel Sensor with Cannondale App connectivity

Cannondale Topstone Carbon er en rask gravel-sykkel som også vil trives godt på asfalten. KingPin-systemet fungerer bra, men kjører du mye på veldig rufsete underlag vil du fortsatt kjenne det på kroppen siden sykkelen ikke har demping foran. Vi tror likevel mange vil kunne finne seg til rette på sykkelen, enten man driver med jobbpendling, bikepacking, markaturer eller grusritt. Selv om snaue snaue 44 000 kroner er mye penger å bruke på sykkel for mange, så synes vi man får bra komponenter for pengene, der karbonhjul og gruppesettet er klare høydepunkter.
  • Riktig girgruppe for sykkeltypen
  • Lette karbonhjul
  • Responsiv
  • Komfortabel
  • Ukurant med bakhjul ute av senter
  • Demping bak burde matches med demping foran også
  • Ingen bagasjefester på gaffel

5 av 5

3 av 5

4 av 5

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.