sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019
4
Les også: Vi tester Cannondale SystemSix Hi-Mod Ultegra Di2, 2019 Hvor mye sykkel får du for nesten 100.000,-? Test av Scott Addict RC 15... Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 4

Superkomfortabel komfortracer fra Cannondale

En komfortracer skiller seg fra en konkurranseracer på noen nøkkelområder. Den er gjerne litt kortere. Det vil si at avstanden fra sete til styre er litt kortere enn på en racer med mer aggressiv geometri (les: konkurranse racer). Den er også gjerne litt høyere i front. Det vil si at styrerøret på ramma er et par, tre centimeter lenger. Ofte ser man også at ramma har en annen bakramme. Både kjede- og setestag er laget for å gi litt mer vertikal fleks. For å runde av det hele kommer disse syklene også gjerne med et litt mer polstret sete og bredere dekk (28c).

Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2 2019

Cannondale Synapsen tikker av alle disse boksene. Dette er en racer som er laget for deg som enten ikke kan sitte aggressivt og utstrekt, eller som ikke ønsker det. Men som likevel vil ha en fullspekket racer som funker like godt til konkurranse som trening.

Og fullspekket er denne sykkelen. Her snakker vi om en ramme som veier under kiloen (den har slanket seg rundt 220 gram mot i fjor). Den kommer med skivebremser og elektronisk giring levert av Shimano. Det er riktignok ikke toppversjonen fra Shimano, men du skal jammen bruke sykkelen mye og være opptatt av vekt for å ikke være fornøyd med Ultegra utstyret.
Når det gjelder girutveksling snakker vi om en todelt krank som har et største krankdrev på 50 tenner og det minste på 34. Dette sammen med en 11-34 kassett gjør at det skal være rimelig bratt før man trenger noe mer.

Det må også nevnes at Cannondale på denne sykkelen har spesifikke gafler basert på rammestørrelsen. Vi tester en størrelse M og denne kommer med en gaffel som har en “rake” (eller “offset” om du vil) på 5.4 centimeter. De andre størrelsene har andre “rake”.
Rake og Offset er to ord som beskriver det samme. Se for deg at du trekker en rett linje som følger vinkelen til styrerøret helt ned til bakken. Offset er den mengden gaffelen avviker fra denne linjen. Dette er viktig fordi det avgjør hvor følsom sykkelen er for utslag i styret (følsom styring). Uten disse millimeterne med offset ville sykkelen blitt veldig tung å styre. Dette kalles “trail”. Liten trail, under 50 millimeter gir gjerne en ganske nervøs styring, mens en stor trail, over 65 millimeter, gir en veldig stabil styring. Vi liker veldig godt at Cannondale forsøker å gjenskape samme kjørefølelse på tvers av alle rammestørrelser.

Cannondale Synapse 2019 gaffel

Stikkaksling og skivebremser fra Shimano

Hjulene er festet i ramma med gjennomgående 12 millimeters stikkaksler både foran og bak. I motsetning til de normale (og i dag litt gammeldagse) hurtigkoblingene, hvor du løsner koblingen og trekker hjulet ned og ut av ramma og hurtigkoblingene sitter i hjulet nav og dermed blir med hjulene, er stikkakslene noe du må ta ut av ramma før du får av hjulene. Dette gir et stivere hjuloppheng samt at det sikrer at hjulene sitter fast i ramma. Økt styringsrespons og solid nedbremsing er resultatet.

Shimano Di2, som det elektroniske girsystemet heter, går på batteri og må med jevne mellomrom lades. En lading holder gjerne femtenhundre kilometer. Batteriet på denne sykkelen festes i setepinnen og lades gjennom en lekker ladeport i ramma. Her sitter også justeringsenheten hvis du trenger å justere bakgiret.

Cannondale Synapse 2019 Di2 styringsenhet

Di2 styringsenhet i ramma.

Det synes ikke ved første øyekast, men du kan også montere skjermer på denne sykkelen. Det medfølger fester for montering av skjermer. Ganske så smidig løsning, og smart synes vi. Hvis du ikke bruker skjermer synes ikke festene (så sant du ikke monterer de).

Følelsen av komfort i en racer påvirkes ganske sterkt av størrelsen på sykkeldekkene. Cannondale har montert 28 c dimensjon. Du skal ikke mange år tilbake i tid før det var helt uhørt å montere så store dekk på en racer. Men i dag er 28 c ikke veldig stort. Men det er mer enn nok til at komforten føles godt. En fordel med bredere dekk er at de kan kjøres med lavere dekktrykk og samtidig beholde rulleegenskapene. Og med 90 punds lufttrykk i dekkene merkes komforten godt.

På veien

Etter å kjørt denne sykkelen noen mil er det åpenbart at Cannondale har truffet godt med oppsett, ramme og geometri. Den er rett og slett nydelig å bruke. Vi sitter veldig godt på den. Skivebremser og elektronisk giring er så suverent å bruke at det er synd det ikke er tilgjengelig for alle enda. Foreløpig må man høyt opp i prisklassene for å nyte godt av en slik bremsekraft og smidig giring.

Med sine 8,4 kilo på sokkelesten er ikke sykkelen superlett, men det er kanskje ikke primærbehovet til kjøperen heller.

Cannondale Synapse 2019 Save

Cannondale Save setestag

Kjøreegenskapene er viktigere og vi merker veldig lite til underlaget. Mye takket være et digg sete, en lang setepinne som gir godt svikt, store dekk og en ramme som tar mer av underlaget enn andre sykler. Det er en definitiv forskjell mellom denne Synapse og Super Six Evo undertegnede selv bruker.

Balansen i sykkelen er ypperlig og det slo oss flere ganger at denne sykkelen må passe mange.

Konklusjon

Det viktigste å merke seg er at det er stor forskjell på sittestillingen på en komfortracer og en konnkurranseracer. Selve ordet komfortracer kan kanskje kobles med en billigere utgave av noe som er bedre. Men det må du ikke tenke. Sykkelen er akkurat like avansert og kvaliteten er like høy som konkurranse syklene. Poenget er at den er laget for litt mer komfort. Akkurat denne sykkelen har fem andre modeller over seg i hierarkiet. Hvis du har pengene får du kjøpt denne sykkelen med det beste Cannondale har å by på av karbon, Hi-Mod og med Shimano Dura-Ace elektronisk giring og skivebremser. Men prisen er også deretter.

Dette er enkelt og greit en super racer for deg som ser etter en vass landeveissykkel, men som er litt snillere med kroppen.

SykkelCannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2
Pris46.990,-
Sykkelvekt8,3 kg
Hjulvekt (m/alt)3,1 kg
RammeSynapse Disc Asymmetric
GaffelSynapse Disc Asymmetric
FelgFulcrum Racing 600 DB
NavFulcrum Racing 600 DB
Stikkaksling12 mm foran og bak
DekkVittoria Rubino Pro 28c
KrankCannondale Si, FSA drev 50/34
KranklagerCannnondale PressFit
BakgirShimano Ultegra Di2 GS
FremgirShimano Ultegra Di2
Gir/bremsehendlerShimano Ultegra Di2 Hydro disc
BremserShimano Ultegra Hydro disc
KassettShimano 105, 11-34
KjedeShimano HG-601
StyreCannondale C2, alloy
StemCannondale C2, alloy
SetepinneCannondale C2 carbon, 25,4 mm
SeteFarbic Scoop Shallow, steel
Geometri
Størrelse48,51,54,56,58,61 - 54 testet
Vinkel, styrerør71.7°
Vinkel, seterør73.9°
Lengde, styrerør161 mm
Lengde, overrør547 mm
Lengde, seterør480 mm
Lengde, kjedestag410 mm
Akselavstand1008 mm
Stack**570
Reach***382
Sportslighet****1.49
ImportørCannondale
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri
  • Høy komfort
  • Kjørekvaliteter
  • Gir og bremser
  • Kanskje litt høy vekt

5 av 5

5 av 5

4 av 5

4 av 5

4 av 5

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.