sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Mekketips: Slik legger du ny styreteip Mekketips: Slik legger du ny styreteip
Les også: None Found Mekketips: Slik legger du ny styreteip

Har du gammel, slitt, møkkete eller løs styreteip på sykkelen din? Fortvil ikke, det er en enkel jobb å bytte!

Bytte av styreteip er en av de billigste oppgraderingene du kan gjøre på sykkelen din, samtidig som det er blant de oppgraderingene som virkelig merkes. Det finnes mange typer styreteip, men alle legges på samme måte. Det er ofte noen mindre utfordringer som skal overkommes når man legger styreteip, f.eks. kreves det litt tålmodighet for å få endepluggen til å sitte pent og så er det ikke alltid enkelt å få lagt styreteipen pent rundt hendlene. Likevel mener vi at dette er en jobb du ikke trenger å outsource til en mekaniker. Alt du trenger er å lese denne veiledningen!

Slik legger du styreteip på et bukkehornstyre

Først må du passe på at styret er rent, og at det ikke sitter igjen rester fra gammel styreteip der. Når styret er rent, vil den nye styreteipen sitte bedre.

På baksiden av styreteipen er det en stripe med heftende lim. Her skal du ta av beskyttelses-teipen etterhvert som du fester styreteipen på styret.
Viktig: Ikke dra av all beskyttelses-teipen med en gang. Da risikerer du at limet trekker til seg skitt og møkk på bakken.

beskyttelsesteip

Du starter alltid fra enden på styret. Putt derfor enden på styreteipen inn i enden på styret. La lim-siden hefte på innsiden av røret.

Når enden er inne i røret, så skal du legge teipen rundt enden på røret. La teipen stikke noen millimeter utenfor styre-enden. Dytt den overskytende teipen inn i styret og sett på endepluggen. Hvis du sliter med å få det pent, kan det være at du har latt for mye eller for lite teip stikke ut. Et tips for å få et godt resultat er å dreie endepluggen litt samtidig som du dytter den inn. Et annet godt tips er å skaffe endeplugger av typen som kan skrus fast. Denne typen plugger følger sjelden med når du kjøper styreteip.

Vi glemte å ta bilde av hvordan vi monterte endepluggen, men her er et bilde lånt fra Cannondale som viser hvordan det skal se ut:

 

Neste steg er å surre styreteipen rundt styret. Det skal hele tiden være litt overlapp på styreteipen, det er veldig viktig at du ikke har styret eksponert. Da vil styreteipen flytte på seg når du bruker den. Husk at styreteipen skal sitte stramt, men du skal ikke strekke den.

Når du kommer til hendelen, så blir det litt tricky igjen. Stilpolitiet vil nemlig dele ut bøter i sveitserfranc om stål-klemma til hendelen er eksponert. Derfor er det viktig å få denne skjult. Det er lettest å komme til om du bretter tilbake gummien til hendelen. Nå har du to forskjellige metoder og velge mellom:

  1. Klipp av en liten bit av styreteipen som er lang nok til å dekke klemma. Denne biten fester du langs klemma hele veien der det er eksponert metall. Deretter surrer du teipen rundt og drar over gummihetta.
  2. Den andre metoden er den vi har brukt her, nemlig å surre to ganger rundt klemma for å få dekket alt. Ulempen med denne metoden er at den kanskje gjør grepet litt tjukkere mellom gummi og styreteip, men det ser bra ut når gumminen trekkes tilbake på plass og det blir ikke SÅ mye tjukkere.

Når du har kommet deg forbi hendelen, er det bare sjarmøretappen igjen. Du bestemmer selv hvor langt inn mot styrefremspringet teipen skal gå, men det ser jo best ut å stoppe før logoen på styret ihvertfall. Du avslutter jobben med å legge på en runde teip. Som regel følger det med teip når du kjøper styreteip. Disse er ofte litt stive og vanskelige å jobbe med, så mange sverger til elektriker-teip som både er fleksibel og hefter svært godt.

Og sånn ble resultatet! Lykke til!

Les også:

    None Found

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.