sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Vi tester Specialized Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2
Test: Merida Mission Road 7000-E
Test av Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO – elektrisk gravel
Test av Cannondale Scalpel Carbon 2 (2020)
Test av Specialized Turbo Vado SL 4 EQ
Test av eMTB: Cannondale Habit Neo 2
Cannondale Topstone Neo – elektriske gravel sykler på test
Test av Cannondale CAAD 13 Disc Ultegra
Test av Revel Rascal – en amerikansk enhjørning som mange kan like
Vi tester Merida REACTO DISC 9000-E

Vi lar oss imponere av sykkelen og hva Merida har bygget, men vi er ikke like overbevist om SRAMs eTap AXS elektroniske girsystem.

Merida Reacto er en serie med sykler laget for deg som vil gjennom vinden mest mulig effektivt. Her sitter aerodynamikk i forsetet. NACA Fastback rør, store hjul, aero setepinne.
Reacto rammene kommer i to versjoner. CF4 og CF2. Begge rammene er bygget med samme kvalitet karbon, men geometrien er forskjellig. CF4 er den aggressive, racing versjonen, mens CF2 er for deg som ønsker det litt mer “skånsomt”.

Merida Reacto Disc Force Edition er en CF2 modell. Den er “lillebror” til Disc 9000-E (SRAM Red eTap AXS) og Disc 10K-E (Shimano Dura Ace Di2).
Alle rammene er bygget med dråpeformede rør hvor halen på dråpen er kappet av. Luften vil likevel bevege rundt rørene som om halen fortsatt var der. Dette er det som kalles NACA Fastback. Det gjør at rammene ikke blir like voldsomme i dimensjon, samtidig som det sparer vekt.

Elektronisk giring fra SRAM
På en sykkel i denne prisklassen forventer man i dag elektronisk giring og skivebremser. Og det får man her.
På denne modellen er det montert trådløs giring fra SRAM. Det er ikke toppmodellen, men prinsippene er likevel de samme. SRAM Force eTap AXS og Red eTap AXS fungerer på samme måte. Her bruker man høyre girspak for å flytte kjedet nedover på kassetten, mens man må bruke den venstre for å flytte kjedet oppover. Når du skal bruke fremgiret må du trykke inn begge hendler samtidig.
Systemet er trådløst og det gir en bitteliten forsinkelse i giringen. Det merkes ikke veldig godt, men hvis man går rett over mellom Shimano og SRAM merker man at Shimano er hakket mer snappy.
Der Shimano systemet er bygget på ett batteri som gjerne er skjult i setepinnen og med et ladepunkt i styret, er SRAM systemet bygget på fire batterier, hvor to av de ikke kan lades. Det sitter ett ladbart batteri i hvert gir og ett batteri som må byttes i hver girhendel. Batteriene i girene må tas av for lading. Det følger med en liten ladeboks man må legge batteriene i.
Det er enkelt og raskt å ta batteriene av og på. En fordel med avtagbare batterier er at man kan ha med seg et par stykker på langtur i tilfelle man er usikker på gjenværende kapasitet. Men du må naturligvis kjøpe ekstra batteri for dette.
Trådløst er kult, men det har også sine ulemper. Presisjon, hastighet, paring og justering er kanskje de største.

Det sitter naturligvis SRAM Force skivebremser på sykkelen og de er på helt på høyde med Shimano Ultegra og Dura-Ace. De biter ganske bra og det er smidig modulering av bremsekraft.

På veien
Når man setter seg på sykkelen forventer man en ganske stiv og utilgivende opplevelse på grunn av rørenes dimensjon og den kraftige setepinnen. Alt ser veldig solid ut. Overraskelsen er derfor desto større når vi merker at sykkelen glir overraskende mykt over ru og ujevn asfalt.
På tross av at dette er en CF2 ramme, som er mer oppreist enn CF4 som vi sa over, føler vi likevel at vi sitter nokså sportslig og utstrekt over sykkelen. Styrefremspringet er kanskje litt langt, men med våre 180 centimeter på sokkelesten og en 54 ramme fungerer det.
Sykkelen er ekstremt “lydig” og er med på hver eneste bevegelse. Den oppleves veldig kompakt, rask og sporingsdyktig. Med sporingsdyktig mener vi at sykkelen er forutsigbar i de fleste situasjoner. Selv i sterk vind opplever vi at sykkelen er rimelig enkel å håndtere. Og det er god cred til Merida med tanke på den høye felgprofilen på Vision CS 55DB hjulene.

Når man ligger nede i bukken på slettene og man pumper watt ned i pedalene er det en fryd å bruke Merida Reacto. Undertegnede følte seg iallfall som en million.

Men alt er ikke bare fryd og gammen og her. Det aller meste som kommer fra Merida er gjennomtenkt og godt laget. Ser man på stikkakslene til hjulene og måten kontakten mellom ramme, hjul og stikkaksel er, er det få produsenter som matcher Merida. Alt matcher så godt at man sjelden eller aldri knoter med å få akslingen på plass og feste hjulet i ramma.
Derfor er det litt overraskende at løsningen på seteklemmen er … hva skal vi si… underlig. Vi snakker ikke om hvordan setepinnen festes i ramma. Vi snakker om hvordan setet festes i setepinnen. Det er mange løse deler og disse må festes på et spesielt vis for å kunne justere setet frem og tilbake. Vinkeljusteringen er superbra. Den løsningen skulle flere hatt. Men du må passe på at du ikke veksler om bitene når du fester setet i pinnen. Gjør du det feil, får du ikke justert setet horisontalt på pinnen.

Konklusjon
En topp racer for deg som ønsker å være rask. Trådløs giring fra SRAM som har sine fordeler og ulemper, men det er i det minste topp moderne. Skivebremser som gjør at du stopper når du vil, uansett vær. Flott geometri som kan gjøres både mer aggressiv eller mer komfy, alt etter hva du selv ønsker. Kanskje må bruke noen ekstra kroner på nytt fremspring eller noe, men det ting du må regne med for å få sykkelen til å passe deg og ikke omvendt.

Pluss:
– kjøreopplevelse

Minus:
– seteklemme

Read more