sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Les også: Test av 4 raske rittfulldempere! Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Cannondale Topstone Neo – elektriske gravel sykler på... Test av Cannondale Scalpel Carbon 2 (2020) 4

Fulldempet rundbanesykkel

Scalpel serien har vært på markedet i årevis og har derfor vært gjennom en hel haug av iterasjoner. Det har alltid vært en sykkel som er laget for konkurranse og det har derfor alltid vært et mål at sykkelen skal være rask. Som alle andre er også Cannondale opptatt av vekt og ett av kjennetegnene til Scalpel har vært å ikke bruke svingpunkter overalt. De har pushet karbon materialet og lay-up (hvordan lagene med karbonfiber matter legges og limes sammen) til å bruke selve ramma som fjæring.

Det nye nå er den virtuelle Horst linken. Virtuell fordi det ikke er et ekte svingpunkt. Her er det avansert karbon lay-up som sikrer bevegelse helt bakerst på kjedestaget. Derav den flate seksjonen på den bakre tredjedelen av kjedestaget.

Litt av poenget med dette systemet er at det skaper mindre vedlikehold og blir billigere å produsere. Men samtidig fungerer det ganske likt et Horst opplegg med 4 svingpunkter. Det er veldig lite, om noe overhodet, pedal kickback. Pedal kickback er noe man gjerne opplevde i gamle dager. Det skjer når demperen komprimeres og avstanden mellom baknav og krankhus blir lengre. Da strekkes kjedet og dette merkes som nøkking i kjedet når man sykler. Det er ikke et problem her. Avstanden mellom baknav og krankhus er rimelig konstant gjennom hele vandringen. Tips: Ta nesten all luft (ikke ta ut alt) ut av bakdemperen og sjekk selv ved å legge vekt på setet og dytte nedover.

Man merker derfor heller ikke noe til det motsatte: At når man bremser så forlenges systemet og man man føle å bli kastet av sykkelen fremover.

Du har med andre rimelig stor frihet med å leke med lufttrykket i bakdemperen for å finne din sweetspot. Undertegnede veier 70 kilo og bruker 160-165 psi. Jeg liker at det er litt fast og gir meg god respons i tekniske klatringer, samt at jeg setter pris på litt stram flyt når stiene er tekniske.

Cannondale bruker også noe de kaller “Proportional Response”. Kort fortalt betyr dette at hver eneste størrelse har sin spesifikke lengde på bakdemperens festepunkt i overrøret. Med andre ord er plasseringen av bakdemperens sentrale svingpunkt forskjellig mellom størrelsene. Dette sikrer i følge Cannondale at hver eneste størrelse skal gi den samme følelsen av grep, følsomhet og kontroll.

Et annet sentralt kjennemerke til Scalpel (og alle andre toppsykler for rundbane) er Lefty gaffelen. Dette er som navnet sier en gaffel med kun ett gaffelben. Det venstre.

Lefty Ocho er en stjerne

I likhet med Scalpel har Lefty eksistert i mange, mange år. Cannondale er eneste produsent av en dempegaffel med ett ben. Lefty Ocho er nyeste versjon og kom på markedet for et par år siden. Vi kan si at Ocho startet en ny tidsalder for gaffelen. Frem til Ocho har det ikke vært mulig å erstatte en Lefty med en annen normal dempegaffel. Det har vært dobbel kroner og overdimensjonerte styrelager som har hindret brukere i å sette på noe annet.

Det virker helt unaturlig at en dempegaffel med ett ben kan være så bra. Men dette ene benet har en kraftig dimensjon og festes i hjulet med aksling som er superbred i starten. Inni gaffelen er det “indre” røret laget med tre flater som løper på nål lager. Dette gir en fantastisk stivhet og respons. Vi er ganske klare på at dette er markedets råeste dempegaffel til sitt bruk. Sporingsdyktigheten er superb og gaffelen fungerer uansett hvilket press det utsettes for på stiene. Dette er kremen på sykkelen etter vår mening.

På de dyrere Scalpel syklene er Ocho gaffelen i karbon og reduserer vekten med nesten 300 gram, til meget racevennlige 1445 gram (mot 1735 gram i denne versjonen). Aluminiumsutgaven er litt over på den tunge siden, men gaffelens funksjonalitet overgår dette.

Justeringene er de samme som du finner på andre topp gafler.
Fra toppen av gaffelbenet styrer du kompresjonsfølsomhet og i bunn pumper du luft og styrer retur hastighet.

Ramme og geometri

Årets ramme er ny og kommer som nevnt over med FlexPivot kjedestaget. Ramma er fortsatt laget av Cannondales BallisTec karbon.

Seterøret er brattere og styrerøret er slakkere mot på fjorårets versjon. Dette merkes godt. Man sitter godt over pedalene og sykkelen oppleves mer kompakt enn hva den er.

Den slakkere fronten gjør at angrepsvinkelen på røtter og stein foran deg er mer naturlig og det øker følelsen av å kunne sykle mer aggressivt.

Det er uvanlig med en setevinkel på 74,5° på en terrengsykkel. Dette gjør at man sitter godt over sykkelen. Paret med den lave fronten gjør det at vi lett føler at vi sitter litt utsatt til. Utsatt for å forsvinne over styret. Men i terrenget når man åpner bakdemperen synker man ned et par centimeter og sykkelens geometri endrer seg og føles mer som en tradisjonell, rask, fulldempet rundbane sykkel.

Cannondale anbefaler oss å bruke en størrelse L. Medium er for deg mellom 167 og 175. Undertegnede er 179 og faller midt i størrelse L anbefalingen. Men vi respektfult sier oss litt uenige. Størrelse M føles ganske rett for oss. Styrefremspringet er i korteste laget så det ville vi byttet til en 80-90 mm. Videre er sykkelens geometri ekstremt sportslig med en veldig lav front, så her bruker vi (for første gang) avstandsskiver for å få styret litt opp. Vi er med andre ord helt, helt på grensen av størrelse M. Dessverre har vi ikke fått sjansen til å teste en L. Forskjellen fra M til L er: 2.3 centimeter lengre overrør, 1 centimeter høyere styrerør, 4 centimeter lengre seterør og 1.6 centimeter lengre akselavstand.

Vi setter en pluss ved at ramma er konstruert på en måte som gir rom for to flaske holdere. Det er ikke alltid mulig på fulldempede sykler.

I marka på stiene

Jakten etter en fulldempet sykkel som både er rask og smooth er evigvarende. I flere år har undertegnede kjørt på en Scott Spark. Både med det gamle og det nye demper opphenget bak. Spark har etter min mening aldri blitt utkonkurrert av noen andre. Er denne nye Scalpel i stand til å slå Spark ned og bli erstattet?

Det enkle svaret er at det ikke er så enkelt.

En styrke Scott har, som er en mangel hos Cannondale er klatremodusen i demperne. Mens Cannondale har to settinger, åpen eller låst, har Scott tre: åpen, klatremodus eller låst.

I utgangspunktet opplever vi Scalpel som mer følsom mot underlaget. Det er fin flyt på flate, tekniske stier. Kanskje bedre enn på Scott.

Låsingen av demperne kontrolleres av en bryter på styret. Den låser og åpner begge demperne samtidig. Når demperene er låst er det null bevegelse både foran og bak og man merker hvor stiv hele sykkelen er. Den er responsiv og akselerasjonsvillig.

Når man åpner demperne kjenner man at bakdemperen straks komprimeres og faller sammen et par centimeter. Dette er litt uvant og uvanlig, men det er også det som gjør sykkelen svært følsom mot underlaget. Man kan kompensere dette med høyere lufttrykk i bakdemperen, men husk at du også vil ha full utnyttelse av hele vandringen når farten øker nedover. Ta med deg demper pumpa på de første turene så du finner din sweet spot.

Det krever litt krefter i tommelen og låse demperne. Hendelen har ikke lang bevegelse før den låser, men den er veldig stram. På lange turer når man begynner å bli sliten i hele kroppen krever det litt for mye krefter å låse systemet.

Hadde ikke Scott hatt klatremodus ville den falt litt sammen opp bratte tekniske bakker. Vi sykler aldri med helt åpen bakdemper i tekniske motbakker fordi det komprimerer demperen. Her føler vi at systemet på Scalpel er laget på en måte som gjør at mye krefter i pedalene motvirker dempekomprimering noe og dermed skaper noe av den samme følelsen som klatremodus hos Scott.

Derimot opplever vi at de første centimeterne av vandringen brukes lett opp av Cannondale og dette gjør at flyten i raske utforkjøringer ikke er like smooth som på Scott.

Når man sykler ganske sakte (under 20 km/t på stiene) virker systemet meget responsivt og soft, vi får en fin flyt. Men når farten øker (gjerne nedover) og slagene dermed kommer raskere og hardere blir det litt “stramt”. For vårt bruk er dette helt innafor. Iallfall på de turene som varer mindre enn 2.5 timer. Over det ønsker man gjerne enda litt mer komfort.

Bakenden og hjulavstanden er bittelitt lang og enkelte ganger oppleves dette som treghet i sykkelen, for eksempel når fronten må løftes for å komme opp og over noen steps. Derimot opplever vi det som positivt når svinger skal tas i høy hastighet. Sykkelen ligger godt nedpå terrenget og er superstabil. Den stive gaffelen gjør at man gjerne angriper enda litt mer enn normalt.

Hjulene ruller på Schwalbe Racing Ray EVO foran og Racing Ralph EVO bak. Racing Ray er laget for å være et fordekk med avlange knaster som ligger side ved side. Dekket gir god sporing og trygghet i svingene, men det ligger også og flyter litt på terrenget. I enkelte situasjoner opplever vi det som når man får vannplaning i bilen. Spesielt merkbart er det i svinger på grusen. Bakdekket er helt motsatt konstruert. Her er knastene på midten tverrgående og er laget for å gi grep i motbakkene. Noe det gjør på en ypperlig måte. Det er også sjelden at bakdekket har glippet i svingene. Kombinasjonen er totalt sett fornuftig og vi forstår tanken bak, men kanskje kunne knastene i front vært litt “snillere” i midtseksjonen.

Vi liker at Cannondale har montert en 34 skive i front. Det “normale” i en 1x setup er kanskje 30 eller 32 for å sikre enklere giring i bratte klatringer. Men det gir også lavere fart nedover. En 34 er helt rett på denne sykkelen føler vi. Bak er det en 12-delt XT kassett som går fra 10 til 51. XT girhendlene opplevde vi som litt hakkete og harde og vi mistenker at det er noe galt med de, uten at vi fant noe bevis for dette.

Cannondale har montert 160 bremseskiver både foran og bak. I front er det ikke uvanlig med 180 skive på 29 hjul. Stor skive litt bedre kjøling og stresser ikke systemet like mye. Men vi har ikke lange nok utforkjøringer til å kunne si at 160 ikke duger på denne sykkelen. Bittet i bremsene er bra og moduleringen er strøken, så vi har ikke savnet 180.

Dette er en konkurransesykkel, ingen tvil om det. Det er en av de beste fulldempede syklene på markedet. Akkurat denne versjonen av Scalpel er også rimelig fornuftig priset. På tross av dette hadde vi gjerne sett sykkelen noen hundre gram lettere.
Er du på jakt etter en rask og solid fulldempet sykkel med 100 mm vandring foran og bak er dette en sykkel som hører hjemme på “sykler-som-må-sjekkes-ut” listen.
  • • Markedets beste dempegaffel i Lefty Ocho
  • • Nydelig klatre egenskaper i teknisk terreng
  • • Fin flyt på medium hastighet stier
  • • Litt høy sykkelvekt med nesten 11.5 kg i M
  • • Høyhastighets smoothness kunne vært bedre

4 of 5

3 of 5

5 of 5

3 of 5

4 of 5

4 of 5

4 of 5

SykkelCannondale Scalpel Carbon 2 - 2020/21
Pris52.999,-
Sykkelvekt11.2 kg
Hjulvekt (m/alt)-
RammeBallisTec Carbon
GaffelLefty Ocho alloy - 100 mm
BakdemperFox Float DPS Performance Elite EVOL - 100 mm - remote lockout
RemoteFox - 2 trinn - åpen og lås
FelgHollowGram 25, carbon
NavDT Swiss - 12x148 bak, Lefty 60 foran
DekkSchwalbe Racing Ray EVO, Schwalbe Racing Ralph EVO, 2.25"
KrankHollowGram, OPI ring, 34t
KranklagerCannondale Alloy 30 pressfit
BakgirShimano XT, 12 speed
Fremgir-
Gir/bremsehendlerShimano XT
BremserShimano XT
KassettShimano XT, 10-51, 12 speed
KjedeShimano XT, 12 speed
StyreCannondale 2, alloy, 760 mm
StemCannondale 1, alloy
SetepinneCannondale 2, alloy, 31.6 mm
SetePrologo Dimension NDR
Geometri
StørrelseS, M, L, XL - M testet
Vinkel, styrerør68°
Vinkel, seterør74.5°
Lengde, styrerør105 mm
Lengde, overrør599 mm
Lengde, seterør440 mm
Lengde, kjedestag436 mm
Akselavstand1151 mm
Stack**591
Reach***435
Sportslighet****1.36
ImportørCannondale
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten Iversen Grunder

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: