Test av Specialized Turbo Vado SL 4 EQ
En ganske så lett og flott transport elsykkel
I utgangspunktet er vi et medium som skriver om sykler for O2 snappere. Altså deg som bruker sykkelen som et treningsredskap. Dette er absolutt ingen treningssykkel. Men det er en helt ny og spennende transport sykkel som likevel kan treffe mange av våre lesere. Vi har derfor testet den som en til og fra jobb sykkel (de dagene du ønsker å komme svettefri til jobben) og sykling i nærmiljøet. Vi bor i et område med mye bakker og en elsykkel muliggjør tørr ankomst både til jobb og hjem igjen.
Turbo Vado SL 4 EQ kommer fullt utstyrt med skjermer, lys foran og bak og et solid bagasjebrett. Turbo Vado SL serien består av to modeller: SL 4 og SL 5. Begge kommer i en EQ utgave eller standard. EQ versjonen er fullt utstyrt, mens standard utgaven kommer “naken” (altså uten skjermer, baklys og bagasjebrett).
Uten skjermer er det plass til 42 millimeters dekk, med skjermer er det plass til 38 mm. Denne versjonen vi tester er nok høyaktuell også med piggdekk og da vil 38 mm akkurat holde (litt avhengig av piggdekkene). Ønsker du større dekk, kan du gå ned til 650B hjul, noe som er utenfor rekkevidden av denne testen.
Batteri og motor er fullt ut integrert i sykkelen og den styres med en lekker kontroller integrert i overrøret. Det er også en liten, lekker knappe kontroller montert på styret hvis du heller vil bruke den.
130 kilometer rekkevidde fra et 320 Wh batteri og en egenutviklet motor.
Det er litt typisk Specialized å ikke kjøpe motor fra hyllene, men heller lage sin egen. Dette har hjulpet til å lage en el sykkel som Turbo Vado med vekt på under 16 kilo. Akkurat denne modellen veier litt mer (16.9 kilo) fordi den fullt utstyrt med skjermer, bagasjebrett og lykt både foran og bak.
Specialized SL 1.1 motor
Motoren yter en god kombinasjon mellom kraft, vekt og rekkevidde. Motor vekt er oppgitt til å være 1.9 kilo. Det er ganske lett og det er magnesium dekselet som får mye av æren for dette.
Motoren yter opp til 240 watt. Det er nok til at vi med våre 70 kilo på sokkelesten og ganske veltrente lår fint kan tråkke opp kilometer lange motbakker i 6-7% uten å bli veldig varme.
Motoren har tre modi: ECO, Sport og Turbo. Full kraft oppnås kun ved Turbo. Ytelsen synker med 40% i Sport og hele 70% i ECO.
For vår del fungerer ECO mode fin, fint i slake motbakker når tempoet ikke trenger være høyere enn 25 km/t.
Men det kule er at du selv kan justere hjelpe nivåene gjennom appen, Mission Control.
Specialized sier at motoren ikke skal gi følelsen av drag (altså at det er oppleves motstand i motoren når når farten ligger et par kilometer over 25 km/t.) Det vet jeg ikke helt om jeg kan underskrive. Derimot oppleves ikke dette som et problem på denne typen sykkel.
Batteriet er på 320 Wh og tar cirka 2.5 timer å lade fra 3% til 100%.
Akselerasjonen fra null er forsiktig. Her er det ingen sprinter eller overraskende nykk. Det er heller motsatt. Vi synes den innimellom blir for treg i avtrekkeren.
Trekk kraften på maksimalt 35 Nm er ikke imponerende, men det holder på en slik sykkel som dette. I bratte bakker går det ikke fort, men man kommer seg opp i et behagelig tempo.
I selve skiftet mellom modi, fra for eksempel Sport til Turbo, tar det et sekund eller to før det slår inn. Vi har opplevd dette skiftet raskere på andre sykler.
Rekkevidden på 130 kilometer er det maksimale hvis du kun bruker ECO modus. Ønsker du lenger rekkevidde kan du kjøpe et ekstra batteri som kan festes på setepinnen og kobles til motoren. Da får du ytterligere 65 km.
SL 4 modellene kommer uten Specialized sin Future Shock. Dette er en dempe enhet som er integrert i styrerøret på sykkelen og vil fjerne støt fra små slag i underlaget. Forøvrig er også 5.0 utgaven utstyrt med en karbongaffel, mens denne har en aluminiumsutgave.
Kul applikasjonsfunksjon hvor du kan legge inn hvor du ønsker å sykle også justerer motoren selv hvor mye kraft den kan levere slik at batteriet lever lengst mulig. Dette kalles Smart Control. Da er det appen som styrer nivåene i sykkelen og du kan ikke selv styre det.
Prisen på SL 4 EQ er 38.999,-, mens den nakne versjonen er på 35.999,-. SL 5 modellene er 12 lapper dyrere.
Leverandør: Specialized Europe B.V
Pluss
• Lav vekt
• Nydelig integrasjon, ser nesten ikke ut som en EL sykkel
• Strøken app
Minus
• Litt lav trekk kraft
• Kunne vært mer responsiv i både oppstart og modus skifte
Terningkast
Vi gir ikke noe terningkast på denne sykkelen fordi vi ikke har sammenligningsgrunnlag.
Men vi synes sykkelen er godt bygget og alt er veldig forseggjort. Dette er ikke noe billig skrap for å si det sånn.
Sykkel | Specialized Turbo Vado SL 4EQ |
---|---|
Pris | 38.999,- |
Sykkelvekt | 16.9 kg |
Motor | Specialized SL 1.1 |
Batteri | Specialized SL 1-320, 320 W |
Computer | - |
Ramme | Specialized E5 aluminium |
Gaffel | Aluminium, 12x110 Boost |
Felg | 700c aluminum disc, 22 mm |
Nav | Specialized, Boost |
Stikkaksling | Ja |
Dekk | Specialized Nimbus II 700x38 |
Krank | Praxis, 44t |
Bakgir | Shimano Deore, 10 speed |
Fremgir | - |
Gir/bremsehendler | Shimano Deore, 10 speed |
Bremser | Tektro HD-R290 disc |
Kassett | Shimano Deore, 11-42 |
Kjede | KMC e10S |
Styre | Stout mini rise, alloy |
Stem | Specialized Stealth Stem, 14 |
Setepinne | Specialized alloy, 27.2, 25 mm setback |
Sete | Bridge Sport |
Geometri | |
Størrelse | S,M,L,XL - L testet |
Vinkel, styrerør | 73.5° |
Vinkel, seterør | 71.5° |
Lengde, styrerør | 250 mm |
Lengde, overrør | 610 mm |
Lengde, seterør | 495 mm |
Lengde, kjedestag | 445 mm |
Akselavstand | 1110 mm |
Stack** | 660 |
Reach*** | 415 |
Sportslighet**** | 1.590361446 |
Importør | Specialized |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | |
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. | |
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. | |
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | |
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |