Test av Specialized Turbo Vado SL 4 EQ

En ganske så lett og flott transport elsykkel

I utgangspunktet er vi et medium som skriver om sykler for O2 snappere. Altså deg som bruker sykkelen som et treningsredskap. Dette er absolutt ingen treningssykkel. Men det er en helt ny og spennende transport sykkel som likevel kan treffe mange av våre lesere. Vi har derfor testet den som en til og fra jobb sykkel (de dagene du ønsker å komme svettefri til jobben) og sykling i nærmiljøet. Vi bor i et område med mye bakker og en elsykkel muliggjør tørr ankomst både til jobb og hjem igjen.

Turbo Vado SL 4 EQ kommer fullt utstyrt med skjermer, lys foran og bak og et solid bagasjebrett. Turbo Vado SL serien består av to modeller: SL 4 og SL 5. Begge kommer i en EQ utgave eller standard. EQ versjonen er fullt utstyrt, mens standard utgaven kommer “naken” (altså uten skjermer, baklys og bagasjebrett).
Uten skjermer er det plass til 42 millimeters dekk, med skjermer er det plass til 38 mm. Denne versjonen vi tester er nok høyaktuell også med piggdekk og da vil 38 mm akkurat holde (litt avhengig av piggdekkene). Ønsker du større dekk, kan du gå ned til 650B hjul, noe som er utenfor rekkevidden av denne testen.

Batteri og motor er fullt ut integrert i sykkelen og den styres med en lekker kontroller integrert i overrøret. Det er også en liten, lekker knappe kontroller montert på styret hvis du heller vil bruke den.

130 kilometer rekkevidde fra et 320 Wh batteri og en egenutviklet motor.
Det er litt typisk Specialized å ikke kjøpe motor fra hyllene, men heller lage sin egen. Dette har hjulpet til å lage en el sykkel som Turbo Vado med vekt på under 16 kilo. Akkurat denne modellen veier litt mer (16.9 kilo) fordi den fullt utstyrt med skjermer, bagasjebrett og lykt både foran og bak.

Specialized SL 1.1 motor

Motoren yter en god kombinasjon mellom kraft, vekt og rekkevidde. Motor vekt er oppgitt til å være 1.9 kilo. Det er ganske lett og det er magnesium dekselet som får mye av æren for dette.
Motoren yter opp til 240 watt. Det er nok til at vi med våre 70 kilo på sokkelesten og ganske veltrente lår fint kan tråkke opp kilometer lange motbakker i 6-7% uten å bli veldig varme.
Motoren har tre modi: ECO, Sport og Turbo. Full kraft oppnås kun ved Turbo. Ytelsen synker med 40% i Sport og hele 70% i ECO.
For vår del fungerer ECO mode fin, fint i slake motbakker når tempoet ikke trenger være høyere enn 25 km/t.

Men det kule er at du selv kan justere hjelpe nivåene gjennom appen, Mission Control.
Specialized sier at motoren ikke skal gi følelsen av drag (altså at det er oppleves motstand i motoren når når farten ligger et par kilometer over 25 km/t.) Det vet jeg ikke helt om jeg kan underskrive. Derimot oppleves ikke dette som et problem på denne typen sykkel.
Batteriet er på 320 Wh og tar cirka 2.5 timer å lade fra 3% til 100%.

Akselerasjonen fra null er forsiktig. Her er det ingen sprinter eller overraskende nykk. Det er heller motsatt. Vi synes den innimellom blir for treg i avtrekkeren.
Trekk kraften på maksimalt 35 Nm er ikke imponerende, men det holder på en slik sykkel som dette. I bratte bakker går det ikke fort, men man kommer seg opp i et behagelig tempo.
I selve skiftet mellom modi, fra for eksempel Sport til Turbo, tar det et sekund eller to før det slår inn. Vi har opplevd dette skiftet raskere på andre sykler.

Rekkevidden på 130 kilometer er det maksimale hvis du kun bruker ECO modus. Ønsker du lenger rekkevidde kan du kjøpe et ekstra batteri som kan festes på setepinnen og kobles til motoren. Da får du ytterligere 65 km.

SL 4 modellene kommer uten Specialized sin Future Shock. Dette er en dempe enhet som er integrert i styrerøret på sykkelen og vil fjerne støt fra små slag i underlaget. Forøvrig er også 5.0 utgaven utstyrt med en karbongaffel, mens denne har en aluminiumsutgave.

Kul applikasjonsfunksjon hvor du kan legge inn hvor du ønsker å sykle også justerer motoren selv hvor mye kraft den kan levere slik at batteriet lever lengst mulig. Dette kalles Smart Control. Da er det appen som styrer nivåene i sykkelen og du kan ikke selv styre det.

Prisen på SL 4 EQ er 38.999,-, mens den nakne versjonen er på 35.999,-. SL 5 modellene er 12 lapper dyrere.

Leverandør: Specialized Europe B.V

Pluss
• Lav vekt
• Nydelig integrasjon, ser nesten ikke ut som en EL sykkel
• Strøken app

Minus
• Litt lav trekk kraft
• Kunne vært mer responsiv i både oppstart og modus skifte

Terningkast
Vi gir ikke noe terningkast på denne sykkelen fordi vi ikke har sammenligningsgrunnlag.
Men vi synes sykkelen er godt bygget og alt er veldig forseggjort. Dette er ikke noe billig skrap for å si det sånn.

SykkelSpecialized Turbo Vado SL 4EQ
Pris38.999,-
Sykkelvekt16.9 kg
MotorSpecialized SL 1.1
BatteriSpecialized SL 1-320, 320 W
Computer-
RammeSpecialized E5 aluminium
GaffelAluminium, 12x110 Boost
Felg700c aluminum disc, 22 mm
NavSpecialized, Boost
StikkakslingJa
DekkSpecialized Nimbus II 700x38
KrankPraxis, 44t
BakgirShimano Deore, 10 speed
Fremgir-
Gir/bremsehendlerShimano Deore, 10 speed
BremserTektro HD-R290 disc
KassettShimano Deore, 11-42
KjedeKMC e10S
StyreStout mini rise, alloy
StemSpecialized Stealth Stem, 14
SetepinneSpecialized alloy, 27.2, 25 mm setback
SeteBridge Sport
Geometri
StørrelseS,M,L,XL - L testet
Vinkel, styrerør73.5°
Vinkel, seterør71.5°
Lengde, styrerør250 mm
Lengde, overrør610 mm
Lengde, seterør495 mm
Lengde, kjedestag445 mm
Akselavstand1110 mm
Stack**660
Reach***415
Sportslighet****1.590361446
ImportørSpecialized
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.