J.Guillem Atalaya titan gravel

En flott helårs gravel av titan, med nok bag-fester til å sykle jorden rundt alene.

JGuillem Antalaya titan gravel

Litt overdrevet den siste der. Men du skjønner kanskje poenget. 

I dag kjøper de fleste sykler med en ramme laget av enten aluminium eller karbon. Stål og titan hører fordums tid til. Det var 80- og 90- tallets rammemateriale. På den tiden drømte man om titan. Det er det nok ikke mange som fortsatt gjør.
Men det burde man kanskje? Det finnes nok av små sykkel produsenter som fortsatt holder stand. Spesielt innen titan. Og vi kan godt forstå hvorfor. Vi forstår hvorfor både en produsent fortsetter, og hvorfor kunder kjøper det de lager. Titan er et eksotisk materiale som har noen unike egenskaper. Titan er både sterkt, holdbart og noenlunde ettergivende. Det veier mye mindre enn stål, men er ikke like lett som aluminium eller en ok laget ramme av karbon.

Man snakker gjerne om at en titan ramme varer livet ut. Det skal veldig mye til å bøye, knekke og bulke. Også ruster det ikke. Nå vil sikkert noen der ute si at, joda titan ruster, men det er så lite at du ikke trenger tenke på det i din levealder. Kanskje akkurat derfor gir JGuillem 100 års garanti på ramma.
En titanramme trenger hverken dekor eller maling. Rammematerialet i seg selv har en lekker sølv metallisk farge. Og det holder (synes jeg). Derfor ser man sjelden titanrammer som er lakkert. Litt dekor ja, men ikke over det hele.

Krydre titan med litt aluminium og litt vanadium, og du får det industrien kaller Ti 3AL/2.5V. En materialblanding (eller legering som det heter på fagspråket) som er en de facto titan standard i flyindustrien. 

Lekre sveisepunkter. Feste for bag. Titan seteklemme.

Produksjonen av en titan ramme består av å sveise sammen en rekke rør, som individuelt har sin spesifikke rørtykkelse og dimensjon, avhengig av hvor på ramma det skal brukes. Også sveiser man fast noen støpte deler rundt om. For eksempel er girører og endestykker ofte støpte.
JGuillem Antalya har i tillegg et krankhus og den første delen av kjedestagene støpt i ett stykke titan. Det betyr at det er kun setepinnen og underrøret som er sveiset fast i krankhuset. JGuillem sier dette øker styrken og stivheten i kjedestag åket, noe som rettferdiggjør mer plass til dekk. Dessuten ser det jo riktig så lekkert ut.
Videre er kjedestaget asymmetrisk for at den skal fungere med 1X fra Shimano. Det er intern kabelføring med noen nydelige innganger, og du kan ettermontere Di2 hvis du skulle ønske. Det er naturligvis 12×100 akslinger i front gjennom karbongaffelen og det er 12×142 akslinger bak. Dropouts er laget av presset titan og kommer nok ikke til å ødelegges med det første.
Det er masse fine detaljer (som du kan se på bildene) som gir inntrykk av at sykkelen er godt gjennomtenkt og godt bygget. Sveisepunktene er jevne og fine og ser ut til å holde en fin kvalitet.

J.Guillem er et nederlandsk merke. De lager bare et visst antall titanrammer i året, og det er lang ventetid. Du må nok regne med å vente i opp mot 6 måneder før du kan få din sykkel.

Krankhuset og kjedestag åket er støpt i ett stykke. Legg merke til at det ikke er sveispunkter på de to nederste rørene (kjedestagene)

Atalaya er gravel sykkelen deres og vi har testet den i nesten ett år nå. Den er laget for deg som trener, og den er laget for deg som skal på tur. Derfor kommer den med en rekke fester for transportutstyr både på gaffel og ramme. Vi har ikke testet den på tur, vi har testet som en til og fra jobb og treningssykkel. 
Du velger selv om du vil bruke 700 eller 650 hjul. 700 er landeveis hjul dimensjon, mens 650 er litt mindre. 
Med 650B hjul får du på 2.1 dekk, men da kan du ikke bruke skjermer. Kjører du med 700 hjul får du på 45mm dekk og da med plass til skjermer. Det interessante her er at diameteren på et 650 hjul med 45mm dekk er omtrent den samme som 700 med 38mm dekk.

Drømmehjul: DT Swiss GRC 1400 Spline og XCR 1200 Spline

Test sykkelen er utstyrt med Shimano GRX gruppe og skivebremser. Den har titan setepinne og titan styre fremspring. Du kan ikke velge titanstyre. Utover det velger du selv hvordan sykkelen skal være utstyrt.
Denne sykkelen er ganske dyr fordi vi også har DT Swiss GRC 1400 Spline karbon hjul. Dette er hjulsett som koster over tjue tusen ut av butikken. Det ypperste gravel hjulsettet fra DT Swiss. Dette er raske hjul med en vekt på 1600 gram og 25 mm felgbredde slik at du kan montere skikkelig store dekk hvis du skulle det. Kjører du 28c på raceren, kan du fint bruke disse hjulene også på raceren din.
Vi har også testet sykkelen med 650b karbonhjul fra DT Swiss. XRC 1200 Spline er lette hjul (ca 1350 gram) med en stiv prislapp og høy ytelse.
Det er iallfall ikke hjulene det skal stå på her!

Med standard hjul, DT Swiss X1900, og aluminium setepinne og styrefremspring koster denne sykkelen rundt 50.000 kroner. Men med titan overalt og dyre hjul nærmer prisen seg 70.000,-. Du kan velge å kun kjøpe ramme til en pris på noe under 30.000,- ferdig inn til Norge. JGuillem oppgir rammevekten på 54 centimeter til å være 1600 gram. Det er uten gaffel. Ikke superlett, men heller ikke tungt til titan ramme å være.

Sykkelen som vi tester den er veid av oss til 9.3 kilo med pedaler, men uten skjermer.

3T Difflock innfesting av setet. Konseptet er bra. Men det er er mye knot.

JGuillem har valgt å lage titan setepinnen med 3T Difflock feste for setet. Difflock konseptet er genialt, når det virker. Det er mye knot med å finne korrekt setevinkel, men når det er gjort og setet sitter, så sitter det dønn. Jeg har derimot vanskelig med å anbefale en setepinne med Difflock. Det er for mye styr. Hold deg til en normal setepinne så blir livet litt enklere.

Nok av fester til sykkelvesker og skjermer på denne karbon gaffelen.

Kjørefølelsen

Man skal forvente en del av en titan sykkel. Den skal være stiv og responsiv når du vil, men skal også gi mer komfort enn en annen sykkel.
Atalaya er en stiv sykkel som jeg opplever gir god trøkk i pedalene. Den akselererer godt og den ligger fint gjennom svingene. Det hjelper naturligvis med så supre hjul som sitter på denne.
Det er montert 38c Panaracer GravelKing dekk som ruller rimelig godt på asfalten og sitter helt fint på grusen. Men det er tørrføre dekk, så ikke forvent grep på sleipt underlag.
Vi opplever at 38c dekk på 700 hjul er for deg som vil komme raskt frem og tilbake langs gangveiene til jobb. Med 650 hjul og 45 mm dekk forandrer sykkelen seg til å bli en alt mulig sykkel. Siden den totale hjuldimensjonen nesten ikke endrer seg, vil heller ikke sykkelens kjørefølelse endre seg når man veksler mellom hjulstørrelsene. Men det betinger at det er betydelig forskjell i dekk dimensjonen.

Ramma kommer i fire størrelser, 52, 54, 56 og 58. Det er litt mindre enn andre, men sånn er det. Vår test størrelse er 54 og den har en stack på 550 mm med en reach på 386 mm. Det forteller oss at den er litt høy i fronten og relativt kompakt. Undertegnede er 180 på sokkelesten og størrelse 54 er muligens bittelitt knapp. Derimot har vi brukt den uten problemer og savn etter større ramme. Selv sier JGuillem at den har racing geometri. Men det er vi ikke helt sikre på/enige i. Men det er en geomtri som nok vil passe mange. Og skulle ikke fronten være høy nok kan du bygge den noe høyere med avstandsskiver i fronten. 
Vinklene er 71° (styre) og 73.5° (sete). 71° i front er nesten en Gravel standard i en 54 cm. Det er litt slakt, men det trengs for å sikre hjulavstand (1018 mm) og at styringen ikke blir overfølsom. Det sikrer dessuten en angrepsvinkel over slag som føles mer komfortabel. Vi synes sykkelen har en akkurat passe dose med nervøsitet. Den svinger lett, men ikke så lett at du overstyrer i hver sving. Jeg vil si at sykkelen er leken og svingvillig.
Vi har presset den i høyhastighetssvinger uten å føle at den blir skjelven. Vi har syklet hardt på noenlunde enkle stier uten å ristes ut av posisjon. Vi har dratt til i motbakkene og føler at den har god fremdrift. Den eneste gang vi merker at sykkelen er litt kompakt er når vi skal eksplodere opp korte kneiker. Da slår knærne borti fronten av sykkelen. En 56 cm ville endret dette. Men en 56 cm har også en litt annen geometri, så der kan hende det hadde vært andre ting å påpeke. Når det er sagt: Du burde nok ikke være høyere enn 180 på en 54.

Konklusjon

JGuillem Antalya er en flott titansykkel med mange lekre detaljer. Sykkelen virker vellaget av folk som kan titan. 100 års garanti er et flott kvalitetsstempel. Dette er en dyr arbeidshest som vil vare og vare og vare. Her er det bare å bytte ut deler etterhvert som årene går.

Vi liker sykkelens allsidighet. Den brukes til alt. Sett på 700 hjul med tynne dekk, så kan sykle virkelig fort (så fort det kan gå med 1x). Eller sett på 650 hjul og feite dekk for moro i skog og mark. Om vinteren monterer man skjermene og sykler så og si tørrskodd frem og tilbake til jobb.

Vi liker den!

Sjekk ut JGuillem sine hjemmesider for mer informasjon.

Ok vekt
Ramma holder evig
Fin geometri
Titan koster
Lang ventetid

Vår vurdering

Pris
Vekt
Kjørefølelse
Stabilitet

Oppsummert

3.6

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.