Sykkelen(no)s krankhus og kranklager guide
Hva er BB90, BB95, PF86,PF92. BB30, OSBB, BB30A, BB30-83Ai, PF30, BBRight, BB386 EVO, T47 og SRAM DUB?
Det disse frasene har til felles er at de kaller seg en kranklager standard. Ja, jeg vet. Det har tatt fullstendig av og er det komplette galehus.
Jeg skal forsøke å guide deg gjennom denne jungelen av standarder slik at du vet hva du må kjøpe hvis du skal oppgradere kranksettet ditt, eller kanskje vil kjøpe et lettere kranklager.
I gamle dager (les:90-tallet) var kranklager standardene også ganske forvirrende når man levde oppi det. Men sammenlignet med i dag: virkelig mye lettere.
Siden pressfit lager enda ikke var funnet opp, var det gjengede kranklager vi forholdt oss til. Da dreide det seg stort sett om sykkelen du eide var italiensk, fransk eller noe annet. Forskjellen lå i gjengene og krankhus bredden. Det britiske konseptet var kanskje det mest vanlige, etterfulgt av det italienske. Den britiske (og den franske) standarden forholdt seg til 68 mm krankhus bredde på landeveissyklene og 73 mm bredde på terrengsyklene. Italienerne kjørte på 70 mm.
I tillegg til litt forskjell i dimensjon var det også forskjell i gjengene. Og de kunne ikke brukes om hverandre.
Shimano og Octalink
Alle krankakslingene (heretter:spindel) hadde firkantede endestykker. Det fantes to standarder ISO (den europeiske) og JIS (den japanske). Forskjellen var ikke stor. JIS spindelen ble litt smalere mot enden. JIS ble fort noe å forholde seg til her i Europa fordi det var standarden Shimano fulgte.
Men så lanserte Shimano Octalink spindelen og det markerte slutten på fire kanters spindel i sykkelindustrien på alle sykler bortsett fra de rimeligste.
Octalink benyttet en rund og mye større spindel enn før. Dette gjorde kontaktflaten mot krankarmene større, mer solid og hele systemet ble stivere og lettere. Man kan påstå at Octalink var den største innovasjonen på kranklager frem til da. Dette så naturligvis Shimano, og ønsket å kapitalisere på oppfinnelsen. De patenterte det og krevde penger fra alle som ville bruke systemet. Noen hoppet ombord og betalte, mens andre gikk en annen vei og laget en åpen standard som alle kunne bruke. Og dermed var International Splined Interface Standard, ISIS født. ISIS ble ledet an av King Cycle Group, Truvativ og Race Face. ISIS minner mye om Octalink, men fremfor 8 spliner så har ISIS 10. Og de er lengre. Begge disse systemet er fortsatt i bruk, men ikke vanlige på dyre sykler.
Frem til nå var alle kranklagre skrudd inn i ramma i sin helhet. Man kunne ikke se kranklageret fordi det var skrudd inn i ramma.
Dette ble derimot en begrensning for de som ville utvikle og gjøre kranksystemet enda stivere og enda lettere. For å få til dette måtte dimensjonen på spindelen opp. Men det var det ikke plass til inne i krankhuset på rammene den gang. Løsningen var å flytte kranklagrene til utsiden av ramma. Dermed ble det frigjort masse plass slik at spindlenes diameter kunne økes, og man trengte ikke kompromisse med mindre kulelager. På den tiden var en 24 mm spindel massiv. Ikke bare ble hele kranksystemet mye stivere, men det ble også lettere. Og det er jo til slutt hva alt dreier seg. Stivere og lettere!
Og en stund var dette så nærme én felles industri standard vi kom. Dimensjonen på spindelen var 24 mm. Krankhusene var stort sett enten 68 mm eller 73 mm. Lagrene ble skrudd inn i ramma på hver sin side, også festet man krankarmene. Ganske enkelt. Men det innovasjonen stopper ikke og det skulle bli mer komplisert.
Cannondale og BB30
I starten av 2000-tallet lanserer Cannondale BB30. Det var en viktig innovasjon. Det tok hele krank systemet til et nytt nivå. Nå økte dimensjonen på spindelen med hele 6 mm (fra 24mm til 30mm). Men det var ikke sjans å få plass til en 30 mm spindel pluss et kulelager i et krankhus med dimensjon på 34 mm (som var det vanlige).
For å kunne bruke BB30 måtte innside diameteren opp fra 34 mm til 42 mm. Så nå var det rammene som måtte endres. Krankhusene ble større. BB30 standarden er dessuten også ugjenget. Det betyr at kranklagrene måtte presses inn i ramma.
BB30 representerte både lavere vekt og mer stivhet. Cannondale slapp BB30 gratis til hele markedet under en åpen standard. Hvem som helst kunne bruke det uten å måtte betale. Raust gjort av Cannondale. Men også helt nødvendig for at systemet skulle få fotfeste.
Etterhvert begynte krank produsenter å bruke BB30. Sykkelprodusenter endret rammene sine for å kunne bruke systemet. Godt hjulpet av av store produsenter som Truvativ, FSA og SRAM tok det i bruk.
Det var en kort historikk frem til hoved poenget i denne saken. Hva betyr alle krank konfigurasjonene for deg?
Ikke mye hvis du ikke har planer om å bytte ut kranklageret med et lettere, eller du ønsker deg nye krankarmer, eller kanskje ønsker å bytte hele systemet med noe som er lettere og stivere enn hva du har i dag. Lavere vekt og mer stivhet er noe vi stadig jakter etter i denne industrien.
Og det kan være noe å vinne her for deg (avhengig av hvilket kranksystem du har fra før). For noen tusenlapper kan du senke vekten på sykkelen med 200-300 gram bare her. Den reduksjonen kan være litt vanskeligere, og mye dyrere, å få til med å bytte hjul.
Nok snakk.
Forvirrende kranklager terminologi
Selv om BB90, BB95, PF86,PF92. BB30, OSBB, BB30A, BB30-83Ai, PF30, BBRight, BB386 EVO, T47 og SRAM DUB er vanskelig å holde styr på, er mange av disse forskjellige fraser for det samme.
Parktool har laget en ypperlig sak om dette og vi har hentet en del informasjon under derfra.
41, 42, og 46 – Tre tall å huske
Har du en dyr sykkel er det stor sannsynlighet for at ramma har et krankhus som enten har en indre diameter på 41, 42 eller 46 mm.
Denne indre diameteren har de forskjellige produsentene vært flinke til å navngi på kreative måter.
PF41 – hvor PF står for press fit, mens 41 står for 41 mm indre krankhus diameter, brukes av følgende kranklager “standarder”: BB86, BB89.5, BB107, BB132 og PF24. Her representerer tallene bak BB bredden på krankhuset. Ex: BB86 betyr at det er tilpasset 41mm indre diameter på huset, har en 24mm spindel og 86mm krankhus bredde.
PF24 er en betegnelse på kranklager som bruker en 24 mm spindel i et 41 mm krankhus. Opprinnelig Shimano HollowTech II.
PF42 – også kjent som BB30, BB30A, BB30Ai, BBRight og Direct Fit.
Her snakker vi om 30 mm spindler og en indre krankhus diameter på 42 mm. Vær obs på at det er fullt mulig å kjøpe kranklagre som passer 28.99 mm (SRAM DUB), 24 mm og 22/24 mm spindler. Krankhus bredden er 68 mm for landevei og 73 mm for MTB. Bare husk at selv om du har en BB30 så er det ikke sikkert den passer din sykkel, fordi blant annet Cannondale oppgir BB30 også på rammer med 46mm indre diameter.
PF46 – også kjent som PF30, PF30A, PF30Ai, DD386EVO, OSBB, BBRight Press Fit.
Her er det snakk om lagre som passer et krankhus med 46 mm indre diameter. Krankhus bredden varierer fra 68 mm til 86 mm. Her er det også 30 mm spindler, og som med PF42 kan du kjøpe kranklager som passer din spindel hvis den er mindre enn 30. SRAM DUB vil passe med korrekt konfigurasjon.
PF30 og BB30 er i utgangspunktet veldige like. Begge er laget for 30mm spindler og begge presses inn i ramma. Den store forskjellen ligger i at BB30 er et «direct fit» system. Noe som betyr at to 6806 kulelager presses rett inn i ramma. PF30 har kulelagrene i kopper som presses inn i ramma.
Hva er BB90/BB95 – brukes i all hovedsak av Trek. De er laget for hus med 37 mm indre diameter og spindler på 24 mm. Bredden på huset er 90 mm (landevei) eller 95 mm (MTB)
Hva er SRAM DUB? – Durable, Unifying Bottom Bracket. Er ikke per se en standard, men heller en spindel diameter på 28.99mm som vil passe de fleste nye rammer på markedet. DUB må sees på som et system, hvor du kjøper en DUB krank og kranklager samtidig. Kommer i en rekke konfigurasjoner. Har du et DUB lager, vil du kunne kjøpe en hvilken som helst DUB krank uten å måtte bytte kranklager.
Ett praktisk eksempel
Jeg har en sykkel med et 86.5 / 41 krankhus. Det betyr at bredden på krankhuset er 86.5mm, mens den indre diameteren er 41mm. Det betyr at jeg kan kjøpe SRAM DUB kranksett med kranklager. Kransett som passer BB86 / 92 eller et Shimano HollowTech II kranksett, ala Shimano GRX 810. Diameteren på spindelen betyr egentlig ikke noe så lenge kranklageret passer ramma og kranksettet passer kranklageret.
Det er dessverre ikke vanlig at sykkelprodusenter oppgir målene på krankhuset i ramma. De fleste oppgir bare hva slags type BB som er montert. Derfor anbefaler vi at du måler selv. Heldigvis er de aller fleste krankarmer ganske enkle å fjerne uten spesialverktøy slik at du kan ta frem skyvelæret og måle både bredde og indre diameter på huset.
Huskeliste:
- Du må finne ut av målene på rammas krankhus – både indre diameter og bredde. Det beste er å måle selv, eventuelt søke på google.
- Du må finne hva slags type BB som er montert i ramma.
- Du må vite spindelens diameter.
Når du vet dette, bruker du denne artikkelen for å finne korrekt konfigurasjon.
Standard | Andre navn | Krankhus - indre diameter | Spindel diameter | Krankhus bredde | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|
BB30 | 42mm | 28.99mm (DUB), 30mm | 68mm, 73mm, 83mm, 84.5mm | Laget av Cannondale. Åpen løsning for alle å bruke. Stor utbredelse. I motsetning til PF30 hvor kulelagrene ligger i kopper, presses to 6806 kulelagre direkte inn i ramma. | |
BB86 / BB92 | PF24, PF41, PF86, PF92 | 41mm | 24mm,28.99mm (DUB),30mm | 86.5mm, 90mm, 91.5mm, 104.5mm, 107mm | Også kjent som PF24 da den ble laget for å passe 24mm spindel for Shimano Hollowtech II |
BB90 / BB95 | 37mm | 24mm | BB90=90.5mm, BB95=95.5mm | Brukes av Trek. Lagrene er presset inn i ramma. | |
BBRight | 42mm | 79mm | Brukes kun av Cervelo. BB huset er 11mm bredere på non-drive siden. | ||
OSBB | 42mm | 30mm | 68mm, 84.5mm | Samme som BB30. Brukes av Specialized. 6806 lagre presses direkte inn i ramma. | |
PF30 | 46mm | 24mm,28.99mm (DUB),30mm | 68mm, 73mm, 81mm, 83mm | I motsetning til BB30, hvor kulelagre presses rett inn i ramma, ligger de her i kopper. | |
BBRight PF | 46mm | 79mm | Brukes av Cervelo og 3T. BB er 11mm bredere på non-drive siden. | ||
386EVO | 46mm | 86mm | Stort sett PF30 med 86.5mm krankhus bredde. | ||
BSA gjenget | Standard, Engelsk | 33.6mm/33.9mm | 22mm, 24mm | 68mm, 73mm, 83mm | Det mest vanlige gjengede systemet. 1.37 in x 24 TPI |
Kilder: ParkTool