Gravel dekk og aerodynamikk

Hvor mye taper man på å velge et gravel dekk med knaster?

Swiss Side er et sveitsisk selskap som har spesialisert seg på produksjon av hjul og bruker vindtunneller aktivt i produksjon av nye hjul. De tester også masse utstyr for andre produsenter.
Nå har de lansert en spennende rapport om graveldekk og viktigheten av aerodnyamikk også i denne sporten.
Rapporten fokuserer kun på gravel dekkenes aerodynamiske egenskaper og hvilken effekt felgtypen du bruker har på hjul/dekk oppsettet.

Fra venstre: Vittoria Terreno Zero, Continental Terra Speed, Panaracer Gravel King SK, Schwalbe G-One Speed

Jeg oppsummerer kun de funnene jeg selv synes er spennende, ønsker du å lese hele rapporten kan du gjøre det på Swiss Side sine hjemmesider her. Denne rapporten er åpen for alle.

Dekkene de har testet er blant annet:

  • WTB Riddler i 37 mm
  • Panaracer Gravel King i 35 mm
  • Continental Terra Speed i 35 mm
  • Continental Terra Speed i 40 mm
  • Schwalbe G-One Allround i 35 mm
  • Schwalbe G-One Allround i 45 mm
  • Vittoria Terreno Zero i 35 mm
  • Schwalbe G-One Speed i 35 mm

Dekkene er testet med 3.0 bar trykk (45 psi). Alle dekkene ble testet i 30 km/t, 37.5 km/t og 45 km/t. De har lagt inn en forutsetning på at sykkel og syklist tilsammen veier 80 kilo.

Hjulene de har testet dekkene på er deres egne Gravon hjul

  • Gravon 420 karbonhjul
  • Gravon 250 aluminiumshjul

Når det gjelder hjulene er viktig å merke seg at det først og fremst er interessant å merke seg at 420 er et medium høyt profilhjul med 42 mm felgvegg, mens det andre hjulet er på 25 mm.

Nøkkelpunkter i rapporter

  • Et typisk gravel oppsett har omtrent 40 watt høyere motstand enn tilsvarende typisk landeveishjul og dekk
  • Det er opp til 5 watt forskjell mellom lav- og medium profil hjul
  • Det er opp til 12 watt å spare kun på å velge de rette dekkene
  • De har simulert hvor mye man kan spare på å velge det riktige oppsettet i et gravel ritt som “Unbound Gravel 200”, hvor de estimerer at man kan spare 8.5 minutter på dekk og hjul kombo.

Det de ikke har tatt hensyn til i rapporten er dekkenes rullemotstand. De sier i rapporten at det kommer snart. I mellomtiden kan du kan lese Velonews sin rulletest av graveldekk her, hvis du har betalt abonnement. De har testet 24 graveldekk i Wheel Energy Oy sitt annlegg i Finland. Hvor de har gjort analyser på dekk med dekktrykk fra 22 til 87 psi.

Gravel vs landevei

Med Conti Terra Speed i 40 mm versjon på 250 felgen viser testene at oppsettet har cirka 19 watts økning i aero drag og 19 watt høyere rullemotstand sammenlignet med et sett Conti GP5000 med 7 bars trykk montert på Hardon2 Ultimate 625 høyprofil hjul. Hastigheten er 30 km/t, mens tallene blir styggere og styggere jo fortere det går.

Gravelhjul og graveldekk

Når de forsøker å finne den beste komboen av graveldekk og gravelhjul mot den værste komboen er watt forskjellen på 5 i 45 km/t på aero drag alene på hjulene alene.
Mens den øker betraktelig når man monterer dekk på hjula. Da øker forskjellen til 20 watt i 45 km/t og 5 watt allerede ved 30 km/t.

Den beste komboen er 420 hjulene med Schwalbe G-One Speed i 35 mm. De påpeker videre at man mest sannsynligvis vil se større forskjeller i den virkelige verden med varierende vindstyrke og retninger fordi hjulene med høyere profil vil ha en “seile” effekt som bidrar positivt til reduksjon av aero drag versus lav profil hjulene.

Dekkbredde og dekkmønster

Fra et rent aero perspektiv viser resultatene at breiere dekk øker draget og dermed gjør at du sykler saktere. Viktig å påpeke her at de har testet samme modellen i forskjellige bredder.
De konkluderer med at for hver 10 mm økning i bredde så øker draget med 3.2 watt. Det er også viktig å tenke på hvor grove dekkene er.

Testen er gjennomført med dekk som er så nærme hverandre som mulig i bredde, mens det er grovheten i dekket (altså dekkmønsteret) som skiller.
På en vindstille dag er ikke forskjellen i aero drag spesielt stor, men det er når vinden øker og ikke kommer rett forfra at det skiller godt.
På det meste skiller det over 7 watt på dekkmønster alene.
Det er mye å tenke her, men jeg tenker at det du kan sitte igjen med er følgende:

Kan du klare deg med 35 mm dekk er det tommel opp.
Vurder å kjøpe deg hjul med en høyere profil.
Velg mønster på dekkene i forhold til hva du skal bruke sykkelen til. Skal du først og fremst sykle på hardt og fast underlag vil et dekk uten mønster være raskere.
Og jeg minner om at alle watt besparelsene gjengitt her kun er fra et aerodynamisk perspektiv. Rullemotstand kompliserer dette ytterligere.

Du kan finne en del spennende data på bicyclerollingresistance.com hvis du vil vite mer.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.

7 kommentarer til «Gravel dekk og aerodynamikk»

  1. Hello, you used to write fantastic, but the last few posts have been kinda boring… I miss your great writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  2. I think this internet site has some really wonderful info for everyone. «Dealing with network executives is like being nibbled to death by ducks.» by Eric Sevareid.

  3. Some genuinely superb articles on this website, thanks for contribution. «A conservative is a man who sits and thinks, mostly sits.» by Woodrow Wilson.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *