Forfatterne bak «Langtur på sykkel i Norge» røper sine beste vekttips

Sykkelentusiastene og skribentene Lars Erik Sira og Øyvind Wold har gått sammen om lage den første norske boka som omhandler planlegging og gjennomføring av langturer på sykkel.

-Til sammen har Øyvind og jeg flere tiårs erfaring med å sykle på tur. I den nye boka har vi samlet og systematisert erfaringene og kunnskapene vi har fra A til Å. Målet med boka er å hjelpe og inspirere flere til å planlegge og komme seg av gårde på sine egne turer, sier forfatter Lars Erik Sira.

langtur på sykkel i norge
NY BOK: Øyvind Wold og Lars Erik Sira hjelper deg og planlegge sommerferien på to hjul.

«Langtur på sykkel i Norge – en guide til planlegging og gjennomføring tar opp en rekke temaer som er aktuelle for de som skal pakke telt og mat og sykle overflere dager eller uker. -Her er det praktiske tips om hvordan finne fine og trygge ruter, om gode kart, overnatting ute, hvordan pakke kompakt og lett men likevel tilstrekkelig, forteller de to turkameratene.  Sykkelvesker kontra sykkelhenger, bekledning i dårlig vær, tur-rutiner, transport av sykkelen på tog og fly, hvordan ha med barn på lengre turer, pakkelister, konkrete turtips, 5-på-topp-lister – og mye annet er blant temaene som blir tatt opp. Boka er, ifølge forfatterne, ikke myntet på «proffene, men helt vanlige syklister som ønsker kunnskap og inspirasjon for den litt lengre sykkelturen.

Om dette høres interessant ut kan boka lastes ned som e-bok for en hundrelapp på www.sirasverden.no/bok. Om du ønsker en eksklusiv sniktitt, så har vi fått tillatelse til å publisere et utdrag av boka her på Sykkelen.no!

Les utdrag fra «Langtur på sykkel i Norge – en guide til planlegging og gjennomføring:

Bevissthet rundt vekt på utstyret

Med store sykkelvesker og mulighet for å hekte på egen bagasjehenger er det mulig å få med seg store mengder bagasje på tur. Sykler du på tur i Norge må du imidlertid regne med å møte en del lange stigninger og innimellom veier av mindre god kvalitet. En gjennomtenkt og lett oppakning vil utvilsomt være en fordel under slike forhold. Noen av tipsene jeg formidler her er kanskje selvsagte. Ideen er at ved å bli bevisst på vekt, og gjerne veie tingene dine, vil du bokstavelig talt kunne få en lettere sykkeltur. Siden tursykkelsesongen går fra rundt slutten av mai til slutten av september vil værforholdene sjelden være en utfordring. Du kan legge igjen de varmeste soveposene og genserne og stort sett klare deg fint med enkelt og forholdsvis lett utstyr. For noen er gramjakten nesten en vitenskap, med mer eller mindre ekstreme løsninger. Det kan fort tippe over i varianter som er dysfunksjonelle og ukomfortable. Et eksempel er ultralette telt du ikke en gang kan sitte oppreist i. Her er noen litt mer hverdagslige tips til hvordan du kan få ned vekt og volum på bagasjen.

Telt
Et typisk to-/tremannstelt veier mellom tre og fire kilo, mens lettvektsvariantene ligger rundt to kilo, de ekstreme en/tomannstelt ned mot kun én kilo. Her er det altså mye vekt å spare. Disse teltene har tynn duk, tynne stenger og barduner og har visse begrensninger i bruksområde, men flere kan passe fint til sykkelturer under vanlige forhold. Helsport, Vaude, Exped og Hilleberg er eksempler på produsenter av telt med totalvekt under 1500 gram. Teltvalg er verdt å bruke tid på siden det ofte er den største, tyngste og dyreste gjenstanden du drar på. Det kan være lett å se seg blind på lavest mulig vekt. Men valget bør også ha med vurdering av bagasjeplass, innvendig høyde, behov for fortelt, innganger, ventilasjon, vanntetthet, pakkvolum og bardunering. Telt er ikke noe som vanligvis lånes ut fra en sportsforhandler, så man får ikke prøvd dem før kjøp. En tur til en forretning som har flere telt utstilt, kan være et sted å begynne jakten på det «perfekte teltet til ditt bruk. Friluftsblader pleier også å ha tester av telt ganske ofte.

Sovepose
En tresesongs sovepose med komforttemperatur rundt null til fem plussgrader kan egne seg bra. Rimelige utgaver veier gjerne rundt halvannen kilo, dyrere syntetposer er flere hundre gram lettere. Enda dyrere utgaver med dunisolasjon veier rundt en kilo. Da vil du klare både vanlige milde, men også litt kjølige sommernetter. Ekstremutgaver kan veie rundt åtte hundre gram, og likevel kunne tåle null grader. Uansett hva du velger, prøv posen på forhånd. Å fryse på sommertur er kjipt og unødvendig.

Liggeunderlag
Liggeunderlaget er i mine øyne like viktig som soveposen. Et dårlig eller lekk underlag gir dårlig søvn. Dårlig søvn gir dårlig humør og mindre overskudd. Jeg har hatt netter på for tynne og ukomfortable underlag, før jeg endte opp med et underlag som er sju centimeter tykt når det er oppblåst, og som kun veier 465 gram. Det er omtrent tre ganger tykkelsen, men kun halvparten av vekten og en fjerdedel av volumet til de første oppblåsbare underlagene jeg brukte. På toppen av det hele ligger jeg mye mer komfortabelt. Det er mange oppblåsbare underlag i handelen fra tynne, avkortede og superlette, til tykke, brede og ganske tunge. Flere aktuelle underlag tar ikke mer plass enn en vanlig sykkeldrikkeflaske i sammenrullet tilstand. De lette underlagene er utsatt for punktering, så ta med det medfølgende reparasjonsutstyret. Uansett hvilket du velger – prøv det ut før du drar på langtur.

Klær
Det beste tipset for å spare vekt og volum på klær, er selvfølgelig å ta med deg lite av det. Du trenger ikke mange plagg for å kunne ha det komfortabelt på sykkeltur eller i camp i sommerhalvåret. Med bruk av tynne skallplagg, tynne ulltrøyer og tynne fleecer, blir det ikke stor vekt på kleshaugen. Turbukse med avtagbare bein er både lang- og kortbukse i ett – smart og vektbesparende. Friluftslivet utvikler seg fort og i mange retninger. Nye aktiviteter har ført til utvikling av en rekke spesialiserte produkter i grenselandet sport og friluftsliv, ikke minst innen teknisk lettvektsbekledning og fottøy. Stiløping og til dels stisykling, er bare noen kategorier som tilbyr lette plagg som kan være aktuelle for langtursyklisten. Skal du til fjells (Valdresflya, Rallarveien, Fanitullvegen, Birkebeinervegen med flere) bør du vurdere forsterkningsplagg som en ekstra ulltrøye, ullbuff, lett lue og votter. Vanntett skoovertrekk kan være noe å ha med om du ikke liker å sykle med gore-tex-sko

«Langtur på sykkel i Norge – en guide til planlegging og gjennomføring
Pris: kr 100.-
Kjøpes: www.sirasverden.no/bok

trollstigen
SYKKELFERIE: Trollstigen er et av mange flotte reisemål i Norge. Foto: Wold/Sira

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.