Test av Pirelli Cinturato M 35c gravel dekk
Raske gravel dekk laget for en miks av underlag
Pirelli Cinturato serien består av to dekk. Ett semislick som er omtrent uten knaster (Cinturato H), og dette vi tester som heter M. M står for Mixed – altså et dekkmønster laget for vekslende underlag. Dekkene løper rett så godt på både asfalt, grus og noenlunde faste stier.

Pirelli bruker 1 gummiblanding gjennom hele dekket, noe de sier gir samme egenskaper i mesteparten av dekkets levetid. SpeedGrip er en polymer blanding disse dekkene har arvet fra terrengdekkenes SmartGrip, noe Pirelli sier gir lav rullemotstand, godt grep og sterke knaster som tåler en del juling uten å rives i stykker.
Inni dekket har Pirelli et vevet lag som går fra ende til ende. Dette sier de gir “extremely high level of puncture resistance”. Det er store ord. Punkteringsbeskyttelse er noe vi alle ønsker oss, men mange syklister velger det vekk for å spare vekt.
Cinturato M fås i 700×35, 700×40 og 700×45 dimensjoner. Oppgitt vekt for 35c er 445 gram. Ingen av de to dekkene vi fikk veide dette. Vi målte de inn til 458 gram og 467 gram, med en snitt på 462.5 gram. Nesten 20 gram mer enn oppgitt altså.

I 35c er ikke 462 gram imponerende, men det er heller ikke skivebom, spesielt med tanke på punkteringsbeskyttelsen som finnes i dekket.


Det er uansett en vekt vi ganske kjapt glemte da vi merket hvor raske dekkene er.
Vi har to, tre faste gravel runder vi tester alle sykler og dekk på, så det har begynt å bli noen runder der nå. Og etterhvert får man en følelse av når det går fort og når det henger litt. Jeg følte meg ganske overbevist om dekkene rullet godt og fikk det bekreftet i Strava etterpå.
Montering
Jeg tester de ganske så fantastiske DT Swiss GRC 1400 hjulene, og på disse er Cinturato dekkene trange. Sjelden har jeg jobbet så mye for å få et dekk på hjulene. Det skjer riktignok innimellom at jeg må frem med dekkspakene for å få dekk på plass, men her fikk de virkelig kjørt seg. Dekkene er naturligvis laget for tubeless konvertering hvis du skulle ønske dette, og det er null problem å få luft i dekkene etter montering.
Heldigvis har jeg ikke punktert enda, men jeg føler meg sikker på at det kommer til å skje en gang og det gruer jeg meg til fordi dekkene er så trange på hjulene mine. Pleier ikke å ha med dekkspaker, men det har jeg når jeg er ute med disse dekkene.
Jeg veier rundt 68 kilo og har funnet det jeg mener er dekktrykkets “sweet spot” for meg. 33 psi i front og 37 psi bak. Det gir en passe god miks mellom hardt nok på fast underlag som asfalt, med god komfort på grusen og akkurat myk nok til at stipartiene ikke føles som klinkekuler støter borti dørkarmer. Hadde turen vært mer sti og dårlig grus ville jeg gått ned et par psi både foran og bak, og motsatt hvis det kun er asfalt.
Bruksområde
Som sagt er dette dekk laget for en miks av underlag. Det de ikke er laget for er løst og sleipt underlag, da faller de helt gjennom. Men det er både forventet og greit fordi dekkmønsteret er som det er.
Men på fast underlag, som asfalt, grus og faste stier er dekkene svært så fine. Vi er positivt overrasket over dekkenes gode rulle egenskaper. De løper stille, komfortabelt og veldig lett.
Når det gjelder punkteringssikkerheten er min foreløpige konklusjon at dekkene virker solide. Jeg har vært gjennom flere tøffe seksjoner i terrenget hvor jeg tidligere har opplevd flere punkteringer. 35c er ikke store dekk og det er kort vei fra dekkmønster til felgring. Kompresjonspunkteringer (eller såkalte snakebites) er nesten å forvente når man sykler over steiner og røtter, men foreløpig har jeg kommet meg fint gjennom. Det kan jeg ikke si om flere andre større dekk.
Prisen på dekkene er 629,- på Sykkelkomponenter. Ikke billig, men dette er kvalitetsdekk med en forventet levetid som er lang.