sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Les også: Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Test av Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO – elektrisk gravel Test:... Vi tester Specialized Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2 5

Sannsynligvis den beste raceren vi har testet på mange år.

Specialized Tarmac SL7 2021

Det er sjelden vi ikke helt hva vi skal si om en sykkel etter å ha testet den. Undertegnede kan ikke huske å ha testet en sykkel helt som Tarmac SL7. Og det må si litt, etter å ha testet hundrevis av sykler opp gjennom de siste 20 årene.
Du får unnskylde meg hvis jeg blir litt vel prosaisk her. Men ord som harmoni og balanse er fremtredende. Bilder som solnedgang over stille vann eller en sekundviser på en dyr klokke som glir lydløst fremover er forklarende.
Tarmac SL7 spiller 100% på lag med meg. Jeg føler meg ett med sykkelen. Alt på sykkelen spiller sammen i perfeksjon. Om ikke det er harmoni så vet ikke jeg! 

Legg til at sykkelen er ekstremt balansert, og rolig som stille vann. Jeg opplever at jeg flyter over asfalten. Jeg kjemper ikke mot den. Du kjenner sikkert følelsen du får når du sykler på nylagt asfalt hvor overflaten er glatt, perfekt og rask. Det blir stille. Vibrasjonene stopper. Farten øker. Gleden av å sykle øker. Slik er det med Tarmac SL7. Men nesten hele tiden.

Også elsker den svinger. Eller er det kanskje jeg som elsker å svinge med Tarmac SL7? Dette er også vanskelig å sette ord på. Det er en følelse som “WOW!” hva skjedde nå!? Er det mulig?! Den ligger så rolig og pent i svinger at det nesten er et under. Selv med høyprofilhjul i vind.

På slettene (og i motbakkene for den sakens skyld) oppleves det enkelt å få fart, og ikke minst holde den. Sykkelen ligger rolig og pent på veiene. Små spurtbakker går unna. Lange bakker tas på en måte som jeg nesten bare må beskrive “ det føles nesten som at det er en liten motor her.”
Undertegnede  har satt over 30 PRs med denne sykkelen. Også på segmenter som er syklet mange titalls ganger. Oftes er PRene på flate partier, men det er også en del i motbakkesegmenter. Det underbygger det vi føler når vi sitter på sykkelen. Den er ikke bare harmonisk og balansert. Den er også ganske så rask.

 Ramme

Specialized Tarmac SL7 aerodynamiske rør

Aero is everything sier Specialized. Nesten alle rør er utformet etter aerodynamiske prinsipper.


Tarmac SL7 Pro er bygget med Fact 10r karbon. S-Works rammene er laget med Fact 11r karbon. Bortsett fra Sagan Collection som er laget med Fact 12r karbon. Fact er Specialized sin betegnelse på karbon rammene og hvor avanserte karbonen er. Fact er et akronym og står for Functional Advanced Composite Technology. Specialized sier det selv på en kul måte: Fact er heksekunst med karbon.
Selv om Tarmac SL7 Pro ramma vi tester ikke er en S-Works ramme, er den lett. Specialized oppgir ovenfor Cycling Weekly at den veier ca 920 gram ferdig lakkert i størrelse 56 (vår test størrelse). Det er omtrent 120 gram mer enn S-Works ramma.
Vi har ingen grunn til å ikke tro på dette, da oppgitt vekt på vår testsykkel og størrelse er 7.3 kilo og det er akkurat det vi veide den inn til.

Specialized Tarmac SL7 bruker S-Work Aerofly II styre som reduserer luftmotstand. Ingen kabler synlige.

Aero is everything, sier Specialized. Airfoil rør dominerer sykkelbransjen fullstendig akkurat nå. Alle dyre sykler produseres med aerodynamiske rør (airfoli). Uansett om sykkelen er laget for tempo eller ikke. Tarmac SL7 er intet unntak. Med ett unntak. Og kanskje et litt merkelig unntak også om vi får si det. Hele sykkelen er laget for fart, men så er ikke det største røret av de alle, underrøret, airfoil. Det er rundt. Den gode, gammeldagse og velkjente rørformen. Specialized selv sier at akkurat dette røret har liten effekt på aerodynamikk. Et airfoil rør er tyngre enn et rundt rør. Logikken er at siden den aerodynamiske effekten er lav, så velger man heller lav vekt. Og det kan man jo forstå. Her velger vi å stole på at Specialized har gjort sine tester og at det stemmer.

De delene på sykkelen som virkelig påvirker aerodynamikken ifølge Specialized er gaffelen, styrerøret, seterør, setepinne og setestag (røret som går fra seterør og skrått nedover til det møter kjedestaget i hjulopphenget der bak). Og naturligvis cockpiten. Sistnevnte er 100% ryddet for kabler med et styre som er flatt og fanger lite vind.

Fargen på vår testsykkel kan ved første øyekast virke litt kjedelig. Men når den kommer ut i sollyset skinner den og skifter farge som en kameleon. Det er et nydelig fargespill og vi liker det.

 Hjul

Roval Rapide CL hjulene er lillebror til CLX, high-end hjulene som de profesjonelle lagene bruker. Forhjulet har en litt lavere profil enn bakhjulet. 51 vs 60 mm. Begge har 21 mm indre vidde (avstanden fra den ene felgveggen til den andre). Det er en moderne bredde som sikrer at dekkene blir litt bredere når de monteres. Forhjulet har en betydelig bredere ytre profil enn bakhjulet. De er hele 35 mm brede og det er mye (Mavic sine nyeste hjul er 27 mm). Bak er de 30 mm brede.

Roval Rapide CL hjulene er nydelige og definitivt en viktig faktor til at sykkelen er som den er.

Der hvor felgen bak er mer tradisjonelt utformet, hvor den er bred oppe ved felgen og smal nede ved eikene, er felgen foran mye mer buet og rund. Bredden og formen på felgen i front øker stabiliteten uten at det går utover aero egenskaper. I varierende vind oppleves det ikke som høyprofilhjul i front. Vinden trekker og drar ikke like mye i fronten som vi er vant med. Siden felgringen foran er ballongformet er det ingen flate flater vinden kan ta tak i. Det er helt åpenbart hjulene har helt spesifikke oppgaver.

Bakhjulet er ikke like bred som foran, noe man lett ser ved overgangen mellom dekk og felg.


Roval Rapide CL front

Forhjulet bredde er ganske ekstrem med sine 35 millimeter. Se bare hvor mye felgen bygger ut under dekket.

Hjulene er bygget på DT Swiss 350 nav og bruker faktisk runde eiker.
Selv om hjulene er lillebror er vekten nede på respektable 1500 gram +÷ noen gram.
Det er synd at Rapide CL ikke er 2Bliss kompatible. Det betyr at du ikke kan bruke tubeless dekk her. Det står til og med på felgringene: Innertubes Required. Specialized argumenterer med at dette holder vekten nede. Hjulene alene selges for rundt atten lapper. Ikke billig, men til kvaliteten og vekten er prisen veldig konkurransedyktig i markedet. Dette er også en del av forklaringen til den høye prisen på denne sykkelen.

På felgringene er det montert lette S-Works Turbo dekk i 26c og Specialized har også spandert lette slanger. Hjulsettet er dermed lett, stivt og rimelig sexy. Hjulene er helt klart en sterk faktor i sykkelens nydelige balanse, forutsigbarhet og kjøreegenskaper.

Utstyr

Vi har snakket om Aerofly II styret og dets aerodynamiske egenskaper. Styret er hentet rett fra Venge sykkelen og er laget for å være rask. Styret skjuler alle kabler på en lekker måte og ser unektelig tøff ut. Vi liker at Specialized har separat styre og stem. Det er mange som produserer disse bitene i en enhet. Vi liker at vi selv kan justere cockpiten slik vi liker.

Det eneste vi har å trekke på denne sykkelen er dette: Når vi ligger nede i bukken og reiser oss i pedalene for å sprinte over en bakketopp eller lignende, så dunker underarmene borti den brede toppen. For å kompensere dette må vi enten bøye oss lavt slik at vinklene i albuene blir spissere, eller så må flytte hendene lenger bakover på styret. Noe som ikke er helt enkelt, da lengden på hornene er litt kort. Vi skulle gjerne sett at de var et par centimeter lenger. Og det gjelder ikke bare i sprinter, men også når man ligger i bukken på flatene og trenger litt variasjon i posisjon.

Shimano Ultegra Di2 er det ingenting å si på. Det er en ypperlig gruppe som er presis, rask og nydelig å bruke. Bremsene er ypperlige og det er ikke noe problem å justere bremsekraft.

Di2 kontrolleren er festet i setepinnen. Nydelig gjennomført, men er plasseringen gunstig?

Sykkelen kommer med en 11-30 kassett, som vi takker for, og 52/36 i front.
Specialized har også valgt å montere GS versjonen av Ultegra bakgiret. Dette betyr at du kan velge å montere en større kassett hvis du skulle ønske det. Godt tenkt.
Specialized har valgt å plassere Di2 kontrolleren bak i setepinnen, rett under setet. Plasseringen er unektelig flott, men trenger vi bekymre oss for regnværsdager da spruten vil står rett inn mot ladepunktet?

Konklusjon

Det er liten tvil om at dette er en av de råeste racerne på markedet i dag. Specialized har gjort en fantastisk jobb med å sette sammen en sykkel som kjører utrolig bra. Den har ingen svakheter som vi har oppdaget. Og den prises heller ikke hårreisende høyt. Sammenligner du med modellen over Tarmac SL7 Pro, S-Works utgaven, fås den i to versjoner. Enten med Dura-Ace Di2 eller elektronisk fra SRAM. Begge prises til 138’ Det er betydelig mer enn Pro versjonen sin prislapp på 83’. Ja, ramma er litt lettere og ja, hjulene er litt lettere og muligens litt raskere, men det er overhodet ikke noe problem å gruse Strava PRs på Pro utgaven. Totalt er vektforskjellen mellom Pro og S-Works 600 gram.

At vi må levere tilbake denne sykkelen er synd. Denne skulle vi gjerne beholdt.

Terningkast

Vi kliner til og gir sykkelen en femmer på terningen. Dette er rett og slett noe av det beste vi noensinne har testet.

Resten av serien

Tarmac SL7 består av flere modeller. Under Pro versjonen vi tester finner du to Expert versjoner. En med Ultegra mekaniske gir til 59.999,- og en med Ultegra Di2 til 63.999,-. Over Pro versjonen vi tester er det en Pro til som er utstyrt med elektronisk SRAM. Prisen går opp fra 83.999,- til 89.999,-.

Neste steg opp er S-Works modellene. Du kan velge mellom Dura Ace Di2 eller SRAM Red eTap AXS. Begge til den deilige pris på 138.999,-. På toppen troner en Sagan spesial utgave til 144.999,-

Specialized Tarmac SL7 Sagan Collection

Specialized Tarmac SL7 Sagan Collection

Du kan se alle her.

 

 

Tarmac SL7 Pro spekk

SykkelSpecialized Tarmac SL7 Pro Ultegra Di2
Pris82.990,-
Sykkelvekt7.4 kg
Hjulvekt (m/alt)2.62 kg
RammeSpecialized SL7 Fact 10r karbon
GaffelFact karbon, 12x100
FelgRoval Rapide CL, 51/60 mm
NavDT Swiss 350 Roval
Stikkaksling12 mm
DekkSpecialized S-Works Turbo 26mm
KrankShimano Ultegra FC-R8000, 52/36
KranklagerShimano Threaded BSA
BakgirShimano Ultegra R8050-GS (Di2)
FremgirShimano Ultegra R8050 (Di2)
Gir/bremsehendlerShimano Ultegra ST-R8070
BremserShimano Ultegra BR-R8070
KassettShimano Ultegra CS-R8000 11-30
KjedeShimano CN-HG701
StyreS-Works Aerofly 2
StemTarmac integrated
SetepinneS-Works Tarmac
SeteBpdy Geometry Power Pro, titan/karbon
Geometri
Størrelse44,49,52,54,56,58,61 - 56 testet
Vinkel, styrerør73°
Vinkel, seterør74°
Lengde, styrerør151 mm
Lengde, overrør563 mm
Lengde, seterør496 mm
Lengde, kjedestag410 mm
Akselavstand991 mm
Stack**555
Reach***398
Sportslighet****1.394472362
ImportørSpecialized Norge
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri
  • Hjulene er klasse
    Kjørefølelse
    Balanse og følelse av Zen
  • Litt trangt styre
    For noen er det nedtur at hjulene ikke kan bygges slangeløse

4 of 5

4 of 5

5 of 5

5 of 5

4 of 5

Les også:

Morten Iversen Grunder

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: