Test av Felt AR FRD Ultimate RED AXS aerosykkel

Et hastighetsvåpen på en gjennomført ramme og fett utstyr.

Når man betaler over 150.000 kroner for en sykkel, så forventer man det beste av det beste. Og det leverer denne Felt AR FRD godt på. Her er det ikke spart på noe.

Felt AR FRD Ultimate RED AXS

Høydepunkter utover ramma er Zipp 454 NSW hjulene. Dette er sub 1400 gram aerohjul som løper stille og rolig i de fleste forhold, og som koster 40 lapper pluss hvis du skulle kjøpt de løst. Kranklager fra danske Ceramicspeed er veldig uvanlig å se på sykler rett fra hyllene, også dette er svært dyre greier hvis du skulle kjøpt det løst. I tillegg er det naturligvis det trådløse, elektroniske girsystemet RED AXS fra Sram.
Det som muligens kanskje trekker litt ned er at vekten er 7.9 kg på 54 cm (veid av oss). Konkurrenter oppgir en vekt som gjerne ligger både 300 og 400 gram under denne. Men lav vekt er ikke alt, noe du kan lese mer om lenger ned i testen. 

TeXtreme karbon

Felt mener selv at denne ramma er noe av det beste som er mulig å oppdrive på markedet akkurat nå. Vi kan hverken bestride eller godkjenne det, men at Felt ikke har spart på noe når det gjelder oppbygging av ramma er ganske sikkert.

Det er lett å se hvor TeXtreme karbonfiber dukene er brukt

FRD står kort og greit for Felt Racing Development. En FRD ramme er av høyere kvalitet enn en “standard” karbon ramme fra Felt. Produksjonen er mer komplisert og tidkrevende. Karbonen som brukes er dyrere og fokuset på hver enkelt rammestørrelse er skarpere, noe som kort sagt betyr: Målet til Felt er at en sykkel skal oppføre seg på en spesiell måte. Kjørefølelsen skal være den samme gjennom alle ramme størrelsene, og det er lettere sagt enn gjort. Det krever spesifikke mål på flere rørlengder, og det krever at hver størrelse har sin egen karbonduk sammensetning.

I motsetning til en mer normal Felt karbonramme, som gjerne består av rundt 170 forskjellige duker med karbonfiber som settes sammen til en ramme, har en FRD ramme gjerne over 400. Dette øker kompleksitet i måten dukene legges. Produksjonstid blir dermed en faktor i den høye prisen. Felt lover derimot at dette betyr lav vekt og høy styrke.

Selv sier de at noe av karbonen de bruker ikke brukes av noen andre sykkelmerker på markedet. TeXtreme dukene er et eksempel på dette.

Felt forteller forøvrig at en FRD ramme ser helt lik ut på innsiden som den gjør på utsiden, og det er det ikke mange andre merker som skryter av. Det setter svært høye krav til selve produksjonen av rammene. En FRD ramme tar derfor mye lenger tid å lage, og det er derfor ikke mange som lages.

Du kan lese mer om dette på Felt sine egne nettsider hvis du er interessert.

Karbon er ikke karbon. Det finnes veldig mange varianter og kvaliteter av karbon. Og vi siterer Felt:

«The key to building bikes is to mix and match different types of carbon fibers in order to find the ideal balance between stiffness, strength, and weight.» 

En av kvalitetene de bruker er TeXtreme karbon fiber. Dette er en kvalitet de som sagt sier ingen andre i bransjen bruker. Men det er ikke fordi det er eksklusivt til Felt. TeXtreme er en type fiber og prosess som eies av et svensk selskap som heter Oxeon. Det er kommersielt tilgjengelig for de som ønsker, men Felt sier den høye kostnaden gjør at de er alene om det i sykkelramme produksjon. Dette kan du også naturligvis lese mer om hvis du er interessert, både hos Felt og hos Oxeon. For dette øyemed holder det å si at TeXtreme er lett og sterkt. Og du kan se hvor på ramma det brukes da dukene får de delene av ramma til å se ut som et sjakkbrett. Felt bruker TeXtreme på områder som krever høy styrke og stivhet.

Utover TeXtreme bruker Felt kun høykvalitets duker av forskjellige egenskaper for å skape den følelsen hver sykkel skal ha. Og akkurat denne AR ramma er bygget etter aerodynamiske prinsipper. Felt bruker både datasimulering og vindtunnel testing for å sikre gode resultater.

Felt AR setepinnen er definitivt synlig på denne sykkelen. Den er noget spesiell med sitt brede, split design. Denne splitten er med og øke komforten i setepinnen sier Felt. Dette har gjort at Felt har en feste skrue på hver side av ramma. Så skal du justere høyden må du løsne to skruer. 

Felt AR FRD cockpit med Zipp aero styre av karbon. Fremspringet er også laget av blant annet TeXtreme karbon.

Som du ser er alle kabler skjult i cockpit og ramme. Felt har vært smarte med måten de har skjult kablene i cockpiten. Her er styre og fremspring to forskjellige enheter og kablene må ikke demonteres hvis du for eksempel vil bytte styrefremspring. Det har Felt løst gjennom åpninger under fremspringet som gjør at du kan ta det av uten å røre kablene.

Sexy wheels

Zipp 454 NSW hjul har lenge vært ettertraktet av syklister som en seriøs oppgradering av sykkelen. Hjulene har alltid vært dyre, men den nye versjonen av hjulene setter ny personlig rekord for lav vekt og høy pris.

Zipp 454 NSW aerohjul. Noe av det råeste markedet har å by på.

NSW hjulene er lette å kjenne igjen med sin avrundede sagtann form. Denne formen er ikke tilfeldig valgt. En veldig viktig faktor for oss syklister er stabilitet i vind. Alle som har syklet med høyprofilhjul vet hvor shaky det kan være i vind. Med disse hjulene blir det en hel del mer stabilt. Man må dermed ikke sette på de “kjipe” lavprofilhjulene når det blåser ute.

Med en vekt på under 1400 gram skulle alle, bortsett fra kanskje de aller ivrigste gramjegerne, være godt fornøyd.

Hjulene er tubeless ready og optimalisert for 25c dekkbredde. De er disc only og kommer med center lock for feste av bremseskive. Felgene kommer med 23 mm indre bredde, noe som gjør at du fint kan montere alt fra 25 til 45 mm brede dekk. Du kan bruke hjulene til gravel sykkelen din også hvis du vil.

På Felt AR sykkelen er det rom for 30c dekk.

Mange konkurrenter… eller?

Det er mange aero konkurrenter på markedet. Men hverken Scott, Pinarello, Cannondale, Specialized eller Merida lager en sykkel som er ment for trening og konkurranse i helt normale landeveisritt med en slik aggressiv aero profil, og med dette utstyrsnivået. Det er mer på denne sykkelen som minner om temposykler enn andre merker. Likevel kan vi si at både Scott Foil, Specialized Tarmac, Factor Ostro, Cannondale SystemSix og andre aero fokuserte sykler, er valide alternativer der ute.

Skulle tro at hvis du er triatlet og liker landeveissykling så er denne sykkelen rimelig midt i blinken uten å gå helt temposykkel veien.

Hvis du derimot i all hovedsak trives aller best i bratte skråninger er ikke dette sykkelen for deg. Men vi har problemer med å se en raskere sykkel på et ritt som Lillehammer-Oslo. 

SRAM eTap RED AXS

Vi har skrevet om det trådløse gir systemet til SRAM før. Vi spretter dessverre ingen sjampanje kun fordi sykkelen er utstyrt med dette. 

Det er naturligvis digg å slippe kabler, og SRAM var tidlig ute med dette. Mange år før Shimano, som ikke slipper et semi trådløst system før i 2022.
Man skulle dermed tro at SRAM har hatt god tid på å pusse på systemet. Det er greit at det er funksjonsmessig forskjeller mellom Shimano og SRAM i måten man girer på. For eksempel at man bruker venstre hendel til å gire opp og høyre hendel til å gire ned. Eller begge samtidig for å gire opp eller ned i front. Det har med tilvenning å gjøre. Det vi sliter litt mer med er at SRAM RED AXS er merkbart tregere i girskiftene. Det er ikke så tregt at det går utover prestasjonen på det jevne, men det er en tydelig forsinkelse mellom et trykk på girhendelen før selve girskiftet er gjennomført. Shimano er raskere, og de sier at de blir enda raskere neste år. Det skal sies at når selve girskiftet gjennomføres, så skjer det uten problemer. Presist og stille.

SRAM sine gir er ganske så “klumpete”. Batteriet som er festet på ryggen av hvert gir gjør at girene ser voldsomme ut, men selv om man tar bort batteriene så er alt kraftig overdimensjonert. Personlig liker jeg Shimano sin minimalistiske tilnærming bedre. På akkurat denne sykkelen kan SRAM girene passe, sånn rent utseendemessig fordi ramma er såpass kraftig. Men på en smalere, mer agil og lett sykkel så blir det fort litt mye. Synes jeg.

Batteriene må også lades mye oftere. SRAM oppgir at bakgiret er forventet å vare i ca 20 timer før det må lades. Dermed må du inn i lade rutiner hver uke.
Siden AXS (uttales aksess) kommuniserer både over ANT+ og blåtann så kan du gjøre en del personlige tilpasninger gjennom SRAM AXS appen. Dette er og har vært mulig også på Shimano Di2, men da har du trengt en ny kabel tilkobling. I 2022 vil derimot også Shimano tilby dette rett ut av boksen.

Gjennom SRAM appen kan du sette opp alle dine AXS sykler, hvis du har flere. En annen note verdt å nevne er at batteriene kan veksles mellom RED AXS og Eagle AXS. Noe som er en fordel hvis du sjekker appen før sykkeltur og ser at terrengsykkelen er tom for batteri. Da kan du bytte over fra raceren.

Det eneste vi føler mangler for at denne sykkelen er komplett godt utstyrt, er kraftkranken fra SRAM RED som ofte sitter på sykler i denne prisklassen.

På veien

Selv om sykkelen er et bittelite hakk liten til meg, så var det et veldig godt førsteinntrykk den ga på første tur. Overraskelsen over komfortnivået og roen denne sykkelen viste var stor. Sykkelen har en kort hjulavstand og en litt liten trail (55 mm) og dette peker mot litt nervøsitet, men det opplevde jeg ikke så sterkt som fryktet. Nå skal det sies at det på vår første tur ikke blåste mye. På denne størrelsen er fork offset på 47 mm, mens det på størrelsen over (56 cm) er 43 mm. Noe som øker stabilitet og reduserer nervøsitet på sistnevnte. Gaffelen på mindre rammer må presses mer fremover fordi avstanden fra hjul til ramme og føtter fort blir for liten.

Men når vinden tar seg opp viser sykkelen seg fra en litt annen side. Spesielt merkbart er dette i stor hastighet ned svingete veier hvor vinden ofte dreier. Vinden treffer store flater og river og drar i sykkelen, og spesielt merkbart er dette naturligvis i fronten av sykkelen fordi det blant annet er minst vekt der. Det er ingen god følelse for den smånervøse syklist fordi man føler at det ikke lenger er syklisten som har kontrollen på sykkelen.

Det er flere ting som påvirker hvordan en sykkel oppleves i vind og da spesielt skrå og sidevind (og ikke minst i svinger når det blåser). Felgprofil, vinkel i styrerøret, det som kalles trail (altså hvor langt bak dekkets kontaktpunkt med underlaget er styreaksen), dekkstørrelse og til dels akselavstand. Det finnes ingen 100% fasit på dette. Men vår opplevelse er ofte at liten trail (under 56 mm) sammen med høy felgprofil og bratt styrevinkel ikke er en god kombo i vind.

Når det er sagt er 55 mm trail, som denne sykkelen har, helt innafor det som er normalen på en racer, som gjerne har en trail mellom 55 og 63 mm. Oppsummert når det gjelder stabilitet: Den er helt nydelig på rolige dager, men den blir mye mer nervøs i vind. Mye kan løses ved å gå bruke lavere felgprofil på vindfulle dager.

Felt burde skrive mer om komforten i denne sykkelen. Vi opplever veldig god komfort helt fra fronten av sykkel og bakover. I svinger på brostein ligger sykkelen overraskende fint på veien. Vi tenker dette skyldes god konstruksjon i ramma sammen med et hjulsett som fungerer helt utmerket.

Vi kjørte med det normale dekktrykket i 25c dekk (90 psi) og tenkte kanskje at dekkene hadde litt lite luft, så vi forsøkte en gang til med 94 psi, selv om det er for mye på de veiene vi stort sett sykler. Men komforten var fortsatt veldig, veldig god.

Det er forfriskende å sette seg på en sykkel når man merker at hver eneste muskelwatt overføres til bakhjulet og gir fremdrift. Spesielt merker vi dette godt i motbakker hvor tempoet synker dramatisk. Det var akkurat som at vi brukte mindre krefter på å få sykkelen opp bakkene. En fin, fin følelse. Selv om denne sykkelen veier 7.9 kg uten pedaler og er noen gram tyngre enn konkurrenter i samme prisklasse, må vi si vekten ikke føltes tyngende. Raske dekk, raske og lette hjul og en stiv ramme veier med andre ganske godt opp for vekten. Men når det er sagt: Dette er ingen fjellsykkel. Den trives best i åpent landskap, og gjerne hvor det ruller på i duvende terreng. Likevel ville jeg ikke hatt problemer med å ta den med i fjellene, hvis det kun er midlertidig.

Sykkelen har en lang svingradius fordi styret stopper ved 45° omtrent. Så dette er ingen sykkel du kan kåle deg rundt trange hjørner eller bare snu på en gangvei med.

Det er ingen leken sykkel dette her. Den er laget for å sykle fort og det får man lyst til hver gang man setter seg på setet. Det lover ikke godt for restitusjonsøktene….

SykkelFelt AR FRD Ultimate RED AXS
Pris150.000 +
Sykkelvekt7.9 kg
Hjulvekt1.39 kg
RammeFelt Aero Road 3.0. UHC Ultimate + TeXtreme karbon
GaffelFelt Aero Road 3.0. UHC Ultimate + TeXtreme karbon
FelgZipp 454 NSW
NavZipp
Stikkaksling12 mm
DekkContinental GP5000
KrankSRAM RED, 48/35
KranklagerCeramicspeed
BakgirSRAM RED AXS - 12 speed
FremgirSRAM RED AXS
Gir/bremsehendlerSRAM RED AXS
BremserSRAM RED
KassettSRAM RED - 10-28
KjedeSRAM RED
StyreZipp SL 70 Aero
StemFelt Sprint UHD karbon
SetepinneFelt Aero Road IL 2.0 karbon
SetePrologo Dimensjon 143 Nack
Geometri
Størrelse48,51,54,56,58,61 - 54 testet
Vinkel, styrerør73°
Vinkel, seterør73.5°
Lengde, styrerør130 mm
Lengde, overrør543 mm
Lengde, seterør502.5 mm
Senter bak410 mm
Akselavstand980 mm
Stack**539
Reach***383
Sportslighet****1.407310705
ImportørRossignol Group
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Karakter

Snappiness

Stabilitet

Komfort

Klatring

Hjul

Vekt

Bang-for-buck

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.