Test av Bianchi Aria Disc 2020

[vc_column_text css_animation=»fadeInRightBig»]

Lekker aero racer i mellomklassen fra italienske Bianchi.

Få farger i sykkelbransjen er like ikonisk som Bianchi sin Celeste farge. Celeste er Bianchi og Bianchi er Celeste. Celeste er en turkis farge ingen andre merker rører. Sånn har det vært i mange tiår. På grunn av det store tverrsnittet i aero rørene er det mye mer av Bianchi enn på en annen Bianchi med slankere og tynnere rør. Sykkelen er slående og den er lekker.

Aria ligger under Oltre i hierarkiet og sykkelen er priset deretter. Aria er en aerosykkel bygget etter de samme prinsipper som Oltre og er laget for å være en konkurransesykkel, enten på landeveien eller for deg som deltar i et triatlon innimellom. Vi vil også si at dette er en ypperlig treningssykkel for deg som legger igjen timer i sadelen på raceren.

Geometrien på sykkelen er aggressiv. Fronten er lav og avstanden til styret er langt. Du kan justere styret fem centimeter opp eller ned med mellomleggsskivene.

,

Utstyr

Her er det elektronisk giring og skivebremser fra Shimano Ultegra. Giringen er presis og rask. Lading av batteri er enkelt og varigheten er lang. Bremsekraften er god og moduleringen er slik den skal være.

Kassetten er en Ultegra i 11-30 og det sammen med 52/36 skivene i front gjør at utvekslingen er komfortabel i bakkene. Bakgirene fra Shimano kommer i to versjoner. En GS og en SS. Her er det SS, noe som betyr at den største kassetten du kan bruke er 30.
Bianchi markedsfører styre og stem som Reparto Corse, men det er FSA som har laget komponentene. Disse bitene er av aluminium. Setepinnen, med sitt forsiktige aero design er laget av karbon.

Hjulene er levert av Fulcrum (et søsterselskap til Campagnolo). Her er det Racing 618 som er montert. Vekten på disse hjulene er rett under 1700 gram, og er som forventet i denne prisklassen. 618 er ekvivalent til Fulcrum Racing 6. Fulcrum sier dette om hjulene: “simple, reliable and up-to-date racing bicycle wheel.” De er klargjort for tubeless ready. Indre felgbredde er 21.8 mm.

På felgene er det montert Vittoria Rubino Graphene i 28c. Vekten per dekk ligger rundt 320 gram. Fordelen med 28c er at du øker komforten betraktelig ved å gå litt ned på luft trykk uten å være veldig redd for punktering. Samtidig er det slik at rulleegenskapene i store dekk gjerne er bedre enn i små og dermed kan du med god samvittighet gå litt ned på dekktrykk.

Inntrykk

Det er et par år siden forrige gang vi testet en Aria, og det meste fra den gang var glemt. En ting som overrasket er hvor raskt undertegnede fant seg til rette på sykkelen. Uttrykket “som hånd i hanske” passer godt. På tross av rørenes store dimensjon flyter sykkelen ekstremt godt over ujevnt underlag. En lang seksjon med fint plasserte brostein ble unnagjort med større fart og mindre slag enn noen gang før, føltes det som. Bianchi selv trekker ikke frem komfort som en styrke, men vi gjør det.

Men som sagt så mange ganger før, påvirker dekktrykket opplevelsen av komfort stort. Spesielt når det er snakk om 28 mm dekk. Det er stort på en racer, men i dag er det helt vanlig i mellomklassen. 28 dekk har bare en negativ faktor ved seg. De er naturligvis litt tyngre enn sine tynnere søsken på 25. Ser man vekk fra vekt er det bare gode ting med store dekk. Bedre veigrep, mindre fare for punktering, man kan kjøre med lavere trykk og få høyere komfort.

Dette er ikke bare testens mest iøynefallende sykkel, men den er også en topp racer av klasse. Du skal derimot være klar over at det er en aggressiv ramme her. Fronten er lav og her er det masse muligheter for deg som har kropp og fleksibilitet til å ligge lavt på sykkelen over lang tid.
Bianchi markedsfører sykkelen som en match for triatlon-utøvere. Dette er en del av årsaken til den lave fronten. Vi setter pris på aerodynamikk og ligger så lavt vi klarer så lenge vi klarer på sykkelturer. Derimot fikser vi ikke å ta vekk alle avstandsskiver her, det blir for lavt for oss. Derfor er det fint at det finnes muligheter for å justere styrehøyden.

Bakenden er litt mer kompakt enn det som er normalt, og dette gjør at man får sykkelen godt under seg i klatringene. Og merkelig nok var det kanskje akkurat i motbakkene vi følte at sykkelen var på sitt beste. Det betyr ikke at den er svak på slettene. Overhodet ikke.
Aria er bygget på den nervøse siden av kjørefølelse. Med det mener vi at du må følge med når du kjører høyprofil hjul i vind. Den lar seg villig lede i vindretning.[vc_row title=»Konklusjon» summary=»» positives=»Feite dekk
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»]

Konklusjon

summary=»“Lekker ding”, sier man i Nederland. Og ja, denne sykkelen er en lekker ting. Den er gjennomsnittlig priset og gjennomsnittlig utstyrt og har en gjennomsnittlig vekt. Den er laget for å være en konkurransesykkel – og det er den også. Setter et lite minus ved kabelføringer som burde vært mer skjult.» positives=»Komfort
Eyecatcher
Fornuftig utstyrt
» negatives=»Litt overvektig»]
[rating title=»Komfort» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Pris» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Utstyr» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Kjørefølelse» value=»5″ range=»5″]

Tekniske spesifikasjoner:

Sykkel :Bianchi Aria Disc
Pris: 40.000,-
Sykkelvekt:8,3 kg

Ramme: Aria Disc Carbon
Gaffel: Bianchi full carbon disc 12×100
Felg: Fulcrum Racing 618
Nav: –
Stikkaksling: 12 mm
Dekk: Vittoria Rubino Graphene 28mm
Krank: Shimano Ultegra FC-R8000, 52/36
Kranklager: Shimano SM-BB72-M
Bakgir: Shimano Ultegra RD-R8050-SS
Fremgir: Shimano Ultegra FD-R8050
Gir/bremsehendler: Shimano Ultegra ST-R8070
Bremser: Shimano Ultegra BR-R8070
Kassett: Shimano Ultegra CS-R8000 11-30
Kjede: KMC X11-1
Styre: Reparto Corse Aero Compact alu
Stem: Reparto Corse 3d alu
Setepinne: Aria Full Carbon Aero
Sete Selle:Royal Seta S1

Geometri
Størrelse: 44,47,50,53,55,57,59,61 – 55 testet
Vinkel, styrerør: 72.5°
Vinkel, seterør: 73.5°
Lengde, styrerør: 140 mm
Lengde, overrør: 550 mm
Lengde, seterør: 550 mm
Lengde, kjedestag: 410 mm
Akselavstand 998: mm
Stack**: 541
Reach***: 390
Sportslighet:**** 1,39

Importør: Cycleurope Norge AS

** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri
text block.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.