sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Scott Addict RC 20 – 2020 Test av Scott Addict RC 20 – 2020
4
Les også: Vi tester Merida REACTO DISC 9000-E Test av Bianchi Aria Disc 2020 Test av Scott Addict RC 20 – 2020 4

En nydelig mellomklasse racer med elektronisk giring og skivebremser fra SRAM.

Addict RC serien er syklene laget for konkurranse. Dette er samme type sykkel proffsyklistene bruker, bare litt rimeligere spekket både i utstyr og type karbonfiber.

Ramma på Addict RC 20 er i store trekk den samme som på toppmodellen. Den aller dyreste Addict sykkel bruker HMX SL karbonfiber, mens Addict RC 20 bruker HMX. HMX er litt tyngre og god del rimeligere. Men jeg tviler på at du merker forskjellen på veien. Husk at vi likevel snakker om en rammevekt på HMX utgaven under 800 gram i den minste størrelsen. Så den er ganske så lett.

Her er det gjennomført med Scott sykkel og Scott tøy

Dette er forøvrig nytt på RC 20, tidligere kom denne sykkelen med den enda rimeligere HMF ramma.

Geometri og aerodynamiske egenskaper i ramma er akkurat den samme på alle Addict syklene.

Ja, Addicten er aggressiv. Fronten er lav med sine 140 millimeter, men Scott har bygget sykkelen med 40 millimeter avstandsskiver på gaffelrøret slik at du kan leke deg litt med hvor lav front du kan tåle. Vi fant vårt punkt ved å bruke 20 av 40 millimeterne. Da kan vi ligge nede i bukken og trå relativt komfortabelt over tid.

Selv om RC 20 befinner seg i nedre del av Addict hierarkiet, betyr ikke det at den er en sinke. Her er det trådløs elektronisk giring fra SRAM og hydrauliske skivebremser på en sykkel som forvørig er fornuftig utstyrt.

Dette er det eneste du ser av kabelføring på sykkelen

I tråd med tidens ånd er alle kabler skjult i styre, stem og ramme. Her er det aerodynamikk for alle penga. Det vanskeliggjør skruing, ja, men det ser ekstremt ryddig ut. Noe de fleste nok setter pris på. Også ser den rask og vass ut.

28mm dekk på en aeroracer?

Du skal ikke mange årene tilbake hvor dekkbredde på 23c var en defakto standard. Det er faktisk ikke altfor mange år siden 19c var det bredeste racersyklister ville bruke.

Så kom 25c smygende for et par år siden, og hoppet til 28c har gått veldig fort. Årsaken er at tester viser smale dekk i seg selv ikke er raskere enn brede dekk. Det er heller tvert om. Et større tverrsnitt viser seg å rulle bedre enn smalt tverrsnitt.

Men det er en vektforskjell mellom 19c og 28c, og denne forskjellen nøytraliserer rullefordelen noe. Uansett sitter man med dekk som kan rulle veldig godt, på lavere dekktrykk, og dermed får man økt komfort og trygghet med på kjøpet.

Addicten vi har på test leveres med Schwalbe ONE RaceGuard dekk i 28c. ONE dekkene kommer i to versjoner, V-Guard og Performance. Dette dekket er et Performance dekk. Forskjellen ligger i all hovedsak i bedre punkteringsbeskyttelse (og som et resultat litt høyere vekt). Med sine gul/grå dekksider passer den sykkelen ekstremt godt. Vi synes dekkene ligger godt på veien og i disse dager hvor snøen smelter og man raskt går fra tørr til våt asfalt trenger man den tryggheten. Noe vi føler ONE dekkene gir oss.
Dekkene er tubeless ready noe mange vil sette pris på. Vekten er ikke superduper lav, men 340 gram i denne dimensjonen er ikke ille heller. Dessverre finner du ikke akkurat dette dekket for løssalg i butikkene.

Addict har komfortable dekk. Her ser man også plassering av batteri på frontgiret.

I ramma har dekkene god plass så hvis du skulle ønske å gå opp til 30c er dette fullt mulig.

Man kan lure på hvorfor Scott har montert såpass store dekk på en såpass aggressiv sykkel. Det er noe små-schizofrent over det hele. “Er jeg en fullblods konkurransesykkel? Eller er jeg en wannabe konkurransesykkel?”

Vårt svar på dette er: Dette er en konkurransesykkel som har innsett at mange vil ha store dekk for økt trygghet og komfort. Og derfor tilbyr jeg deg det. I en nydelig pakke.

På veien

Femti tusen kroner er mye penger å betale for en sykkel, uansett hvem du er. Så da er det greit å vite hva den kan, og ikke kan.

Aerodynamikken skal vi ikke uttale oss om, bortsett fra at Addicten følger de samme prinsippene som alle andre aeroracere. Her er det dråpeformede rørprofiler hvor halen er kappet vekk. Dette sparer vekt, gjør at ramma ser litt bedre ut, samt at luftenblir lurt til å følge samme spor som om halen faktisk var der. Det viktige å notere seg er at luft-drag rundt rørene er minimalt.

Vi opplever sykkelen som ganske nøytral. Og det er en god ting. Den gjør alt ganske så godt. Vi følte oss komfortable i raske og lange utforpartier, i klatringene og på flatene.

Kraftige stikkakslinger (12 mm) er standard på alle dyre racere nå. Det betyr at du som er vant med de gammeldagse hurtigkoblingene hvor man kjapt kan ta hjulene av og på sykkelen må venne deg til noe nytt. Hele akslingen må trekkes ut av både gaffel og hjul før du kan ta av hjulene. Fordelen med dette er at oppsettet blir stivere og mer solid. Noe som er en fordel både med tanke på sporingsvillighet og nedbremsing.

Vi kan styre vår begeistring for det trådløse systemet til SRAM. Sammenlignet med Di2 fra Shimano mener vi sistnevnte er bedre. Men det er definitivt heftig med trådløs giring.

Det sitter ett batteri i fremgiret, ett batteri i bakgiret og ett lite batteri i hver av hendlene. Tilsammen er det fire batterier å holde orden på. De to i hendlene kan ikke lades, mens de to i girene tas av og lades i egne ladere.

Plassering av batteri på bakgiret.

Heldigvis er det veldig fort gjort å ta batteriene av og på.

I motsetning til Shimano hvor man styrer hvert sitt gir fra hver sin hendel, må du bruke begge hendlene for å bruke giret her. Du girer ned bak med den ene og girer opp bak med den andre. Du flytter kjedet foran ved å bruke begge hendlene samtidig.

Reaksjonen på giringen er ikke like rask som Di2, men det er kjapt nok til at det aldri ble noe problem. Presisjonen er helt på høyde.

Karakter

4 av 5

Vår karakterskala

1 – Løp vekk. Ikke verdt pengene.

2 – Under pari.

3 – Som forventet. Du får det du betaler for.

4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.

5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Dette er en sykkel med konkurranse geometri, som gir komfortsøkeren håp gjennom godt med avstandsskiver i front, feite dekk og et godt sete. Ja, prisen er høy. Men har du råd til den, mener vi fortsatt at den burde stå på ønskelisten din for sesongen.
  • Feite dekk
  • Skivebremser
  • Kjørefølelse
  • Til denne prisen hadde det vært supert med et hjulsett under 1600 gram.
  • Vi elsker ikke SRAM AXS, men det er vår smak.
  • Prisen på sykkelen er høy.

4 of 5

4 of 5

4 of 5

4 of 5

4 of 5

Tekniske spesifikasjoner:

Sykkel Scott Addict RC 20 Disc
Pris 49.990,-
Sykkelvekt 8 kg
Hjulvekt (m/alt)
Ramme Scott HMX karbon
Gaffel Scott HMX karbon
Felg Syncros RP 2.0 Disc
Nav Syncros RP 2.0 Disc
Stikkaksling 12 mm Syncros RWS
Dekk Schwalbe ONE RaceGuard 28c
Krank SRAM Force 48/32
Kranklager SRAM DUB PF Road
Bakgir SRAM Force eTap AXS
Fremgir SRAM Force eTap AXS
Gir/bremsehendler SRAM Force eTap AXS
Bremser SRAM Force eTap AXS
Kassett SRAM Force XG1270 10-33
Kjede SRAM Force
Styre Syncros Creston 2.0
Stem Syncros RR iC 2.0
Setepinne Syncros Duncan 1.0
Sete Syncros Bercarra
   
Geometri  
Størrelse 47,49,52,54,56,58,61 – 54 testet
Vinkel, styrerør 72.5°
Vinkel, seterør 73.6°
Lengde, styrerør 140 mm
Lengde, overrør 550 mm
Lengde, seterør 525 mm
Lengde, kjedestag 410 mm
Akselavstand 992 mm
Stack** 548
Reach*** 390
Sportslighet**** 1,41
   
Importør Ramo AS
   
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: