sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Ibis Ripmo AF – for de grove dagene Test av Ibis Ripmo AF – for de grove dagene
4
Les også: Test av 4 raske rittfulldempere! Gruppetest av 4 terrengsykler: Hvor god hardtail får du for 30 000 kroner? Test av Ibis Ripmo AF – for de grove dagene 4

Ibis Ripmo AF er, ikke overraskende, rask i utforkjøringene – men hvordan takler den andre utfordringer?

Vi har nå testet endurosykkelen Ibis Ripmo AF som ble lansert i fjor høst. Ripmo AF er avkommet til Ripmo V2, som er karbonversjonen av samme sykkel. 

Ripmo AF har altså aluminiumsramme. Den koster derfor noe mindre enn Ripmo V2. Selv om rammematerialet er annerledes, har AF-ramma mer eller mindre samme geometri som kritikerroste Ripmo V2, noe som i teorien betyr at du skal kunne kjenne igjen noe av kjøreegenskapene fra den dyrere versjonen.

Kommer i tre versjoner

Ripmo AF kommer i tre forskjellige utstyrs-versjoner. Det som er litt unikt her er at uansett hvilken utstyrsversjon du velger, så får du de samme høykvalitets DVO demperne. Er det noe som er viktig på en sykkel, så er det hvordan demperne oppfører seg, så her har Ibis prioritert godt selv på de billigste modellene.

De tre versjonene du kan velge mellom er Sram NX, Shimano SLX eller Sram GX. De tre utstyrsversjonene koster henholdsvis 31 999 kroner, 42 5000 kroner og 45 700 kroner. 

Sykkelen vi har testet er Sram GX versjonen. Det betyr at sykkelen selvsagt er utstyrt med Sram GX 1×12 gir. Bremsene er Shimano Deore, som er kraftige budsjettbremser med 4 stempler i kalipperne. Bremseskivene er på henholdsvis 200 mm og 180 mm foran og bak.

Solid og funksjonelt utstyrt

Hjulene (29 tommer) er av Ibis eget merke, og er av modellen S35. Disse har 35 mm bredde, og gir derfor god støtte til brede dekk. Sykkelen kommer standard med Maxxis Assegai 2.5. Det er god klaring i ramme og gaffel, så du kan nok få på plass enda bredere dekk også.

Cockpiten består av et Ibis karbonstyre som er 800 mm bredt. På styret er det en bryter som du trykker på når du skal heve og senke Bike Yoke Revive setepinnen.

Ramma er solide saker. Den er kraftig bygget med tjukke rør, solide skjøter og tjukk lakk. Det er ingen tvil om at dette er en sykkel som er laget for å kjøres hardt med. Styrevinkelen er på 64,9 grader, noe som er innafor normalen i denne sykkelkategorien. For at det skal gå an å få trøkk ned i pedalene, har sykkelen fått en bratt seterørsvinkel på 76 grader. Demperopphenget er av typen DW-link. Dette er et design som ingeniøren Dave Weagle har lisensiert ut til mange sykkelmerker og er kjent for sin tråkkeffektivitet. 

Bakdemperen, DVO Topaz Air med 147 mm vandring, er en demper som er enkel å justere inn. Dette er en luftdemper der du enkelt kan regulere retur. I tillegg har den en lett tilgjengelig kompresjonsjustering der du kan velge om du vil ha demperen åpen, medium eller hard.

Gaffelen, en DVO Diamond med 160 mm vandring, krever litt mer eksperimentering med justeringsmulighetene for at oppsettet skal bli bra. Her gjelder det å finne en god balanse mellom luftrykk, retur og høy/lav kompresjonsjusteringer. Det er her mye av forskjellene ligger i en høyytelses gaffel og en billig-gaffel. En billig gaffel har gjerne færre justeringsmuligheter, men da er det ikke sikkert at du får du de demper egenskapene du er ute etter heller.

Kjøreegenskaper

Når vi tester Ripmo AF, kan det være greit å minne seg selv på at sykkelen er laget for å være en grov stisykkel og endurosykkel. Vi merker kjapt at dette ikke er sykkelen som er raskest på transportetappene, selv om sykkelen ikke er spesielt tung og sittestillingen er effektiv for tråkking. 

Mye av grunnen til at sykkelen føles tung på grus og asfalt er dekkene. Maxxis Assegai er i utgangpunktet et utfordekk som endurosyklister har trykket til sitt hjerte. Dette er supersolide dekk med myke knaster. Vekta er 1300 gram per dekk, det vil si cirka det dobbelte av et mer XC-orientert dekk. Det merkes når du skal sykle transportetapper på asfalt og grus til dit stien starter. På lette flytstier kommer heller ikke sykkelen til sin rett. Redskapen er rett og slett for grov, og man savner respons og lekenhet i sykkelen.

Der sykkelen virkelig skinner, er på de grovere stiene. Vårt test terreng er i Nordmarka i Oslo. Her er stiene krydret med steiner og røtter. Jo mer hårete terreng, jo mer føler sykkelen seg hjemme. De store hjulene, de gripevillige dekkene og den lange dempervandringen spiser terrenget under seg. Selv om sykkelen ikke føles veldig snappy, så klatrer den overraskende godt på sti. Det effektive opphenget gjør at sykkelen ikke synker sammen, og den lar seg villig jage opp tekniske og knotete klatringer. Her bidrar også den bratte seterørsvinkelen til at man får en god posisjon over sykkelen. 

Når terrenget så begynner å helle nedover, er det bare å senke setepinnen med bryteren på styret og sette utfor. Sykkelen tåler hard kjøring. Ramme, gaffel og hjul er solide saker, som ikke viker en tomme. Dette gjør det enklere å holde linja når det begynner å dra seg til. Dette er nok ikke den mest lekne sykkelen, men skal du ha en sykkel du vil kjøre fort nedover på, så er Ripmo AF et godt valg.

Ibis Ripmo AF er sykkelen for deg som primært sykler enduro og/eller i grovt og krevende terreng. Sykkelen er treg på transportetapper, så om du bor i nærheten av stiene eller synes det er ok å kjøre bil til der hvor starten av stien er, er det en fordel. Kvaliteten på sykkelen oppleves som høy. Her er det solide og funksjonelle komponentvalg over hele linja, så dette er nok en sykkel som vil vare i mange år.
  • Bra dempere med gode justeringsmuligheter
  • Høy opplevd kvalitet
  • Effektivt demperoppheng
  • Tunge dekk som ruller dårlig

4 of 5

3 of 5

5 of 5

2 of 5

Spesifikasjoner

Ibis Ripmo AF (GX)

Pris: 45 700 kroner

Vekt: 14,9 kg

Importør: Ibis Cycles Norge

 

Fork DVO Diamond D1 160mm, 29”, 110×15  
Shock DVO Topaz T3 Air, 210 x 55   
Wheels Ibis S35 Aluminum / 29″ / Ibis Hubs  
Tires Maxxis Assegai 29” x 2.5” WT, EXO+ casing, 120tpi      
Brakes Shimano Deore 4 piston  
Brake Rotors Shimano SM-RT66 200/180  
Cranks SRAM Descendant Alloy 175, DUB spindle, 32t Alloy Ring (170mm for S/M, 175mm for L/XL)  
Bottom Bracket SRAM DUB BSA  
Rear Derailleur SRAM GX Eagle  
Shift Levers SRAM GX Eagle  
Cassette SRAM XG 1275 10-50 12 speed  
Chain SRAM GX Eagle  
Headset Cane Creek 40 ZS44/ZS56  
Grips Lizard Skins Charger Evo  
Handlebar Ibis 800mm Carbon (30mm rise)  
Stem Ibis 31.8mm (40, 50, 60, 70, 80, 90mm)  
Seatpost Bike Yoke Revive Dropper (125, 160 or 185mm). Note there is a 250lb rider weight limit on this post.  
Saddle WTB Silverado Pro 142mm width

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.

%d bloggere liker dette: