sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Vi lar oss imponere av sykkelen og hva Merida har bygget, men vi er ikke like overbevist om SRAMs eTap AXS elektroniske girsystem. Merida Reacto... Vi tester Merida REACTO DISC 9000-E 4

Vi lar oss imponere av sykkelen og hva Merida har bygget, men vi er ikke like overbevist om SRAMs eTap AXS elektroniske girsystem.

Merida Reacto er en serie med sykler laget for deg som vil gjennom vinden mest mulig effektivt. Her sitter aerodynamikk i forsetet. NACA Fastback rør, store hjul, aero setepinne.
Reacto rammene kommer i to versjoner. CF4 og CF2. Begge rammene er bygget med samme kvalitet karbon, men geometrien er forskjellig. CF4 er den aggressive, racing versjonen, mens CF2 er for deg som ønsker det litt mer “skånsomt”. Vi har testet CF4.

En meget lekker og aggressiv ramme.

Merida Reacto Disc Force Edition er en CF2 modell. Den er “lillebror” til Disc 9000-E (SRAM Red eTap AXS) og Disc 10K-E (Shimano Dura Ace Di2), som vi har testet.
Alle rammene er bygget med dråpeformede rør hvor halen på dråpen er kappet av. Luften vil likevel bevege rundt rørene som om halen fortsatt var der. Dette er det som kalles NACA Fastback. Det gjør at rammene ikke blir like voldsomme i dimensjon, samtidig som det sparer vekt.

Elektronisk giring fra SRAM

På en sykkel i denne prisklassen forventer man i dag elektronisk giring og skivebremser. Og det får man her.
På denne modellen er det montert trådløs giring fra SRAM. Dette er toppmodellen, men prinsippene er likevel de samme. SRAM Force eTap AXS og Red eTap AXS fungerer på samme måte. Her bruker man høyre girspak for å flytte kjedet nedover på kassetten, mens man må bruke den venstre for å flytte kjedet oppover. Når du skal bruke fremgiret må du trykke inn begge hendler samtidig. Systemet er trådløst og det gir en bitteliten forsinkelse i giringen. Det merkes ikke veldig godt, men hvis man går rett over mellom Shimano og SRAM merker man at Shimano er hakket mer snappy.

Der Shimano systemet er bygget på ett batteri som gjerne er skjult i setepinnen og med et ladepunkt i styret, er SRAM systemet bygget på fire batterier, hvor to av de ikke kan lades. Det sitter ett ladbart batteri i hvert gir og ett batteri som må byttes i hver girhendel. Batteriene i girene må tas av for lading. Det følger med en liten ladeboks man må legge batteriene i.

Enkel demontering av batteri på front og bak gir.

Det er enkelt og raskt å ta batteriene av og på. En fordel med avtagbare batterier er at man kan ha med seg et par stykker på langtur i tilfelle man er usikker på gjenværende kapasitet. Men du må naturligvis kjøpe ekstra batteri for dette.

Trådløst er kult, men det har også sine ulemper. Presisjon, hastighet, paring og justering er kanskje de største.

Det sitter naturligvis SRAM Force skivebremser på sykkelen og de er på helt på høyde med Shimano Ultegra og Dura-Ace. De biter ganske bra og det er smidig modulering av bremsekraft.

Solide og meget gode bremseskiver, delvis skjult kabelføringer.

På veien
Når man setter seg på sykkelen forventer man en ganske stiv og givende opplevelse på grunn av rørenes dimensjon og den kraftige setepinnen. Alt ser veldig solid ut. Overraskelsen er derfor desto større når vi merker at sykkelen glir overraskende mykt over ru og ujevn asfalt.
På tross av at dette er en CF4 ramme, som er mer aggressiv og er racing versjonen, føler vi likevel at vi sitter nokså sportslig og utstrekt over sykkelen. Styrefremspringet er kanskje litt langt, men med våre 180 centimeter på sokkelesten og en 54 ramme fungerer det.
Sykkelen er ekstremt “lydig” og er med på hver eneste bevegelse. Den oppleves veldig kompakt, rask og sporingsdyktig. Med sporingsdyktig mener vi at sykkelen er forutsigbar i de fleste situasjoner. Selv i sterk vind opplever vi at sykkelen er rimelig enkel å håndtere. Og det er god cred til Merida med tanke på den høye felgprofilen på DT Swiss ARC 1400 Disut DB 48 hjulene.

Når man ligger nede i bukken på slettene og man pumper watt ned i pedalene er det en fryd å bruke Merida Reacto. Undertegnede følte seg iallfall som en million.

Men alt er ikke bare fryd og gammen her. Det aller meste som kommer fra Merida er gjennomtenkt og godt laget. Ser man på stikkakslene til hjulene og måten kontakten mellom ramme, hjul og stikkaksel er, er det få produsenter som matcher Merida. Alt matcher så godt at man sjelden eller aldri knoter med å få akslingen på plass og feste hjulet i ramma.
Derfor er det litt overraskende at løsningen på seteklemmen er … hva skal vi si… underlig. Vi snakker ikke om hvordan setepinnen festes i ramma. Vi snakker om hvordan setet festes i setepinnen. Det er mange løse deler og disse må festes på et spesielt vis for å kunne justere setet frem og tilbake. Vinkeljusteringen er superbra. Den løsningen skulle flere hatt. Men du må passe på at du ikke veksler om bitene når du fester setet i pinnen. Gjør du det feil, får du ikke justert setet horisontalt på pinnen. Vi hadde også forventet oss skjulte kabelføringer på en sykkel i denne prisklasse.

Komplisert sete feste, og en flott detalj med lys i setepinnen.

En topp racer for deg som ønsker å være rask. Trådløs giring fra SRAM har sine fordeler og ulemper, men det er i det minste topp moderne. Skivebremsene er effektive og gjør at du stopper når du vil, uansett vær. Flott geometri som kan gjøres både mer aggressiv eller mer komfortabel, alt etter hva du selv ønsker.
  • Kjøreopplevelse
  • Knotete seteklemmeløsning
  • Kun delvis skjulte kabelføringer

4 of 5

4 of 5

4 of 5

5 of 5

Tekniske spesifikasjoner:

Sykkel Merida REACTO DISC 9000-E
Pris 94.999,-
Sykkelvekt 7.3 kg
Hjulvekt (m/alt)
Ramme REACTO DISC CF4
Gaffel MERIDA REACTO CF4 disc
Felg DT Swiss ARC 1400 Dicut DB 48
Nav
Stikkaksling MERIDA REACTO CF4 disc
Dekk Continental Grand Prix 5000 25c
Krank Sram Red eTAP AXS
Kranklager Sram Pressfit Dub
Bakgir Sram Red eTAP AXS
Fremgir Sram Red eTAP AXS
Gir/bremsehendler Sram Red eTAP AXS HRD
Bremser Sram ED Red eTAP AXS
Kassett CS XG 1290 D1
Kjede Sram Red chain
Styre Vision Metron 6D
Stem Vision Metron 6D
Setepinne MERIDA TEAM CW
Sete Prologo NAGO C3
 
Geometri
Størrelse XS, S, S/M, M/L, L,XL – M/L testet
Vinkel, styrerør 73,5*
Vinkel, seterør 73,5*
Lengde, styrerør 157 mm
Lengde, overrør 545 mm
Lengde, seterør 520 mm
Lengde, kjedestag 408 mm
Akselavstand 990 mm
Stack** 557 mm
Reach*** 395 mm
Sportslighet**** 1,47
 
Importør Stians Sport AS
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: