sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Tips til deg som skal på tur med barn i sykkelvogn Tips til deg som skal på tur med barn i sykkelvogn
Les også: None Found Tips til deg som skal på tur med barn i sykkelvogn

Sett ungene i sykkelvogna og kom deg ut på tur eller trening – her finner du alle tipsene du trenger!

Det er bare å innse det, for mange av oss småbarnsforeldre er ungene grunnen til at man ikke får syklet så mye som man skulle ønske. Om du har en sykkelvogn stiller det seg derimot litt annerledes. Med ungene i sykkelvogn, får du ikke bare med deg hele familien på tur, men du får også kanonbra trening!

Ikke minst er sykkelvogna velegnet for transportoppdrag, det være seg til barnehagen, butikken eller på telttur. Den har ofte plass til litt ekstra bagasje, og barnet sitter gjerne både tryggere og mer behagelig enn om man har et barnesete på sykkelen.

Artikkelforfatteren har etterhvert opparbeidet seg en del erfaring med å sykle med barn i sykkelvogn. Jeg har hatt datteren min i sykkelvogna siden hun var ca 10 måneder gammel, og har syklet med henne i vogna året rundt siden den gang. 

I denne artikkelen deler jeg mine erfaringer og tips for deg som vil sykle med barn i sykkelvogn!

Sykkelen

Hva slags sykkel er best å bruke med sykkelvogn?

I utgangspunktet kan du koble sykkelvogn til hvilken som helst sykkel. Om tilhengerfestet ikke passer til sykkelen din, så sjekk om produsenten tilbyr adaptere, hvis ikke finner du helt sikkert noe som passer hos Robert Axle Project.

Selv har jeg hatt sykkelvogna hengende etter cyclocross, hybrid og terrengsykkel (hardtail). Jeg synes alle disse sykkeltypene fungerer fint til å trekke vogn. Om du ikke har lyst til å slite for mye, så er el-sykkel ideelt. 

Det er også verdt å nevne at sykling med vogn er tungt, dette innebærer at du bør bruke en sykkel med ganske lett utveksling, spesielt om du skal opp bakker. Rene landeveissykler vil dermed ofte bli for tunge å trå i bratte bakker med mindre du er i veldig god form. Terrengsykler, hybridsykler og en del gravel-sykler kommer ofte med sykkelvogn-vennlig utveksling.

Må ha gode bremser

Uansett hva slags sykkel du velger, så er det viktig at den er i topp stand og at den har kraftige bremser, fortrinnsvis hydrauliske skivebremser. Det er nemlig mye masse som skal stoppes. Husk også at slitasjen på bremsene øker med den store belastningen, så pass på at de er godt justert og at det er nok bremsebelegg igjen.

Hjul og dekk

Også hjulene får ekstra mye belastning når du har sykkelvogn bak. Pass på at eikene er stramme og at hjulet er rett. Du blir også fort straffet om du har for lavt lufttrykk i dekkene.

Drivverk og gir

Om du bruker sykkel med sykkelvogn ofte, så må du regne med økt slitasje på drivverket. Særlig kjedet får gjennomgå. Det er utrolig kjipt om kjedet ryker i det du har maks kraft i pedalene. Det kan derfor være lurt å investere i en kjedeslitasjemåler. Med den kan du finne ut hvor mye kjedet har strukket seg siden det var nytt, og dermed vite når det er på tide å bytte. 

Sjekk også tilhengerfestet

På de fleste vogner, så monteres tilhengerfestet på bakakslingen. Her er det mye krefter i sving, så det kan være greit å sjekke at alt sitter som det skal før man skal ut på tur. Særlig 9 mm hurtigkoblinger kan bli dratt litt ut av kreftene fra sykkelvogna. Gjennomgående akslinger er  mer solide og sitter bedre fast.. Sjekk også at selve tilhengerfestet er uskadet og i orden. Det er så kjipt om vogna løsner med ungen oppi…

Sykkelvogna

Det finnes mange forskjellige vogner på markedet, derfor anbefaler vi å følge produsentens anvisninger når det kommer til bruk, vedlikehold, festing av barnet, osv.

Likevel har jeg noen generelle tips om selve vogna:

Ha nok luft i dekkene: Pass på at det er riktig lufttrykk i dekkene, eller kan det bli tungt å trekke vogna og man blir fort utsatt for punktering.

Vintersykling: Mange har spør meg om piggdekk til sykkelvogn. Det er det ikke behov for. Jeg har syklet gjennom hele vinteren med slicks-dekk på vogna uten at det har vært problem. Det er sykkelen som tar seg av bremsing, svinging, osv., så det er den som trenger piggdekk. Vogna følger etter sykkelen uansett.

Nødreparasjon: De fleste rutinerte syklister har med seg ekstra slange og pumpe til sykkelen sin i tilfelle punktering. Husk at sykkelvogna neppe har samme hjuldimensjon som sykkelen din, så det kan være lurt å ha en ekstra slange eller lappesaker liggende på en fast plass i vogna.

Vær forberedt på kaldt vær: Du blir sikkert ganske så varm når du drar ungen i sykkelvogn, men barnet sitter helt i ro og kan fort bli kaldt. Jeg har alltid et ullteppe liggende i vogna som jeg trekker over ungen når det begynner å bli hustrig.

Synlighet: En sykkelvogn er mye lavere enn sykkelen, og kan dermed være vanskelig å få øye på under visse forhold. Mange sykkelvogner leveres med en høy vimpel. Bruk denne hvis du skal ut i trafikken. Om det er mørkt ute, så bør du ha baklykt på vogna, ikke bare på sykkelen. 

sykkelvogn burley d lite

Når dere skal ut på tur

Regel nummer 1 er at barnet selv må ville være med på tur i sykkelvogna. Nå er ikke jeg noen ekspert, men om barnet er mett og ikke har full bleie, så klarer du sikkert å lokke hen på plass i vogna. Uansett er det viktig å tenke langsiktig, om det blir en dårlig opplevelse for barnet å sitte i vogna, så blir det mest sannsynlig en dårlig opplevelse for deg også. 

Om barnet sliter med å finne roen, så kan det kanskje funke å gi det et nøkkelknippe, en leke eller noe å spise på. Det er uansett viktig at barnet finner roen fra start, for når du sitter på sykkelen så må du følge mer med fremover enn bakover.

Sørg for en god sittestilling

Mange unger sovner også ganske fort i sykkelvogn, pass derfor på at barnet sitter godt og at det sitter i en posisjon der hodet ikke faller fremover når det sovner. 

I sykkelvogna jeg bruker med mitt barn, en Burley D’lite, er det dårlig hodestøtte. Når barnet er våkent er ikke dette noe problem, men når hun sovner faller hodet til siden eller fremover. Løsningen på dette for vår del, er å ha jevnlig kommunikasjon med hun baki gjennom snakking eller et kjapt blikk over skulderen. Når det blir stille har hun sovnet, og da pleier jeg å stoppe og bruke et teppe eller en jakke til å støtte hodet hennes mens hun sover.

Sykkelteknikk

Sykkelens kjøreegenskaper endrer seg mye med en tung vogn på slep. Dette betyr at man må venne seg til en ganske rolig kjørestil:

  • Ikke glem at du har noe hengende bak, det betyr at du kanskje må ta litt større svinger for å gå klar av en kant, hjørne eller andre trafikanter.
  • Unngå bråbremsing. Kraftig nedbremsing i kombinasjon med at vogna dytter sykkelen bakfra, kan gjøre at man fort mister kontrollen.
  • Når mer av vekten er på bakhjulet, har du dårligere grep på forhjulet. Dette betyr at du ikke har den samme bremseeffekten eller grepet foran som du ville hatt uten vogan koblet på.
  • Prøv å finne riktig gir før du skal inn i en bakke. Om du girer midt i bakken med maks trøkk i pedalene, kan det fort bli havari.

Sykle med vogn i trafikken?

Joa, det går fint, men det kan være lurt å ta noen forholdsregler:

Sykling på fortau: Om det er mye fotgjengere er ikke dette å anbefale. Mange er lite oppmerksomme fordi de hører på musikk eller ser på telefonen. Da blir det vanskelig og farlig å sykle på fortauet. 

Sykling i veien: Min erfaring er at bilister tar litt mer hensyn når du sykler med vogn. Det er likevel lurt å ta det pent i tilfelle det dukker opp en idiot. Vis respekt for trafikkreglene, opptre forutsigbart. Gi tegn når du skal svinge. Ha blikket med deg og prøv å forutse situasjoner.

Husk at du ikke er smidig: Uten vogn er det kanskje fristende å sykler mellom køer og passere biler på innsiden, det kan være litt risikofylt med vogn. Vogna er lav, og om en bilist ser deg passere, så er det ikke sikkert de ser vogna som kommer bak deg når de skal bytte fil eller svinge av veien. 

Pass også på å ha god margin når du skal ut av et kryss. Du aksellererer sakte, og kan ikke bare hive deg inn i en luke. 

God tur!

Les også:

    None Found

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.

%d bloggere liker dette: