Test av Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO – elektrisk gravel

En elektrisk gravel med egenprodusert motor som imponerer.

Creo SL serien består seks modeller, hvor fem av de laget av karbon. Sykkelen vi tester er den nest rimeligste karbonsykkelen (hvis man kan bruke ordet rimelig om en sykkel som koster sytti tusen kroner).

Med sin egenutviklede SL 1.1 motor tar Specialized et lite standpunkt hvor de sier at det ikke er nødvendig med en superkraftig motor og et stort batteri. I følge Flow Mountainbike har Specialized undersøkt flere titusener med sykkeløkter hvor en el motor har vært involvert og de har sett at de aller fleste hverken bruker kraftigste program spesielt ofte eller tømmer batteriet i løpet av en tur. 

Det blir lett å fanges av store batterier som skal vare lenge og masse kraft i motoren som yter solide dreiemoment. For noen vil jakten etter større og mer alltid være der, men ser man rasjonelt på det, øker ofte dette vekten på sykkelen ganske så mye og det er sjelden man benytter seg av både kraft og rekkevidde.

Creo SL er en elektrisk gravel med et lett 320 Wh batteri og en 1.9 kilos motor som yter maks 240 watt og 35 Nm dreiemoment. Dette er betydelig under for eksempels Cannondales Topstone modeller. Resultatet er at vår testsykkel akkurat tipper 14 kilo i størrelse L på vektskåla. Dette er intet mindre enn fire kilo under Cannondale Topstone sykkelen vi testet for noen uker siden. Dette merkes når man sykler.

Specialized Sl 1.1 motor
Specialized Sl 1.1 motor med ladeport, som også fungerer som kobling til range extender.

Den smale batteriet gjør også at dimensjonen på underrøret ikke er så voldsomt og det er ikke lett å se at dette faktisk er en el sykkel.

Batteriet kan ikke tas ut uten først å fjerne motoren. Det er festet i underrøret med to skruer, så det er ikke er altfor stor jobb.
Derimot: Hvis rekkevidden ikke skulle holde på enkelte planlagte langturer, så kan du kjøpe deg mer rekkevidde gjennom et ekstra batteri som festes på sykkelen. Batteriet er på 160 Wh og veier 1 kilo. Dette øker maksimal kapasitet til 480 Wh.

Motor, kraft og rekkevidde

Specialized SL 1.1 motoren er som sagt laget av de selv. Specialized har en egen avdeling i Sveits med et team på over 35 personer som siden 2016 kun har jobbet med utvikling av motor og teknologi.
Denne motoren mener de er så bra at den brukes i alle Turbo sykler – alt fra gravel til tur og fulldempede terrengsykler.
Motoren er ikke beltedrevet som de andre motorene vi kjenner fra Specialized, den drives av et intrikat mønster av drev. Motoren spinner raskt og lager en svak hvinelyd. Desibelen er ikke høy og vi har ikke følt at det har vært plagsom støy.
Mange som har erfaring med el sykler har funnet ut at høye tråkkfrekvenser er viktig for å hente ut mest av motoren. Specialized sier at motoren skal hjelpe deg maksimalt i din naturlige tråkkfrekvens, som ligger mellom 70-120. Vår opplevelse er at sykkelen definitivt er mest effektiv over 50. Helst føler vi at man burde holde 70-90 i motbakkene for å få mest ut av sykkelen. Og det lever vi godt med.

Den lave vekten på sykkelen gjør at overgangen mellom motorhjelp og 100% beinkraft oppleves som rimelig sømløs. Det er supert med akselerasjonen man opplever over bakketoppene, og når farten overskrider 25 km/t føler vi ikke at vi “bremser” i like stor grad som vi har opplevd på andre sykler. Specialized opplyser at motoren frikobles 100% og dermed ikke har det man gjerne kan kalle “drag”.

Specialized TCU enhet
Specialized TCU har av/på knapp og blå streker som viser gjenværende batterikapasitet.

Sykkelens hjerne er en Turbo Connect Unit (TCU) som er integrert i overrøret og er festet rett ved styrefremspringet. TCU´n har to knapper. En av/på knapp og en modus knapp. Du velger mellom tre moduser, ECO, Sport og Turbo. Er du på ECO kan du ikke gå rett til Turbo, du må innom Sport først og omvendt.

En stor fordel med Specialized er at du selv kan styre hvor mye hjelp hver modus skal gi gjennom Mission Control appen. Standard oppsett er 35% både maksimal trekkraft og hjelp i Eco, 60% i Sport og 100% i Turbo. Vi har blant annet testet med 20% på Eco, 40% på Sport og 80% på Turbo. Dette føler vi er en god miks mellom motorhjelp, trening og rekkevidde. Vi kjører som regel så mye vi kan på Eco mode, men er innom både Sport og Turbo en gang i blant.
Gjennom appen kan du også fortelle sykkelen hvor langt du planlegger å sykle og hvor mange høydemeter sånn cirka, så kan sykkelen selv overta og styre motorhjelp. Da mister du kontrollen på hvilke moduser sykkelen velger. Det skjer automatisk.
Specialized oppgir maksimal rekkevidde på 130 kilometer på en lading. Men dette kommer naturligvis an på hvor mye hjelp du vil trenge fra motoren og hvor tung du er.

TCU’n snakker også med andre enheter via ANT+. Det betyr at du kan pare den med en Garmin Edge computer (blant annet) og lese ut alt fra hastighet, distanse, kraft,  tråkkfrekvens og gjenværende batteri. Du kan derimot ikke bytte modus via computeren. Dette må du gjøre fra ramma, og det er ikke alltid like smidig. Det hadde vært gull om man kunne bytte modus via knapper på styret eller kanskje enda bedre via knapper på girspakene.

Det er 10 blålilla LEDlys streker som viser at batteriet er fullt. Hver strek representerer 10% av batterikapasiteten.

Vår erfaring med motoren på denne sykkelen er solid. I våre øyne er dette en sykkel som er laget for trening og vi har derfor testet den som en treningssykkel.
Vi har blant annet hatt 5 mils  treningsturer med 1000 høydemeter klatring og har kommet hjem med 40% gjenværende batterikapasitet. Ikke dårlig. I våre øyne og for vårt bruk mener vi at Specialized har truffet svært så godt med sin filosofi om litt mindre kapasitet, litt mindre kraft, men mye mindre vekt.
Selv hvis man skulle gått helt tom for batteri er sykkelen så lett at man fint kan fullføre turen.
På grusveien og klatringer holder det i massevis for oss å få 200 watt ekstra hjelp. 35Nm maks kraft er også mer enn nok på denne sykkelen på stiene og opp småtekniske, bratte klatringer. Vi har hatt fin flyt og ikke opplevd at sykkelen vil mer enn hva vi selv klarer å håndtere. Raske og brå akselerasjoner er ikke et problem og det gjør hele opplevelsen veldig forutsigbar.

Future Shock

Creo SL Comp Carbon EVO er utstyrt med Future Shock i front, Shimano GRX bremser og bakgir, Paxis krank, DT Swiss hjul og en hev-senk setepinne.

Specialized Future Shock innvendig
Specialized Future Shock internals
Specialized Future Shock gir 2 cm vandring
Specialized Future Shock gir 2 cm vandring. Knapp vrider på toppen styrer stivheten i fjæra.


Future Shocx er ikke demping i gaffelen, men heller i overgangen mellom øverste styrelager og feste til styrefremspring. Du justerer selv om fjæringen skal være helt låst eller åpen. En dreieknapp på toppen av fremspringet justerer stivheten i fjæra.
Vi fikk ikke til å låse systemet helt, men det ble bra nok til at vi ikke følte noe videre rundt det. Selv om vandringen ikke er mer enn 2 centimeter, er disse 2 svært så merkbare. Det er en fryd å bruke systemet åpent på grusveiene og på stiene. Spesielt i utforkjøringer gjør det at man får bedre følelse med underlaget og hyppige slag som et vaskebrett oppleves på en helt annet måte.
Det er i mindre grad forhjulet som beveger seg opp og ned i vandringen enn styret som tar unna, og vi liker følelsen. Men husk å låse når du reiser deg i pedalene, ellers blir det gynging.

Av en eller annen grunn leveres sykkelen også med dropper seatpost. Den kontrolleres med en hendel som er plassert i styres bue (nede i bukken). Vi forstår plasseringen, men den kommer litt i veien for hendene. Dessuten forstår vi ikke helt behovet, men det gjør kanskje du?
Vi ville heller tatt den vekk og spart vekt på både vaier, hendel og setepinne.

Hev senk setepinne på Specialized Turbo
Hev senk setepinne gir 5 centimeter ekstra klaring når den er nede.
Hendel til hev-senk setepinne
Hendel til hev-senk setepinne er plassert i styrest bue.

Dekkene denne sykkelen ruller på er Specialized Pathfinder Pro 2Bliss Ready 38 mm. Dette er semislicks som ruller godt, men som også mangler litt grep. Fint på asfalt og fast underlag, men ikke optimalt på grus og løsere partier. Vi ville ganske raskt byttet ut disse med mer knaster. 38 dekk er ok og gir rom god komfort.
I ramma er det nok plass til 42 dekk hvis du skulle ønske å gå enda litt opp. Noe vi helt klart ikke ser negativt på.

Både hjul og ramme har Boost spesifikasjoner. Det betyr at hjulene kan bygges seriøst solide og at man kan svappe hjul mellom andre sykler som har Boost.

Konklusjon

Specialized Turbo Creo SL Comp Carbon EVO er en veldig morsom sykkel å bruke. Vi liker den veldig godt. Specialized har definitivt truffet en nerve her med den lave vekten og SL 1-320 motor/batteri kombo.
Med sine 14 kilo trenger man ikke være livredd for å gå tom for strøm. Man klarer fint å komme seg hjem.
Prisen på 69.990,- er stiv, men du betaler også for gjennomtenkt teknologi og en karbonramme.

Vi gir sykkelen nesten full pott på terningen. Dette er et veldig godt treningsverktøy på de dagene hvor du kanskje må restituere, eller ikke føler for å kjøre de bratteste bakkene uten hjelp. Det gjør at man plutselig ser helt annerledes på hvilken rute man velger. For oss, hvor den normale sykkelturen er under 6 mil, så ser vi plutselig på turer som er mye lenger. Og det er bra innimellom.

Ønsker du å komme svettfri frem til jobben er det naturligvis helt perfekt å bruke en el Gravel. Bra jobba, Specialized![review_summary title=»Oppsummert» positives=»Future shock
Lav vekt
Personalisering
Kan koble til en Garmin Edge computer (eller en annen som går på ANT+ protokollen) og hente ut masse brukbar data» negatives=»Modusskifte på overrrøret
Kan ikke gå fra ECO og rett til Turbo eller omvendt
Skjønner ikke poenget med hev-senk setepinne på denne sykkelen
Vi ville montert på grovere dekk som hadde gitt enda bedre følelse på grus og lett sti
Følger ikke med computer (men du kan bruke en Garmin Edge)»]
[rating title=»Overall» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Motor» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Batteri» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»På grus» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»På vei» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Utenfor veier» value=»4″ range=»5″]

Sykkelspekk

SykkelSpecialized Turbo Creo SL Comp Carbon
Pris69.999,-
Sykkelvekt14 kg
Hjulvekt (m/alt)-
RammeFact 11r karbon. Boost.
GaffelFuture Shock 2.0, 12x110
RemoteKnapp-vrider på styrefremspring
MotorSpecialized SL 1.1
Batteri320Wh, 48v
RekkeviddeOpptil 130 km
Motor modusECO, Sport, Boost
TilkoblingANT+, Blåtann, Mission Control App
FelgDT R470 Boost
NavDT R470 Boost
DekkSpecialized Pathfinder 2Bliss 38c
KrankPraxis alloy, 46
Kranklager-
BakgirShimano GR812 GX, 11 delt
Fremgir-
Gir/bremsehendlerShimano GRX 810 mekanisk
BremserShimano GRX 810, 160 skiver
Kassett-
KjedeShimano HG-601
StyreSpecialized Adventure Gear Hover, 12 flair
StemFuture Stem Pro
SetepinneX-Fusion Manic Dropper, 50 mm
SeteBody Geometry Power Sport
Feste for skjermerJa, både foran og bak
Geometri
StørrelseXS, S, M, L, XL, XXL - L testet
Vinkel, styrerør73°
Vinkel, seterør73.5°
Lengde, styrerør185,5 mm
Lengde, overrør566 mm
Lengde, seterør502 mm
Lengde, kjedestag427 mm
Akselavstand1020 mm
Stack**615
Reach***384
Sportslighet****1.6015625
ImportørSpecialized Norge
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.