Test: Hard Rocx Gravel Grinder GT3

Gravel Grinder-serien til Hard Rocx har på kort tid blitt veldig populær. Vi har testet karbonversjonen for å lære mer om styrkene og svakhetene.

Sykkelen vi har fått på test er en GT 3. Dette er den nest dyreste sykkelen i Gravel Grinder-serien, som også består av sykler med aluminiums-ramme. Det som gjør at GT 3 virkelig skiller seg ut fra de fleste gravel-sykler på det norske markedet, er at man har droppet vanlige 28 tommers hjul og heller satset på 27,5 tommer og mye volum i dekkene. Dekkene er av typen WTB Byway der bredden er på 47 mm. Her er det glatt rullebane og noe mønster på sidene. 

LES OGSÅ: Tips og råd for deg som skal kjøpe gravel-sykkel

Hvis du er terrengsyklist, så er du mest vant til å få oppgitt dekkbredde i tommer. 47 mm tilsvarer 1,85 tommer, det betyr at du begynner å nærme deg terrengsykkel-volum på disse dekkene. Det er bra med klaring til dekk i ramma, så du kan nok få på enda større dekk også. En stor fordel med god klaring i ramma, er at du kan utstyre sykkelen med skikkelige piggdekk på vinteren.

ALLSIDIG: GT3 er laget for å takle forskjellig underlag.

Designet i Asker

Rammen, som er designet i Asker, er bygget med allsidighet i fokus. I forhold til typiske langtursykler med litt oppreist sittestilling, som Merida Silex og Specialized Diverge, så har GT3 en mer aggressiv og fremoverlent sittestilling. Rundt omkring på rammen og gaffelen er det raust med skruehull. Her kan du fint feste tre flaskeholdere, skjermer, bagasjebrett og bagasjeholdere på gaffelen – vær obs på at sykkelen som er avbildet på Hard Rocx sine nettsider ikke har skruehull på gaffelen, men produksjonsmodellen har dette. Rammen kommer i litt for få størrelser, fra 49 cm til 56 cm. Hard Rocx oppgir selv at minste størrelse passer for syklister ned til ca 165 cm, mens største størrelse passer for syklister opp til ca 187 cm. Alu-versjonen, GT2 kommer i 58 cm, så denne kan være verdt å vurdere om du er høy. 

SMART: Strategisk plasserte skruehull gir mange muligheter for plassering av bagasje på sykkelen.

 

MULIGHETER: Her er det muligheter for å feste både bagasjebrett og skjermer. På bildet ser du også mønsteret på WTB-dekkene.

Det er ikke bygd inn noen form for fleks i rammen, som skal bidra til å gjøre turene mer komfortable. Tvert i mot er det solide karbonkonstruksjoner vi ser på denne sykkelen. Når det er sagt, så skulle det ikke være nødvendig med innebygget fleks når du har dekk med såpass mye volum i dekkene. Her er det dekkene som tar seg av komfort og støtdemping.

Komponenter og gir

Et av de store valgene man må ta når man kjøper sykkel om dagen, er om man skal gå for en-delt eller to-delt krank. GT3 kommer med en-delt, nærmere bestemt Sram Apex med 42 tenner foran og 11 gir bak fra 10 til 42 tenner. Dette gir god bredde i girene for de fleste, men vi skulle jo gjerne sett at vi hadde 12 gir å velge mellom, men da hadde sannsynligvis prisen blitt litt høyere også. Uansett er Apex en slitesterk og velfungerende gruppe, som passer sykkelen godt. At gruppa kommer i kombinasjon med hydrauliske skivebremser mener vi er en selvfølge i dette prissegmentet. 

ENKELT: Det er lite bling-faktor over kranken, men den gjør en god jobb. Utvekslingen er fin for en passe ivrig mosjonist.

Hjulsettet er Notubes Crest S1. Disser hjulene er markedsført som terrengsykkelhjul, men det er ingenting i veien for å bruke dem på en sykkel med bukkestyre. De er enkle å sette opp slangeløst fra start, og har en utvendig bredde på 26,6 mm, noe som gjør at de passer bra med terrengsykkeldekk. Skulle du klare å få tak i et 650 b landeveisdekk vil du nok slite med passform. Det kan og være lurt å merke seg at felgene ikke tåler like høyt trykk som landeveisfelger, så om du om du er litt nybegynner med denne type dekk/felger og skulle finne på å pumpe opp til 100 psi før en tur langs landeveien, så vet vi ikke helt om det er dekkene eller felgene det vil smelle fra først. Det eneste vi vet at noe kommer til å smelle… Når det er sagt, så er det ikke nødvendig å fylle på med mye luft i dekk med så mye volum. Du kan fint kjøre samme trykk som på terrengsykkelen og likevel trille fra landeveissykler på asfalten! Hjulsettet veier forøvrig ca 1700 gram, noe som er helt godkjent i vår bok. Ellers er hjulene festet med 12 mm gjennomgående akslinger både foran og bak. 

GODE HJUL: WTB Byway 47 mm og NoTubes Crest S1 oppleves som en velfungerende kombo.

Cockpit-delene består stort sett av komponenter fra HRX, Hard Rocx sitt eget merke. Unntaket er Selle Italia-setet. Styret er bredt, men har ingen “flare”. Det vil si at bukken ikke stikker ut nederst slik det ofte gjør på gravelsykler. Vi synes likevel ergonomien virker god, og bukken er ikke dypere enn at man klarer å tilbringe en del tid der nede. En fordel med bredt styre, i tillegg til økt kontroll og komfort, er at man enkelt får plass til en styreveske eller rullebag uten at den kommer i konflikt hendlene. Helt supert til bikepacking med andre ord! Styreteipen er av den kjipeste typen, den er tynn og føles billig i forhold til resten av sykkelen. Heldigvis er styreteip kanskje den billigste oppgraderingen du kan gjøre på en sykkel!

Hvordan er Hard Rocx Gravel Grinder GT3 å sykle på?

Det første vi gjorde med Hard Rocx’en var å finne ut om den kunne duge til bikepacking. Dermed lastet vi den opp med seteveske og styreveske gikk løs på Rallarvegen. Her er det bare grusvei, tildels ganske grov, noe sykkelen taklet utmerket. De brede dekkene gjorde at man følte seg trygg hele tiden. Selv om dekkene har lite mønster, så er grepet overraskende bra både i svinger og ved harde nedbremsinger på løst underlag. Man føler seg nok mindre sliten også, i forhold til andre grusracere med aggressiv sittestilling og 33 millimeter dekk. 

Da Rallarvegen var over gikk turen videre over Aurlandsfjellet, inn til Sogndal, videre til Balestrand, over Vikafjellet og til Voss. Kun asfaltsykling, og mye opp, og mye ned. Selv med relativt tung last, oppfører sykkelen seg veldig bra. Den er stiv og gir ikke etter på noen måte, tvert i mot føles den ganske responsiv og kjapp til å være en sykkel i denne prisklassen. Sammenligner man med Cannondale Topstone Carbon, som vi også har testet, så er ikke Hard Rocx’en like kvikk, men så er også Cannondalen en del dyrere. 

Så hvordan er det egentlig å sykle med 650b hjul med litt ekstra volum i dekkene? Vel, diameteren blir omtrent det samme som med vanlige dekk, siden dekkene på 650b bygger såpass mye ut. Det er ganske stor forskjell i kjørefølelse, for med 700c så er det mye mindre gummi og luft mellom felgen og bakken, det gjør at man får mer tilbakemeldinger fra underlaget både på godt og vondt. Man kan egentlig sammenligne det med å kjøre sportsbil med lavprofildekk versus en vanlig familiebil. Det vi liker med 650b-dekkene er komfort, grep og rulleegenskaper. Vi har ikke gjort noen vitenskapelige tester på rullemotstand, men opplevde som regel å rulle fra folk på landeveisdekk i utforkjøringene. Og grepet i svinger på tørr asfalt er helt rått. Det er omtrent som å kjøre motorsykkel ned fra fjellet. 

Vi synes at Apex-gruppen kler sykkelen godt. Det er, som nevnt lenger opp, en billig gruppe, men den fungerer godt. Fordelen med at den er rimelig er at det også er rimelig å bytte slitedeler som kassett, drev og lagere. Om du skal bruke sykkelen på vinteren i slaps og salt er dette en stor fordel. Mangel på frontgir gjør også at mindre deler blir utsatt for slitasje. Vi synes forøvrig det virker litt halvhjertet at festet til frontgiret er montert på sykkelen. Her kunne man heller bare plugget skruehullene eller satt på en brakett for at det skulle se ryddig ut. 

LES OGSÅ: Test av fire gravel-sykler[vc_column width=»1/2″][vc_column_text]

Spesifikasjoner

Pris: 28990,-

Vekt: 9,4 kg 

Ramme: GRC karbon

Gaffel: HR GRC karbon

Hjulsett: Notubes Crest S1 27,5” / Novatec 12×100/12x142mm

Dekk: WTB Byway Dual DNA 650x47C Skinwall

Gir bak: Sram Apex 1 Long Cage

Gir/bremsehendel: Sram Apex 1

Bremser: Sram Apex 1 hydraulisk

Krank: Sram S350 42 tenner

Frikrans: Sram XG1150 10-42 tenner (11 gir)

Styre: HRX SL

Styrestem: HRX SL

Sadelpinne: HRX SL 27,2x350mm

Sadel: Selle Italia X3[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=»1/2″][/vc_column][/vc_row]

Konklusjon

summary=»Vi liker konseptet og hjulstørrelsen veldig godt. Skal du bare ha èn sykkel, så kanskje det holder med denne? Vi synes man får OK med sykkel for pengene, men om vi skulle hatt en mer hverdagslig sykkel til f.eks. pendling og trening året rundt ville vi vurdert den superkule alu-versjonen, GT2 ganske tungt. Den er nærmest identisk utstyrt, veier (i følge Hard Rocx) bare 250 gram mer, men koster nesten 10 000 kroner mindre enn GT3…

» positives=»Mye volum i dekkene gir mange fordeler
Allsidig
Muligheter til å feste ting på sykkelen» negatives=»Få størrelser»]
[rating title=»Grusvei» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Lett sti» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Landevei» value=»3″ range=»5″]

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.