Test av Cannondale SuperX Force 1 SE
En cyclocross med egenskaper fra både landevei- og terrengsykler.
Cannondale har med sin SuperX Force 1 SE laget en cyclocrosser som etter vår mening er noe av det bedre der ute. Her er det gode egenskaper for både asfalt mil og timer på grus og teknisk.
Det er totalt fire sykler i SuperX-serien. Force 1 SE er nummer tre, det vil si at det er to over denne sykkelen i hierarkiet. SuperX betyr at rammene er laget av karbon. Den andre serien er CAADX, som er basert på aluminiums rammer. Totalt er det åtte cyclocross-modeller å oppdrive fra det amerikanske selskapet og alle kommer i seks forskjellige størrelser. SuperX er serien som er myntet på de som konkurrerer og bruker sykkelen aktivt.
Det som skiller syklene er først og fremst utstyr. Rammegeometrien er omtrent lik på tvers av modellene. CAADX er derimot fokusert på rimeligere pris. Toppversjonen av Super X Forca er en Ultegra med to krankdrev. Toppversjonen av SuperX er en XT DI2 med ett krankdrev. Begge versjonene er derimot bygget på samme konsept med stikkaksler både foran og bak i terrengsykkel-dimensjon (100×12 i front og 142×12 bak). Det betyr at du i nød kan bruke 29 tommers terrenghjul med stikkaklser (så sant du ikke har en terrengsykkel med Boost) på denne sykkelen.
Videre liker vi at de fleste modellene er utstyrt med tubeless ready hjul og ventiler som matcher. Det gjør det enklere for deg å bygge om fra å bruke slanger til å bruke “guffe” (ofte flytende latex).
Og hvis du lurer. Ja, SE står for Special Edition.
Rammeprinsipper
Cannondale har bygget SuperX Force 1 SE (og de andre) med en veldig kompakt bakende (les: kort kjedestag) og en rimelig slakk og lang senter front. Dette skal gi godt grep og stabil styring.
Hele cyclocross sortimentet gikk gjennom en geometriendring i fjor og de samme prinsippene videreføres nå. Målet var å få laget sykler som passer de mer og mer teknisk krevende traseene i internasjonal cyclocross.
Nå er bakenden kompakt som en racer, mens fronten er slakk som en terrengsykkel og gir en stabilitet som matcher.
Kabler er skjult i ramma og sykkelen er enkel å kaste på skulderen når det må løpes.
Stikkaksler både foran og bak gir økt stivhet både når det kommer til harde nedbremsinger, navigering i teknisk terreng og når du trenger kraft til tøffe stigninger.
Spesielt gledelig er å se at Cannondale har gått helt opp til 37c dimensjon på dekkene her, fremfor den mer tradisjonelle og ganske så slanke 33c dimensjonen. Dette gir økt komfort, bedre muligheter for justering av grep uten at vi føler det går utover rullemotstand.
Den oppmerksomme leser vil huske at vi skrev at man i nød kan bruke f.eks. et terrenghjulsett på denne sykkelen. Og det kan man i prinsippet. Derimot har denne ramma en asymmetrisk bakende (AI på Cannondale språk), noe som krever at bakhjulet har et drivverk som er 6 millimeter lenger mot venstre (i kjøreretning) enn normalt. Det betyr at bakhjulet bygges spesifikt for denne ramma. Et prinsipp Cannondale har hentet fra sine Scalpel rammer, blant annet.
Litt mer trøblete kan være at resultatet av AI er at denne sykkelen har et spesielt kranklager og krank oppsett. Cannondale bruker sin egen BB30A standard, men her er huset 83 mm bredt, 10 mm bredere enn hva som brukes på EVO landeveisrammene. Det trenger ikke bety så mye i praksis, men det begrenser valgene dine for ettermarkedets deler, fordi kranken er laget for å matche.
Utstyr
Superx Force 1 SE er ganske så godt utstyrt med Cannondale Hollowgram SI krank, SRAM Force 1 HRD bakgir, SRAM PG-1130 kassett som går helt opp til 36, WTB KOM i23 hjul med WTB Riddler 37c dekk. Stoppkraften håndteres med SRAM Force Hydro skivebremser (160 mm både foran og bak).
Felgene på sykkelen er bredere enn normalt (19. mm er “standard” i SuperX serien), men sine 23 millimeter (indre mål). Dette gjør at du kan montere en del bredere dekk enn 37c som er montert, men ramma tillater ikke mer enn ca 40c. 33c dekk på disse felgene er i underkant.
Når det gjelder kassetten med en rekkevidde fra 11 til 36, er dette mer enn standard fra de andre modellene i SuperX serien, som gjerne holder seg til 32.
Formula RXC-142 navet er ikke kompatibelt med SRAM XD kassetter (dessverre).
Inntrykk
Selv om denne sykkelen er myntet mot amatør konkurranser og aktiv trening, mener vi at den er diversifisert nok til å brukes til mye, mye mer.
Stor kassett, som minner om terrengsykkel utveksling, gir litt større frihet når det gjelder de bratte kneikene.
Feite dekk gir stor frihet når det gjelder dekktrykk for å manipulere grep og komfort.
Relativt romslig front gir stabilitet og en medium høy front gir litt mer komfortabel sittestilling, så man kan bli sittende på sykkelen i timer hvis man ønsker.
Brede felger gjør at man ikke kan gå for langt ned i dekkdimensjon, men man kan øke hvis man vil.
Stikkaksler bak og foran gjør det riktignok mer trøblete å få av hjulene ved en punktering, men det er uovertruffent når det gjelder stivhet og sporingsegenskaper.
SuperX rammene kommer ikke med fester for skjermer. Hvis det er et må-ha for deg, må du ned til CAADX serien.[vc_column width=»1/2″][vc_column_text]
Spesifikasjoner
Sykkel | Cannondale SuperX Force 1 SE |
Pris | 37.000,- |
Sykkelvekt | 8.3 kg |
Ramme | BallisTec Carbon |
Gaffel | BallisTec Carbon (1 ⅛ – 1 ½ ) |
Felg | WTB KOM i23 alu, 28 hulls |
Nav | Formula RXC-142/CL-712 |
Dekk | WTB Riddler 37c |
Krank | Hollowgram SI (40t) 119 mm AI spindle |
Bakgir | SRAM Force 1 |
Fremgir | – |
Gir/bremsehendler | SRAM Force 1 HRD |
Bremser | SRAM Force 1 HRD skivebrems |
Kassett | SRAM PG-1170 (11-36) |
Kjede | SRAM PC-1130 |
Styre | Cannondale C2 Compact alu |
Stem | Cannondale C2 alu |
Setepinne | Cannondale SAVE Carbon |
Sete | Fabric Scoop Shallow Elite |
Geometri | |
Størrelse | 46,51,54,56,58,61 – 56 cm testet |
Vinkel, styrerør | 71° |
Vinkel, seterør | 73.5° |
Lengde, styrerør | 132 mm |
Lengde, overrør | 546 mm |
Lengde, seterør | 537 mm |
Lengde, kjedestag | 422 mm |
Akselavstand | 1034 mm |
Stack** | 575 |
Reach*** | 385 |
Sportslighet**** | 1,49 |
Importør | Cannondale |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | |
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. | |
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. | |
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | |
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=»1/2″][/vc_column][/vc_row]
Konklusjon
summary=»Dette er en super cross/gravel sykkel for deg som ser etter en slik og har penger til det. Geometrien er tilpasset deg som ikke krever det mest aggressive, men som likevel ikke er på jakt etter det mest avslappede. Det er nok med mellomskiver så du kan justere for styrehøyde på mange centimeter.
Vi setter vårt anbefalt stempel på Cannondale SuperX Force 1 SE.
» positives=»Feite dekk
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»]
Vår karakterskala
1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.