sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Specialized lanserer sykkelen du kanskje ikke visste at du trengte Specialized lanserer sykkelen du kanskje ikke visste at du trengte
Les også: Intense lanserer ny rittfulldemper Evil oppdaterer populær stisykkel Evil fyller hull i modellutvalget med ny 29er Cannondales nye sti-kanoner SYKKELEN MIN: Gregs... Specialized lanserer sykkelen du kanskje ikke visste at du trengte

Lanserer Specialized Epic Evo for dem som synes de andre Epic-modellene blir for pinglete.

Det skorter ikke akkurat på produktkategorier i terrengsykkel-industrien. Specialized gjør det ikke noe enklere å velge ved å lansere Epic Evo, en fulldemper som kan sies å legge seg mellom en rendyrket rittfulldemper og en stisykkel.

Les også: Hvilken terrengsykkel skal jeg velge?

Så hva betyr det i praksis?

Enkelt forklart betyr det at de har tatt en vanlig Epic fulldemper og modifisert den. Den viktigste endringen er mer vandring. Her får du 120 millimeter vandring. Bredere styre er på plass (750 mm). Bredere dekk i 2.3 bredde skal gi bedre grep. Og ikke minst vil alle Epic Evo-modellene få heve-senkepinne som standard.

dropper post

NED MED SETET: En heve-senkepinne veier mer enn en vanlig setepinne, men er nyttig i krevende terreng.

Summen av burde gi en ganske allsidig sykkel som trives godt på sti og i utforkjøringer, samtidig som den kan fungere i rundbane- og maratonritt. Specialized har ikke tatt helt av med geometrien, så sykkelen vi nok fortsatt oppleves mer som en rittsykkel i sittestillingen enn en stisykkel eller endurosykkel.

brain demper

HJERNEN: Den unike brain-demperen justerer demperkarakteristikken etter terrenget. Nå er selve enheten flyttet helt til bakakselen, noe som visstnok gir økt følsomhet.

Foreløpig er sykkelen lansert i to varianter, en i karbon og en i aluminium. Disse vil koste henholdsvis 54999 kroner og 33999 kroner.

specialized epic evo

BAGGY?: Det store spørsmålet er om det egentlig er lov å sykle med lycra når sykkelen har 120 mm vandring eller mer…

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.