sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Cannondale hevder de har laget verdens raskeste sykkel Cannondale hevder de har laget verdens raskeste sykkel
Les også: Cannondales nye sti-kanoner Cannondale hevder de har laget verdens raskeste sykkel

Cannondale SystemSix er merkets første aerosykkel.

Det amerikanske sykkelmerket kommer sent på banen med sin første aerosykkel. Mens konkurrentene har lansert drøssevis av aerodynamiske landeveissykler de siste årene, har Cannondale holdt en mer tradisjonell linje uten fokus på luftmotstand.

RENT: Skal du lage sykkel med lav luftmotstand må de rene linjene frem. Legg merke til fraværet av synlige kabler og ledninger.

Men nå har de altså lansert SystemSix. Og når de først lanserer en aerosykkel, er de ikke snaue. Cannondale mener at de har laget den mest aerodynamiske og mest effektive UCI-godkjente landeveissykkelen på markedet. SystemSix er, i følge produsenten, den raskeste landeveissykkelen for alle. Disse påstandene er vanskelige for oss å etterprøve her og nå, men Cannondale har kjørt vindtunneltester mot flere konkurrenter, og kommer best ut. Så er det opp til den enkelte å vurdere hvor pålitelige disse testen, men det som er helt sikkert er at det er lagt ned et godt stykke arbeid i utviklingen av SystemSix.

Spesielt interesserte kan her laste ned test-dokumentasjonen i presentasjonen som ble holdt i forbindelse med lanseringen: SystemSix_Presentation_26.6.18

SystemSix er i hovedsak basert på seks spesialdesignede deler som alle skal jobbe sammen. Sykkelen kommer kun med skivebremser. Nå som det har blitt lov med skivebremser i alle ritt, ville noe annet vært bakstreversk. Airfoil-profiler i ramme, gaffel og setepinne gjør at luftstrømmene slipper lett og reduserer luftmotstand.

KNØT: Navnet på hjul og cocpit kommer fra “knots”, eller “knop” som er måleenheten på vindhastighet.

I samarbeid med Hed har Cannondale også utviklet HollowGram KNØT 64 hjul og intergrert styre/stem (SystemBar). Hjulene har minst luftmotstand med 26 mm dekk, men ramme og gaffel skal i følge produsenten ha plass til opp til 30 mm.

FRONTKOLLISJON: Vinden treffer fronten først, derfor er det viktig med et oppsett som har minst mulig luftmotstand her.

Toppmodellene av SystemSix leveres komplett med Power2Max wattkrank. Inngangsbilletten for å få den en råeste SystemSix med Dura Ace Di2 vil komme på 107 500 kroner, mens prisene starter på 44 000 kroner for den aller enkleste modellen uten wattkrank og med mekaniske gir.

TOPPMODELL: Heftige spesifikasjoner gir heftig prislapp.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.