The Following: Oppdatert stirakett fra Evil

Stisykkelen Evil the Following kommer i ny versjon.

Dette er er tredje versjon av den kortvandrete stisykkelen siden den første gang så dagens lys. The Following er kjent for å være en kababel, kortvandret stisykkel som er godt egnet for hard kjøring i ulendt terreng. Den er ment for stisyklister som ønsker seg en tråkkvillig stisykkel, som også kan brukes på ritt med mye terreng.

Les også: Vi har testet Evil The Calling

Vi snakker her om en sykkel med 29 tommers hjul der du kan velge mellom en vandring på 120 mm eller 130 mm foran og 120 mm bak. Sykkelen har fått 77 graders seterørvinkel for at man skal få godt med kraft ned i pedalene og få en god posisjon i klatringer.Styrevinkelen er 66,9 grader om du kjører med 130 mm gaffel og 67,9 om du har 120 mm. Akselavstanden for en sykkel i størrelse Medium er på 1177 mm, noe som ska, i følge produsenten, gi et kompromiss mellom stabilitet i høy fart og lekenhet.

evil following gx

For å unngå knirk og bråk har sykkelen fått gjenget kranklager og gummi limt fast på bakramma for å dempe smell fra kjede.

I tillegg er ramma oppgradert fra foregående modell. Den er nå tilpasset den nye Superboost+ standarden (157 mm) som gir mer bredde bak og bidrar til å stive opp bakramma. Ellers kan The Following skilte med intern kabelføring, god plass til flaskeholder, plass til dekk opp til 2.6 tommer bredde, lockout bak og headset som ikke bygger, slik at du kan ha styret så lavt som mulig.

evil following xt

Evil The Following kommer som rammesett og kommer foreløpig i to utstyrsversjoner; Shimano XT/Fox dempere eller Sram GX/Rock Shox dempere. Utstyrsversjoner med Sram X01 og AXS vil bli tilgjengelig utover våren. Norsk importør av Evil er JBS Sport. De sier at prisene ikke er helt klare enda, men vi kan regne med at de vil ligge i samme landskap som forrige versjon av The Following.

Geometritabell – Evil The Following

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik Mühlbradt

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.