Gravel-sykkelen Specialized Diverge får spennende oppdateringer

Diverge kommer nå med praktisk oppbevaringsløsning og flatt styre(!).

Specialized Diverge har vært på markedet noen år, og nå får den litt oppgraderinger. 

Vi sakser fra Specializeds pressemelding:

“Kom deg vekk fra hverdagens mas og kjas, trekke innover de øde veiene og oppdag nye eventyrlige steder. Syklister pusher grensene som aldri før, så vi utfordret oss selv til å lage en sykkel som gjør mer enn å oppfylle kravene fra dagens grusryttere. Slakkere, lengre, raskere og stabil. Med større klaring for større dekk, Future Shock og SWAT. Nye Diverge er klar for nye eventyr.”

OFF SEASON?: Peter Sagan på grustur med nye Diverge.

Når Specialized snakker om Future Shock, dreier det seg om dempersystemet som sitter under styrefremspringet. Om du lurer på hvordan det fungerer i praksis, så kan du sjekke hvordan vi opplevde Diverge sammenlignet med andre grussykler i denne gravel-testen.

FUTURE SHOCK: Under styrefremspringet er det en demperenhet som tar unna slag.

Om vi skal bla ytterligere i fremmedordboka, så kan vi fortelle deg at “SWAT” viser til oppbevaringsløsninger som er integrert i sykkelen, som gjør at du f.eks. slipper å bære med deg verktøy i lommene.

HEMMELIG ROM: I underøret finner du SWAT-systemet, et rom der du kan plassere verktøy og slange.

Nå også med flatt styre

Syklene i gravel-kategorien har gjerne bukkestyre, men nå får Diverge faktisk flatt styre på EVO-utgavene. EVO er ment for enda grovere grussykling, og er vel i praksis en helstiv hardtail terrengsykkel.

EVO: Diverge Evo med flatt styre. Er det en gravel? En terrengsykkel? En hybrid?


Med lanseringen av Diverge følger også nye dekk som sitter på EVO-modellen: Rhombus Pro med aggressiv slitebane skapt for grove grusveier. Dekket har en bredde på 42 mm og veier 575 gram. I tillegg kommer en ny setepinne, Roval Terra, skapt for sykling på forskjellig underlag.

NYTT DEKK: Rhombus er Specializeds nye og relativt brede grusdekk.

 

Hva er forskjellen mellom rammene? 

Den nye Diverge vil komme i flere modeller:

  • S-Works vil komme med FACT 11r ramme med SWAT rom, Future Shock 2.0 og klaring for 47c dekk.
  • Pro, Expert og Comp Carbon vil kommer med FACT 9r ramme med SWAT rom, Future Shock 2.0 og klaring for 47c dekk.
  • Sport og Base Carbon kommer med FACT 8r ramme uten SWAT, men med Future Shock 1.5 og klaring for 47c dekk.
  • Comp E5 kommer med vår Premium E5 Aluminum ramme med FACT karbongaffel, Future Shock 1.5 og klaring for 47c dekk.
  • Base og Elite E5 kommer med vår Premium E5 Aluminum ramme med FACT karbongaffel og klaring for 47c dekk, samt den samme nye progressive geometrien som gjelder for samtlige modeller.

Modeller og priser

S-Works Diverge 105,999.00 NOK

S-Works Diverge frameset  41,999.00 NOK

Diverge Pro Carbon 73,999.00 NOK

Diverge Expert Carbon 52,999.00 NOK

Diverge Comp Carbon 39,999.00 NOK

Diverge Sport Carbon 31,499.00 NOK

Diverge Base Carbon25,999.00 NOK

Diverge Comp E5 21,999.00 NOK

Diverge Elite E518,999.00 NOK

Diverge E511,999.00 NOK

Diverge Expert E5 EVO 27,999.00 NOK

Diverge Comp E5 EVO18,499.00 NOK

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.