Specializeds nye Birken-rakett

Nye Specialized Epic HT har blitt lengre, slakkere og lettere.

Når vi snakker om rittsykler, så dreier fokuset seg raskt mot fulldempere. Det er ikke noen tvil om at fulldemperen er raskest i rotete terreng, men når underlaget blir jevnere, slik som på grusritt, er det gjerne en fordel å sykle med en lettere og mer responsiv hardtail.

specialized epic ht

Nye Epic HT er en sykkel som holder World Cup-kaliber, og er dermed tilpasset løypene der. Det ser man særlig på geometrien som har fått lengre reach og slakkere styrevinkel (68,5 grader). Selv om reach har blitt lengre, har man klart å korte ned akselavstanden for å få en sykkel som er enkel å manøvrere i terrenget. 

Andre grep som er gjort for at sykkelen skal takle grovt terreng er mer dekklaring samt økt diameteren på seterøret for å gjøre plass til dropper post.

 

Rammevekt på 790 gram

Specialized tilbyr syv komplette Epic HT-modeller, i tillegg til en S-Works ramme-alternativ. Syklene starter på 21 999 kroner og går opp til 99 999 kroner for S-Works. S-Works rammesett kan også kjøpes løst for småfriske 31 999 kroner.

epic headtube

Det er to rammer i Epic HT- familien. S-Works-modellene har FACT 12M karbonrammer, mens Pro, Expert, Comp og Carbon29-modeller er bygget rundt vår FACT 11M karbonramme. S-Works-rammen er 140 gram lettere. En Medium ramme veier, i følge Specialized, 790 gram. Specialized hevder at dette er  50 gram lettere enn den nærmeste konkurrenten og dermed ser det ut til at nye Epic HT er den letteste masseproduserte hardtailen på markedet i dag. Vekta er faktisk så lav at det er vanskelig å finne landeveisrammer med lavere vekt.

epic ht seattube

Det er umulig for Sykkelen.no å verifisere at lav vekt ikke går på bekostning av andre egenskaper så lenge vi ikke har hatt muligheten til å teste sykkelen selv enda.  Her er det Specialized skriver i et presseskriv: 

“Vi optimaliserte hver tomme av denne rammen, fra finjustering av karbonfiber og harpiksblanding til tilpasset forming av hvert lag, slik at det ikke er unødvendigheter som legger til vekt uten å forbedre kjørekvaliteten eller styrken. Vi eliminerte til og med aluminiumsinnsatsene i de bakre dropoutene. Når det er sagt, var vi ikke villige til å ofre holdbarhet eller styrke for å kutte gram.”

chainstay

Modeller og priser:

S-Works Epic Hardtail 99,999.00 NOK
S-Works Epic Hardtail Ultralight 89,999.00 NOK
S-Works Epic Hardtail XTR 87,999.00 NOK
Epic Hardtail Pro 59,999.00 NOK
Epic Hardtail Expert 43,999.00 NOK
Epic Hardtail Comp 29,999.00 NOK
Epic Hardtail 23,999.00 NOK
S-Works Epic Hardtail Frameset 31,999.00 NOK

Alle modeller er tilgjengelige i størrelsene S/M/L/XL/XXL, tilsvarende 52cm/54cm/56cm/58cm/61cm.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.