sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: Kask Utopia aerohjelm Test: Kask Utopia aerohjelm
3
Les også: None Found Test: Kask Utopia aerohjelm 3

Kask Utopia er i våre øyne en lekker hjelm, men feilfri er den ikke.

Siden Giro Air Attack brøytet vei i feltet for noen år siden, har aero-hjelmer blitt allemannseie blant landeveissyklister. Utseendet var litt vanskelig å bli vant med i starten, men nå begynner de fleste aero-hjelmer å se ganske bra ut. 

Blant stilrene aero-hjelmer finner vi Kask Utopia, som vi her har på test. Dette er en hjelm med lav vekt. Den veier inn til 235 gram. Til sammenligning veier konkurrenten Sweet Falconer 310 gram, så det er ikke lite vekt å spare på å være litt bevisst. 

Kask Utopia er preget av god finish og høy kvalitetsfølelse. Skallet i polykarbonat og innerhjelmen av polystyren er pent skjøtet sammen, overflaten ser “stealthy” ut på vårt eksemplar i matt svart. Hjelmen er ganske nett, og bygger lite, noe som gjør at hjelmen ser bra ut på hodet. Stroppene er laget i en skinn-imitasjon der det også er preget inn “Made in Italy” i materialet. I tillegg til stroppene, så festes hjelmen godt med et strammehjul bak. Sånn sett er designet innvendig ganske “old school”,  med enkle skumputer og tradisjonelle justerings-løsninger. Fordelen er at dette er lettere enn mer sofistikerte systemer, som for eksempel MIPS.

kask utopia bak

BAK: Store luftehull sørger for god ventilasjon og strammehjul sørger for at hjelmen sitter godt.

Lufting kan fort bli en utfordring med aerohjelmer. For å oppnå aerodynamiske egenskaper, så må det være en glatt og dynamisk overflate på hjelmen. Luftehull over alt minsker ikke luftmotstanden, likevel er det mulig å få til god lufting. Kask har her prioritert tre hull i front, samt luftinntak på sidene, som utseendemessig minner om luftinntakene på hissige sportsbiler. For å få god gjennomstrømning er det godt med hull i bakhodet. I tillegg har det utformet brede kanaler inne i hjelmen som gjør at hjelmen aldri føles tett og varm. Oppsummert vil vi si at hjelmen har veldig god ventilasjon til aerohjelm å være.

kask utopia lufting

INNSIDE-JOBB: Her kan man se hvordan Kask har tenkt for å sørge for at luft strømmer gjennom hjelmen ved hjelp av kanaler.

Men om man først blir svett, begynner problemene å komme. Det er nemlig sparsommelig med puter i hjelmen, og dessverre dekker de ikke hele pannen. Dette gjør at svette raskt renner ned i øynene eller på brilleglassene. Det er rart at Kask ikke tenkte på dette da de utviklet Utopia. Dårlig svettetransport gjør deg ikke til en raskere syklist, da man stadig må ta hendene av styret for å tørke svette. 

koo open cube raske brillerKask skryter av at Utopia er designet for å passe sammen med Koo Open Cube-brillene som vi nylig testet. Da forventer vi også at brillene lar seg feste på hjelmen uten problemer når du ønsker å ta dem av. Men, nei, det er dessverre ikke mulig med Koo eller andre sykkelbriller. I rettferdighetens navn, så skal det sies at brillene og hjelmen passer veldig bra sammen når du først har dem på. 

Kask Utopia er tilgjengelig i fargene svart, hvit og oransje. Kommer i størrelsene small medium og large, noe som betyr at hjelmen passer deg med hodeomkrets fra 50 cm til 62 cm. Prisen er 2699 kroner. Importør er Stians Sport AS.

Kask Utopia sin største fordel er vekt og komfort. Den er lett og god ventilasjon, noe som gjør den komfortabel og ha på hodet. I tillegg har hjelmen høy kvalitetsfølelse. Dessverre blir ikke Utopia vår favoritthjelm på grunn av manglende svettetransport og brille-”parkering”.
  • Lett
  • Høy kvalitetsfølelse
  • God lufting
  • Manglende svettetransport
  • Ingen brilleparkering

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

    None Found

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.