Test av raske briller: Koo Open Cube

Koo ble etablert  så sent som i 2016, men allerede når er de i stand til å hamle opp med konkurrentene i markedet for raske briller!

Koo, som har samme eiere som hjelmprodusenten Kask, har  store ambisjoner, og investerer tungt i design og utvikling samtidig som de utstyrer World Tour-laget Trek-Segafredo og pensjonerte Alberto Contador med sykkelbriller. Det italienske merket har et lite utvalg sports- og skibriller, hvorav sykkelbrillene Koo Open Cube er siste tilskudd.

Hva er dette?

Vi har tidligere testet Koo Open, men brillene vi nå har fått på test, er Koo Open Cube. Brillene kommer pent pakket inn i en hard eske sammen med ekstra nese-pad, brillepose, et par filler og ekstra glass. Glassene er det anerkjente Zeiss som har laget, og her følger det med et par speilglass for de solrike dagene, og et par klare glass for de mørkere dagene.

Ramma er laget i plast og det er lagt inn noe gummi på brillestengene for at de skal holde seg på plass. Koo har valgt en noe spesiell måte å felle inn brillestengene på. De mener selv at fordelen er at brillene tar lite plass, men de tar ikke noe mindre plass enn andre briller. Etter vår mening er fordelen at du styrker brillens konstruksjon. Du klarer ikke bøye brillestengene her. Ellers er det verdt å nevne at brillene kommer i hele 12 forskjellige farger, så her kan jålete landeveissyklister i uniform fra Rapha eller Pas Normal bare velge og vrake. Prisen ligger på 1999 kroner, noe som er helt på linje med andre produsenter av kvalitetsbriller, f.eks. Oakley.

koo open cube brillestenger
PASSFORM: Brillestengene er utformet med gummi som bidrar til at brillene holder seg på plass til enhver tid.

Minimalt med dugg

En annen fiks løsning Koo har kommet på er muligheten for å tilte frontpartiet på brillene. Dette gjør at du kan få mer luft inn bak glasset slik at du nærmest eliminerer duggproblemet! En kjempegod løsning, mener vi. Mens “alle” andre brilleprodusenter prøver å løse duggproblemet diverse coating og fancy glass, har Koo rett og slett valgt å løse problemet ved å unngå at fuktig luft hoper seg opp bak brilleglassene. Helt genialt! Vi opplevde at systemet fungerte svært opp. Når man tråkker i lange motbakker, så blir det lite fartsvind og dugg har en tendens til å oppstå. Når dette skjer, er det bare å flikke brillene slik at de slipper inn luft fra toppen. Når man gjør dette så ser man det som har kommet av dugg forsvinne umiddelbart.

SOM DUGG FOR SOLEN: Legg merke til hvordan brillene er tiltet fremover. Dette er alt som skal til for å skape en som skal til for å unngå dugg!

Noe av det som skiller gode- og dårlige brilleglass, er at gode brilleglass gjengir virkeligheten uten noen form for forvrengninger. Zeiss glassene leverer varene her. Speilglassene beskytter godt mot sola, og de klare glassene er… – klare. Fotokromatiske glass kan kjøpes som tilleggsutstyr. Vi skulle gjerne sett at det fantes noen gode kontrastglass i sortimentet også. Det er forøvrig en enkel operasjon å bytte glass.

Koo Open Cube sitter bra på hodet. Når man sykler landevei sitter det meste, men når man tar turen ut i terrenget stilles det høyere krav til hvor godt brillene sitter på hodet. Brillene sitter perfekt selv når det humper og rister som mest. Og siden det ikke er noen ramme nederst, har man uforstyrret utsyn.

Importør: Stians Sport AS/Merida.no[review_summary title=»Konklusjon: Koo Open Cube» summary=»Koo Open Cube er blant de beste brillene vi har prøvd. De kombinerer et rent design med suveren funksjon. Særlig er vi begeistret over måten de har løst duggproblemet på. Brillene sitter som støpt på hodet, og både glass og ramme er av høy kvalitet. Dette er et produkt vi absolutt kan anbefale.» positives=»Høy kvalitetsfølelse
God optikk
Klarer å minimere duggproblemet
Sitter godt på hodet.» negatives=»Ingen!»]

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.