Test av Lake MX332 terrengsykkelsko

Toppsko for deg som ser etter det beste.

Når du skal kjøpe nye sykkelsko er det par ting vi anbefaler du tenker over. Passform er naturligvis viktig. Skoene skal ikke være for lange, de skal ikke være for smale, de skal heller ikke være for korte. Det er ganske enkelt å kjøpe sykkelsko som passer foten din så lenge produsent oppgir målene for bredde og lengde. Dessverre er det ikke alle som gjør det. Hver enkelt produsent lager sko etter en egen mal. Det kan gjøre at ett merke konsekvent lager sko som er smale, mens andre sko er bredere.

Boa strammesneller med mikrojustering både fremover og bakover. Formbar hælkappe og overdel av skinn.

En sidenote når det gjelder passform: På lange sykkelturer og spesielt de med lange, tekniske utforpartier, skal ikke tærne dunke inn i fronten av tåboksen. Det gjør at du etterhvert får veldig vondt i tærne og det påvirker syklingen.

Foruten passform er det veldig viktig at hælen sitter godt i skoene. Som terrengsyklist er du mer avhengig av sko som sitter godt fordi du oftere er av sykkelen, enten når du skal opp bratte kneiker, eller ned bratte og knotete partier. I disse tilfellene er det to aspekter som vil hjelpe deg: Det ene hvor godt skoen sitter i hælen. Det andre er hvor godt grep yttersålen gir. Og det er veldig stor forskjell på gummi vs syntetiske materialer. Du vil være veldig glad for at skoen ikke glipper i hælen når du “klatrer” opp bratte partier. Og spesielt glad kommer du til å være for at du har sko med godt grep når du opp steiner eller bergskal.

I samme sveiva passer vi på å nevne at terrengsykkelskoene må ha gummi eller et annet mykt materiale i yttersålen under vristen. Det er ikke godt når du skal klikke deg inn i pedalene og slag fra underlaget gjør at du bommer og dermed trenger et par sekunder støtte ved å hvile foten på pedalen. Har du sko som er harde under da er det lett å skli av pedalen og skrape opp ankelen. Det er ikke digg.

Yttersåle av gummi gir godt grep når du skal opp eller ned bratte kneiker. Gummi under vristen gir også trygghet når du ikke får klikket deg inn i pedalen(e).

Sålestivhet er et annet aspekt du må tenke over. Men her er vi mer ambivalente. Sålestivhet kommer veldig an på hvordan du bruker terrengsykkelen. I denne testen er det superbe rundbanesko som testes. Bruksområdet er derfor tydelig definert. Du som kjøper denne typen sko ser etter toppsko som skal yte ekstremt godt når det gjelder kraftoverføring. Da skal mellomsåla være laget av karbon og den skal være dønn stiv.

I tillegg til det vi har vært gjennom er det en stor fordel om skoene gir strukturell søtte og at overdelen er enkel å stramme og slakke.

Lake MX 332 egenskaper

Lake er en av de produsentene med en seriøs holdning til skoproduksjon. De vet at føtter er forskjellige, og derfor kan mange modeller kjøpes med to forskjellige lester. Lake MX 332 er racingsko, modellen under, MX 241, er endurance sko. Disse er bygget på to forskjellige lester, som begge kan velges i to bredder. 332 skoene har en racing lest, mens 241 har en competiton lest. Den smaleste racinglesten måler 94 mm i vår størrelse, mens den smaleste competitionlesten måler 99 mm.

Videre kjører Lake halve størrelser fra 37,5 opp til 47, hvor hver enkelt størrelse også er oppgitt med millimetermål. Det gjør det enklere å finne korrekt størrelse. For vår del fant vi ut at størrelse 42,5 er passe i lengden (266,5 mm – 270 mm). Skoene kommer i to bredder: 94 mm eller 104,8 mm. Vår fot er 101 mm bred og vi valgte derfor den brede versjonen.
Testskoene kommer med formbar hælkappe. Du legger en og en sko i ovnen på 90° i fire, fem minutter. Så setter du de på foten og klemmer hælkappa godt rundt hælen.
Resultatet for vår del er en sykkelsko med en relativt romslig tåboks som ikke klemmer, men som samtidig holder hælen godt på plass slik at komforten i skoen er veldig god over timer med bruk. Hvis vi virkelig skal pirke og få det helt perfekt, så skulle vi ønske at lesten ikke var 104,8 mm, men heller 101 mm… med da må vi få laget sko som er 100% custom.

Yttersålen er av gummi og gir veldig godt grep på bergskall og stein. Gummien strekker seg hele veien fra tupp til hæl, noe som gir trygghet selv om skoene ikke er klikket inn i pedalene.
Overdelen er laget av Helcor lær og har en ok balanse mellom mykhet og stivhet. Den er enkel å rengjøre med børste og virker veldig solid. Det er nok strukturell støtte i overdelens sider til at foten ligger godt i skoen uten at vi føler at foten ligger nede i en tvinge.
Strammingen skjer med to Boa sneller som kan vris begge veier. Det er en fordel når du ønsker å mikrojustere. Du trekker knotten på snella opp når du skal ta av skoene eller ønsker å slippe opp helt.

Konklusjon

Dette er dyre terrengsykkelsko. De er laget for racing og er myntet på deg som ønsker toppen av toppen sko. Vi mener du får det du betaler for her. Skoene er superb laget. Kraftoverføring er veldig god. Yttersålen er av de bedre vi har testet i terrenget. Komforten er høy og de sitter godt på foten.
På den svake siden kan være vanskelig å finne sko til akkurat din fot. Vi vet at importøren, Stians Sport ikke har tatt inn alle størrelser og farger. Men har du tålmodighet til å vente 10-14 dager vil nok din lokale sykkelsjappe kunne bestille helt rett modell for deg. Eller du kan kjøpe på nett.

Importør er Stians Sport AS. Prisen de har satt på skoene er 3.599,-. Det er en god trøst at disse skoene kommer til å være toppsko i mange år fremover.

[review_summary positives=»Formbar hælkappe
Solid kraftoverføring
Overdel av lær
Komfort» negatives=»Kan være vanskelig å få tak i butikken.»]
[rating title=»Kraftoverføring» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Yttersåle» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Stramming» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Overdel» value=»4,5″ range=»5″]Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter).
5 – Et superb produkt som kan anbefales.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.