Ny motorisert gravelsykkel fra Specialized

Specialized Turbo Creo SL skal kunne ta deg langt inni granskauen uten at du nødvendigvis trenger å slite deg ut.

Fra før har det Californiske sykkelmerket flere elsykler med bukkestyre på markedet. Blant annet en S Works til den nette sum av 131 000 kroner, og noen «rimeligere» Expert-varianter.

Nå utvides utvalget med Turbo Creo SL og Turbo Creo SL Evo. Førstnevnte er en landeveissykkel, mens Evo har bedre dekklaring og kommer med 38 mm grusdekk. Det gjør Evi til en mer allsidig sykkel. Specialized hevder at sykkelen er “lettest i sin klasse”, men sier ingenting om hva den faktisk veier.

Sykkelen er utstyrt med en krankmotor som leverer 240 watt, noe som gjør at man får et godt skyv. Motoren har, i følge Specialized, ingen motstand når den er skrudd av. Dette er en stor fordel om du ønsker å få litt ekstra trening ut av turen, samt spare batteri på de virkelig lange turene. Batteriet har maks rekkevidde på i underkant av 13 mil. Om du ønsker enda mer rekkevidde, kan du kjøpe et ekstra batteri som settes i flaskeholderen. Med dette får du ytterligere 65 kilometer rekkevidde. 

Om det ikke blir nok tech, så kan du laste ned Mission Control App. Med denne kan du tune motoren til å passe med hvordan du sykler, samt holde oversikt over turer, planlegge batteriforbruk, osv. 

Om du ønsker mer komfort enn det store dekk kan gi deg, så kommer Creo med Future Shock-demper under styrefremspringet, akkurat som på Specialized Diverge. 

Geometrimessig er ser dette ut til å være en komfortabel og stødig sykkel med lang akselavstand, lav krankhøyde og høy stack. 

Prisen på sykkelen ligger på 68 999 kroner.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.