sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Ny motorisert gravelsykkel fra Specialized Ny motorisert gravelsykkel fra Specialized
Les også: None Found Ny motorisert gravelsykkel fra Specialized

Specialized Turbo Creo SL skal kunne ta deg langt inni granskauen uten at du nødvendigvis trenger å slite deg ut.

Fra før har det Californiske sykkelmerket flere elsykler med bukkestyre på markedet. Blant annet en S Works til den nette sum av 131 000 kroner, og noen «rimeligere» Expert-varianter.

Nå utvides utvalget med Turbo Creo SL og Turbo Creo SL Evo. Førstnevnte er en landeveissykkel, mens Evo har bedre dekklaring og kommer med 38 mm grusdekk. Det gjør Evi til en mer allsidig sykkel. Specialized hevder at sykkelen er “lettest i sin klasse”, men sier ingenting om hva den faktisk veier.

Sykkelen er utstyrt med en krankmotor som leverer 240 watt, noe som gjør at man får et godt skyv. Motoren har, i følge Specialized, ingen motstand når den er skrudd av. Dette er en stor fordel om du ønsker å få litt ekstra trening ut av turen, samt spare batteri på de virkelig lange turene. Batteriet har maks rekkevidde på i underkant av 13 mil. Om du ønsker enda mer rekkevidde, kan du kjøpe et ekstra batteri som settes i flaskeholderen. Med dette får du ytterligere 65 kilometer rekkevidde. 

Om det ikke blir nok tech, så kan du laste ned Mission Control App. Med denne kan du tune motoren til å passe med hvordan du sykler, samt holde oversikt over turer, planlegge batteriforbruk, osv. 

Om du ønsker mer komfort enn det store dekk kan gi deg, så kommer Creo med Future Shock-demper under styrefremspringet, akkurat som på Specialized Diverge. 

Geometrimessig er ser dette ut til å være en komfortabel og stødig sykkel med lang akselavstand, lav krankhøyde og høy stack. 

Prisen på sykkelen ligger på 68 999 kroner.

Les også:

    None Found

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.