Nye Specialized Roubaix: Klar for brostein!

Lanserer ny versjon av komfort- og brosteinsraceren Specialized Roubaix.

Specialized Roubaix har eksistert i mange år nå. Den opprinnelige grunntanken om å lage en komfortabel sykkel med høyt styrerør og innebygget fleks i ramma, er gjenskapt i den nyeste modellen.

specialized roubaix

Et av verdens hardeste endagsritt, Paris-Roubaix, har bidratt sterkt til å tvinge frem innovasjon. Vårklassikeren er såpass prestisjefylt at mange utstyrsleverandører utvikler eget utstyr som skal bidra til å gjøre ferden på brosteinsbelagte gårdsveier mer behagelig. Paris-Roubaix har faktisk blitt vunnet på en Specialized Roubaix hele seks ganger, og det er legender som Tom Boonen, Fabian Cancellara, Niki Terpstra og Peter Sagan som brukt Specialized Roubaix når de har blitt premiert med brosteins-trofèet på velodromen i Roubaix. Mye av dagens sykkelteknologi har til dels hatt sin fødsel i Paris-Roubaix. Eksempelvis har rittet bidratt sterkt til at volumiøse landeveisdekk med mer enn 25 mm bredde har blitt populært. Og med større dekk må man rydde plass, og da har det blitt mer naturlig med skivebremser og rammer/gafler med mer dekklaring. Dette har vi amatører stor glede av. Nye landeveissykler er nå mer allsidige og komfortable enn noensinne.

Fokus på komfort, men fortsatt lett

– Med den ytterste Silicon Valley-teknologi, har vi konstruert en sykkel som er lettere enn vår Venge og mer aero enn vår Tarmac. Den helt nye Roubaix. Den mest tekniske avanserte maskinen vi noen gang har laget, hevder Specialized i en pressemelding. Selve ramma skal veie i underkant av 900 gram. Er det lov å håpe at toppmodellene kommer til å veie under 7 kilo…?

Den helt nye Future Shock 2.0 gir 20mm med hydraulisk demping for syklisten, ikke sykkelen. Det betyr at man beholder responsen i sykkelen, men likevel får mindre belastning på armer og skuldre. Dette nye systemet bruker en oljeport for styring av kompresjons- og rebound-demping, mens en lett tilgjengelig justering over stemmet gjør det enkelt å justere demping.

futureshock

Lurer du hva vi mener om Future Shock? Da bør du lese gravelsykkel-testen der vi testet Specialized Diverge!

Den nye Pavé setepinnen er, i følge Specialized, den første fleksende setepinnen som også er aerodynamisk. Den har den samme D-formede design som også ses på Tarmac. – Vi har konstruert fleksibilitet i hele setepinnen og utviklet en ny setepinneklemme i rammen, som gjør at setepinnen kan flekse bakover.

zdenek stybars roubaix

Roubaix er tilgjengelig fra overkommelige 28 999 kroner og opp til noe mindre overkommelige S-Works e-Tap til 114 999 kroner.

Veiledende pris Specialized Roubaix:

S-Works eTap     114 999 nok
S-Works Di2        111 999 nok
S-Works ramset  40 999 nok
Pro eTap               70 999 nok
Expert UDi2        60 999 nok
Comp UDi2          48 999 nok
Comp                    38 999 nok
Sport                     28 999 nok

roubaix sport
BILLIGST: Sport er den rimeligste Roubaix-modellen.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.