Test av Favero Assioma DUO kraftpedaler
Lette kraftpedaler. Bra pris.
Å måle kraft er den sikreste målingen vi syklister har når vi skal vurdere egen form eller fremgang. Kraftmålere gir deg data i form av watt uttak i pedalene. Det vil si, de forteller deg, til enhver tid, hvor hardt du trår i pedalene. I motsetning til pulsmålinger, reagerer kraftmålere umiddelbart på endringer i intensitet. Denne typen måling er derimot ikke gratis. Dessverre er kraftmålere fortsatt ganske så dyrt. Pedalene vi har på test fra Italienske Favero koster i underkant av 7.000,- i norske nettbutikker, og disse er blant de billigste.
Det finnes mange kraftsystemer på markedet, noen systemer må festes på krankarmen, andre ligger i krankdrevene, andre igjen i pedalene. Det finnes også systemer med måling i navet på bakhjulet eller i krankhuset. Men disse to sistnevnte opplever synkede interesse. Det er mye enklere å forholde seg til pedaler for eksempel. Spesielt hvis du har flere sykler du ønsker å bruke.
Assioma er pedaler utviklet av italienske, Favero. For noen år siden lanserte de kraftpedalen, bePRO. Assioma er etterfølgeren til disse. Pedalene kommer i to versjoner, Assioma UNO og Assioma DUO. Duo har kraftmåling i begge pedalene, mens Uno har (som du nå gjetter) måling i en pedal.
Det er i all hovedsak kun tre kraftpedaler på markedet: Assioma fra Favero, Vector fra Garmin og Powertap fra Cycleops (Powertap er nå kjøpt opp av SRAM). Denne testen handler om Assioma.
Integrert gyro og IAV system
Kraftsystemene på markedet kalkulerer watt basert på to variabler. Det ene er kraft (hvor hardt du trår) og det andre er hastighet (roteringshastighet, eller tråkkfrekvens). I løpet av en rotasjon vil fart og kraft konstant endres. Det vil si at farten er ikke dønn lik gjennom hele rotasjonen, det er ei heller kraften du legger ned i pedalene. Se bildet under.
Typisk vil kraften være størst fra klokken 2 til klokken 4, og minst klokken 7 og 12. Dette vil selvfølgelig variere fra syklist til syklist, og ikke minst vil det se annerledes ut hvis du bruker ovale krankdrev.
Kraften du trår med måles typisk flere hundre ganger i sekundet gjennom en rotasjon via spesielle sensorer i kraftmåleren. Dette er noe alle produsenter gjør. Men Favero mener at deres pedaler er unike fordi de måler hastighetsvariasjonene i en rotasjon mer nøyaktig enn de andre. Fremfor å bruke gjennomsnittsfart, måler Assioma pedalene den virkelige farten gjennom hele rotasjonen. Og det er her IAV (Instant Angular Velocity) kommer inn.
Ulempen med gjennomsnittsmåling, sier Favero, er at det forutsetter et perfekt sykkeltråkk hvor fart og kraft er helt jevnt gjennom hele rotasjonen. Noe det selvfølgelig ikke er.
Assioma pedalene kan måle alt i realtid takket være den innebyggde gyroen. Favero forteller oss at de med dette systemet oppnår en nøyaktighet i watt uttak på +/÷1%.
Oppladbare batterier
Garmin og Powertap pedalene har batterier du må skifte når de går tom. Assioma batteriene lades opp. Det er et par fordeler med oppladbare batterier. Med oppladbare batterier, som er en del av konstruksjonen, kan Assioma appen (for iOS og Android) gi troverdig monitorering av batterikapasitet. Appen varsler også når det er på tide å lade batteriene. Du reduserer dermed risiko for at en eller begge pedalene dør på treningstur eller i konkurranse.
Den største ulempen med at vi som forbrukere må bytte batterier selv, er at vi bruker forskjellige batteri merker og modeller når vi bytter ut. Og alle disse batteriene har forskjellig utladingsfart. Det er rett og slett umulig for produsenten av pedalene å kunne gi en troverdig varsling om at batterier begynner å gå tom.
Favero mener også at det er en fordel at batteriene er oppladbare og ikke mulig å ta ut av pedalene. Det garanterer vanntetthet over tid. Der man må skifte batterier, kanskje fire, fem ganger i året på Garmin og Powertap pedalene, og dermed skape slitasje på pakninger og hetter, økes risikoen for lekkasje.
Batterilevetid er oppgitt til cirka 50 timer hos Assioma. Dette er en del lavere enn hva Garmin og Powertap oppgir. Men til gjengjeld er det bare å lade de opp. Ladekablene som følger med er lange og Favero har vært såpass lure at de har gjort ladepunktene magnetiske. Kablene snapper på plass slik at du ikke kan feilmontere. Dette sikrer også ladepunktene ikke ødelegges hvis man skulle være uheldig og snuble i kablene eller at noen flytter sykkelen uten å ta av ladekablene først.
Det tar cirka 6 timer å lade batteriene helt fulle fra helt tomme. Pedalene skrur seg av automatisk etter 6 minutter. De aktiveres igjen etter et par rotasjoner med krankarmene. Skal du ut å reise kan du aktivere reisemodus gjennom appen. Når det er cirka åtte timer med sykling igjen sender pedalene varsling til appen eller sykkelcomputeren du bruker.
Når vi er innom temaet vanntett, er det greit å vite at Assioma har samlet all elektronikk i en resinblokk rundt pedalakslingen inne ved krankarmen. Det er med andre ord ikke noe elektronikk i selve pedalkroppen. Resinblokken holder på all elektronikk og det er ingen rom for fukt eller vann.
Assioma appen
Når man skal bruke en kraftmåler må man oppgi lenge på krankarm for at watt kalkulasjonene skal bli korrekte. I tillegg må måleren nullstilles med jevne mellomrom, eller når man monterer pedalene på ny sykkel. Dette gjøres aller enklest via Assioma appen. Her er det ikke noe kalibrering som må til via sykkelcomputeren. Veldig enkelt og greit.
Når det kommer til kalibrering, følger Assioma pedalene samme prinsipp som alle andre. De justeres automatisk basert på temperatur (mellom ÷10° og +60°).
Gjennom appen får du også informasjon om batterikapasitet. Og appen kan varsle om nye firmware oppdateringer.
Data og protokoller
Pedalene kommuniserer med andre enheter via Smart Blåtann og Blåtann CPP (Cycling Power Profile) og ANT+. Dette betyr at du kan lese av en del sykkeldynamikk i tredjepartsenheter som Garmin Edge computere, og senere analysere dataene i applikasjoner som Garmin Connect, Strava, Cycling analytics.. Pedalene sender informasjon om høyre vs venstre fot kraft (gjelder kun Duo, kjøper du Uno pedalene vil dette forholdet estimeres), tråkkfrekvens, torque effektivitet og pedaltråkk jevnhet (smoothness). Det er med andre ord ikke like detaljert informasjon som fra Vector pedalene fra Garmin, men likevel tenker vi at den informasjonen vi får er mer enn bra nok for vår del.
Våre erfaringer
For vår del er det viktig at wattsystemet er enkelt å ha med å gjøre. Vi ønsker minimalt med kalibreringer, enkel overføring til andre sykler (veksling mellom racer, CX og sykkelen på rulla), trygg oversikt over batterikapasitet, troverdige kraft rapporter og at enheten kan kobles opp mot de enhetene vi bruker (Garmin Edge computer, Wahoo, Sufferfest osv.).
Det som slår oss med Assioma pedalene er at de virker svært godt laget. Vekten er lav (letteste watt pedalene på markedet oss bekjent) og kvalitetsinntrykket er høyt. Magnet koblinger når man skal lade er utrolig smidig. Det går ikke an å bomme. Ladeutstyret smeller på plass. Ledningene er lange, så det burde være fullt mulig å lade sykkelen. Dessverre er ikke ladeutstyret laget for å brukes utendørs.
Kablene som lader pedalene er standard USB. Det er to kabler, en til hver pedal. Du kan lade med powerbank, PC eller medfølgende stikk.
Vi liker også at all elektronikk er 100% beskyttet, og dermed ikke kan ødelegges av vann og fuktighet over tid.
Det er ikke noe stress å nullstille pedalene. Dette gjøres kjapt gjennom appen. Alt du trenger gjøre er å legge inn korrekt kranklengde, plassere pedalarmene vertikalt med bakken, holde sykkelen stødig og trykke på nullstill i appen. Dette trenger man ikke gjøre ofte. Det må gjøres hver gang du monterer pedalene på en sykkel, eller for eksempel hvis det har gått lang tid mellom hver bruk.
Det medfølger en 8 millimeter unbrako. Når du fester pedalene i krankarmene er det ikke spesifikke krav til hvor hardt du fester de. Men vi anbefaler at du tar godt i. Også må du huske å bruke avstandsskivene. Dette er viktig for å beskytte krankarmene (spesielt hvis du har karbon krank) og for å få god avlesning av kraft.
Å koble pedalene mot vår Garmin Edge 800 og 500 er lik hvilken som helst annen enhet som skal kobles til, og det tok oss 30 sekunder.
Som alle andre kraftpedaler, er det Look Keo cleats som brukes. Og det er mange produsenter av klosser som passer. De som medfølger er røde Thrust 7 klosser fra Xpedo. De røde gir 6° flyt. Ønsker du faste klosser som ikke gir flyt, må du kjøpe de sorte. 199,- på Meridastore. Bikeshop selger de røde for 109,-.
Røde Look Keo Grip klosser (9° flyt) finner du på nett for 145,- (Bikeshop).
Pedalene kommer med justerbart feste. Det vil si at du kan justere hvor hardt klossene sitter i pedalene. Og de gir fra seg en høyt og tydelig klikk når du klikker deg inn, og vi liker godt at de snapper like tydelig ut av pedalene.
Kraft dropouts er noe dritt. Garmin Vector pedalene vi har brukt i et par års tid gir mer og mer av dette. Dropouts er når watten plutselig faller til 0, selv om man trår. Til og med i motbakker når kraftuttaket er høyt, opplever vi dropouts med Garmin. Etter noen ukers testing og et titalls sykkelturer har ikke dette vært et problem med Assioma pedalene.
Er du opptatt av Q-faktor er det kanskje greit å vite at Assioma måles inn til 54 mm (mot Garmin Vector 54,7 mm.) Shimano Dura-Ace SPD-SL har en Q-faktor på 52 mm (eller 56 mm hvis du velger lang aksling.)
Pris og konkurrenter
Prisen på pedalene er rett i underkant av 7.000,- på nett (norske nettbutikker). Det er god pris for pedaler av denne typen. Konkurrentene Garmin og Powertap sine pedaler er begge priset rett i underkant av ti lapper på nett.
Litt teknikk
Vekt: 151 gram per pedal
Q-Faktor : 54 mm
Watt område: 0 til 2000 watt
Tråkkfrekvens: 30 til 180
Temperatur: ÷10° til +60°
Cleats: Look Keo (Xpedo medfølger)
Max syklist vekt: 120 kilo
Radio protokoll: ANT+ PWR (CT + PO), Bluetooth 4.0
Konklusjon
Det er mange egenskaper som taler til fordel Assioma. Vekten er lav. Prisen er lav (sammenlignet med konkurrentene). Wattmålingene er minst like nøyaktige som Vector og Powertap. Det er kjapt og enkelt å nullstille pedalene. Appen gir tydelige tilbakemeldinger om batterikapasitet. Pedalene kan lades opp (så du slipper å kjøpe inn brett med batterier). Du trenger ikke bekymre deg for at fukt kan skade pedalene over tid.
Skal vi trekke frem en svakhet må det være at batterikapasiteten er oppgitt til minimum 50 timer. Konkurrentene ligger et godt stykke over dette. Man kan kanskje også tenke at det er en svakhet at batteriene ikke kan byttes ut. Men da er det greit å notere seg at Favero sier batteriene kan lades opp 500 ganger uten at det påvirker batterikapasitet. Det gir deg ca 25.000 timer med sykling. Eller 1250 uker med 20 timer sykling per uke. Noe som gir deg 24 år med sykling, hvis du sykler 20 timer hver uke gjennom hele året.
Vi ser ingen grunn til å ikke vurdere disse pedalene hvis du skal investere i kraftmåler.[review_summary positives=»Vekt
Pris
Enkelhet» negatives=»Batterikapasitet»]
[rating title=»Vekt» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Enkelhet» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Pris» value=»4″ range=»5″]