sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Revel Rascal – en amerikansk enhjørning som mange kan like Test av Revel Rascal – en amerikansk enhjørning som mange kan like
5
Les også: None Found Test av Revel Rascal – en amerikansk enhjørning som mange kan like 5

Lyst på noe ikke alle andre har? Vil du ha en rask, allsidig og leken stisykkel? Da kan Revel Rascal være noe for deg.

Revel er et merke kun de mest ihuga entusiastene som har hørt om. Merket er relativt ungt og drives av en gjeng sykkelentusiaster i Colorado, USA. I Norge er det Gira Sykkel i Asker som importerer og selger Revel. Revel har ikke en sykkel for alle, her er det kun to modeller å velge mellom; endurosykkelen Rail og stisykkelen Rascal. 

Vi har nå testet Rascal på noen av Nordmarkas kuleste stier. Les videre for å finne ut hvordan det gikk!

RAKKER: Revel Rascal er en allsidig sykkel som takler all slags sti.

Ramme og utstyr

Når du kjøper en Rascal, kan du velge mellom ulikt utstyr. Demosykkelen vi hadde på test var satt opp slik gutta på Gira Sykkel liker å ha det. Uansett hva slags utstyr du velger å gå for, så kan sykkelen stille med 130 mm vandring bak og 140 mm vandring foran. Hjulene er 29 tommer. Testsykkelen var utstyrt med utfordekkene Maxxis Minion, så her hadde man prioritert soliditet og grep foran lav vekt og gode rulleegenskaper. Dekkene er montert på Hope Fortus 30 felger. Tallet indikerer at felgene er 30 mm brede, og de gir dermed god støtte til brede dekk.

SOLID: Utfordekk tåler juling, men det finnes dekk med bedre rulleegenskaper.

 

Geometrien på Rascal er ikke ekstrem i noen retning. Den har en styrevinkel på 66 grader og en seterørsvinkel på 75 grader. Lengden på sykkelen er ganske gjennomsnittlig for sin kategori, og det samme gjelder kjedestaget.

Sykkelen er utstyrt med en DVO Diamond gaffel. DVO gaflene er relativt avanserte å sette opp og har mange justeringsmuligheter. Hvis du ikke har peiling på slikt, kan de som selger deg sykkelen hjelpe. Vi brukte de første turene på sykkelen til å eksperimentere med ulike oppsett, og kom etterhvert frem til noe som fungerte knallbra der vi fikk en fintfølende gaffel på småslag og samtidig som den elsket grove sporvalg over røtter og steiner. 

JUSTERINGSMULIGHETER: Det er en relativt avansert øvelse å sette opp gaffelen, men når du har fått det til er egenskapene til DVO-gaffelen uovertruffne!

 

Bakdemperen er en Rock Shox Super Deluxe og er litt enklere å sette opp enn gaffelen. Den er støttet opp av et Canfield-oppheng som er en sjelden fugl i sykkelverdenen. Det er jo slikt at i demperoppheng-universet, så er det noen få velprøvde patenter og disse blir lisensiert ut til mange forskjellige sykkelprodusenter. Canfield sitt oppheng finner du kun hos Revel og på Canfield sine egne sykler. Det fremstår som et ganske avansert oppheng med mange svingpunkter. Du får vite litt om hvordan det oppleves i praksis lenger ned i denne artikkelen. 

EFFEKTIVT: Rock Shox Super Deluxe kombinert med Canfield-oppheng fungerer bra.

 

Bremsene er, akkurat som hjulene, levert av det engelske merket Hope. Hendlene er ergonomiske, og du kan ved hjelp av et hjul justere reach slik at hendelen ligger akkurat passe langt fra styre i uansett hvor lang eller kort bremsefingeren din er. På de fleste sykler har kalipperen to stempler, mens på sti- og endurosykler er det blitt mer vanlig med fire stempler. Her finner vi fire stempler, to på hver side. Det gjør at man kan bruke en større bremsekloss, noe som igjen gir kraftigere bremseeffekt.

POWER TO THE PEOPLE: Det høgger greit med fire stempler i bremsekalipperen fra Hope.

Styre og stem kombinasjonen kommer fra Renthal. Oppsettet på testsykkelen er ganske nedoverorientert med riser styre og et styrefremspring som er omtrent så kort som det går an å få det. Sete og senkepinne kommer fra Pro. Fjernstyringen til senkepinnen er vaieraktivert, noe som er enkelt og greit. Erfaringsmessig må en hydraulisk fjernstyring luftes ganske ofte, med vaier er det bare å justere på strammehjulet dersom responsen i senkepinnen blir fraværende.

STUTT: NM i kort styrefremspring er ikke for alle, men her bidrar det godt til de lekne kjøreegenskapene.

Til slutt i utstyrsgjennomgangen så nevner vi at sykkelen er utstyrt med Sram GX Eagle gir. Denne er midt på treet i Sram-hierarkiet. Den fungerer veldig bra og koster ikke flanellskjorta dersom det skulle ryke et bakgir eller en kassett.

DRIFTSIKKERT: Sram GX Eagle fungerer som bare det. Revel har for sikkerhets skyld montert en kjedefører.

Kjøreegenskaper

For undertegnede går det sport i å ikke ta bilen til dit stien starter. Dette medfører fort en del kilometer tråkking på asfalt og grus for å komme dit moroa starter. Asfalt- og grussykling er en øvelse Rascal takler godt til å være en såpass grov stisykkel. Det er klart at Maxxis Minion dekkene ikke er optimale for dette, men det fungerte ganske greit og man har fortsatt krefter igjen når stiene starter. Om du ønsker kvikkere egenskaper er det en relativt billig oppgradering å bytte til lettere dekk med bedre rulleegenskaper. 

Det skal også nevnes at vi ikke følte spesielt stort behov for å låse dempere på transportetapper. Opphenget påvirkes knapt av tråkkingen så lenge man sitter på setet. 

COCKPIT: Her er det bare å holde seg fast!

 

Ute på stien er Rascal i sitt ess. Den viser seg å være svært responsiv og leken. Demperne jobber effektivt over hindringene, og man føler aldri at sykkelen blir “hengende” over kanter. Man sitter godt balansert på sykkelen, og har en god posisjon over pedalene. Det korte styrefremspringet bidrar til at det er lett å løfte forhjulet over hindringer og gjøre trygge dropp. Selv om den løfter lett i front, så klarer den seg godt i tekniske og bratte klatringer. Opphenget bak er såpass effektivt at sykkelen ikke setter seg bakpå, og har man trøkk i beina, så kommer man seg opp krevende kneiker. 

I utforkjøringene leverer den også varene. I grovt terreng kunne man i noen tilfelle ønske seg mer vandring, men det ville igjen gått ut over allround egenskapene til sykkelen. Dette er en sykkel som både går fort i rett linje, og er enkel håndtere når svingene kommer tett. Selv med kort styrefremspring, så er det lett å få trykket på forhjulet for å få mest mulig grep i svingene. Hope bremsene bidrar også til ekstra trygghet, og gjør at du kan bremse sent inn mot svingen. Om du av og til driver med heisbasert sykling, så vil ha det moro på en Rascal, selv om den er bygget for å håndtere bortover og oppover sykling også.

 

“Allsidighet” er stikkordet for denne sykkelen. Med et litt lengre stem og noen andre dekk så kan du stille opp i stiritt som Terrengsykkelrittet eller Ultrabirken uten å bli fullstendig frakjørt. Samtidig takler den grove stier og er morsom på flytstier. 

Revel Rascal er en glimrende stisykkel for lange og krevende turer på sti. Den er leken, og har en geometri vi mener mange vil føle seg hjemme på.
  • Høy kvalitetsfølelse
  • Elsker DVO-gaffelen
  • Effektivt oppheng
  • Trangt ved flaskeholder. Så vidt plass til liten flaske
  • Tunge dekk

5 of 5

5 of 5

5 of 5

4 of 5

Spesifikasjoner

Pris: 55 000,- (29 000,- for ramme/bakdemper)

Vekt: 15 kg

Importør: Gira Sykkel

Størrelser: S, M, L (testet), XL

Ramme: Karbon

Gaffel: DVO Diamond 140 mm

Bakdemper: Rock Shox Super Deluxe

Krank: Sram GX Eagle 32T

Gir: Sram GX Eagle

Kassett: Sram GX Eagle 11-50T

Bremser: Hope Tech 3 E4

Bremseskiver: Hope 180 mm

Hjul: Hope Fortus 30

Dekk: Maxxis Minion DHR II 2.4 bak/2.5 foran

Styre: Renthal Fatbar

Sete: Pro Griffon Gel

Setepinne: Pro dropper post

Geometri

Les også:

    None Found

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.

%d bloggere liker dette: