Test: Er Specialized S-Works Epic HT verdt 100.000 kroner?
I høst lanserte Specialized sin nye ritt-hardtail med verdens letteste ramme og skyhøy pris. Vi har sjekket om Specialized S-Works Epic HT lever opp til hypen!
S-Works betegnelsen står for det ypperste Specialized kan levere. Dette er high-end sykler med det råeste utstyret. Sykkelen vi har hatt på test, ble lansert i fjor høst med lovnader om at ramma er den letteste terrengsykkel-ramma på markedet. Det har kommet noen innvendinger på dette, og det er visstnok et par små produsenter som har klart å lage lettere rammer, men det er ihvertfall ingen serieproduserte sykler som har en lettere ramme per dags dato. Rammevekta er på bare 790 gram. Til sammenligning så veier en annen kjent lettvekter, Scott Scale-ramma, 970 gram.
Men lav vekt er ikke alt. Specialized S-Works Epic huker også av på de fleste boksene når det kommer til hva vi forventer av en moderne ritt hardtail:
- Slak styrevinkel på 68,5 grader. De fleste konkurrentene ligger på rundt 69,5 grader.
- Klaring til brede dekk. Sykkelen leveres med Specialized Fast Trak i 2.3 tommers bredde, men klarer nok fint 2.4 tommers bredde også.
- Bredt styre med 760 mm bredde.
- 1×12 gir. Det er knapt noen fordeler med å kjøre med todelt-krank i konkurransesammenheng.
- Watt-krank. Vi forventer kanskje ikke dette, men er du så seriøs at du sykler på denne typen sykkel, regner Specialized med at du er opptatt av hvor mye watt du tråkker også.
Det eneste som kanskje kan savnes om du skal sykle i terrenget, er at heve/senkepinne kommer som standard. Dette har etterhvert blitt helt vanlig utstyr i World Cup, og gjør sykkelen enklere å håndtere i utforkjøringene.
Spesialgaffel
Gaffelen er en spesialutgave av Rock Shox SID. Her har man integrert Specializeds egen Brain-teknologi i gaffelen. Med Brain er poenget at gaffelen skal være stiv når det trengs (f.eks. ved sprint og klatringer), og så åpne seg automatisk når det kommer slag mot gaffelen. På toppen av høyre gaffelbein er det et hjul der du kan justere innslagspunktet for Brain. Det kan på mange måter minne om plattformjusteringen man finner på en del andre dempere. Uansett hvordan du skrur hjulet, blir gaffelen aldri helt stiv. Den vil alltid bevege seg fritt 25 millimeter av vandringen før man treffer Brain-plattformen. Vi syklet stort sett med Brain av, og da føles gaffelen som en vanlig Rock Shox SID som er fintfølende og plush. Men Brain tar litt tid å bli vant til. På justeringshjulet er det ingen hakk eller indikatorer som gjør at du enkelt kan finne tilbake til en favorittposisjon. Det er enklere med vanlig lockout som enten er av eller på.
Men med styremontert lockout hadde det blitt mer rot på styret. Her derimot, snakker vi om den perfekte cockpit. Alt du har er to bremsehendler og en trådløs girskifter. Karbonstyret er 76 cm bredt og styrefremspringet er 7,5 cm. Samlet sett gir dette et ryddig styre og god ergonomi. Herlig!
SRAM AXS får Shimano Di2 til å virke gammeldags
Sykkelen er ustyrt med komplett Sram XX1 AXS gruppe. Det betyr elektriske gir som fjernstyres med en knapp på styret. Shimano sitt Di2 virker fullstendig utdatert i forhold, med tanke på at man med Di2 har kabler som må rutes på alle mulige finurlige måter mellom skiftere, batteri og gir. Med AXS er det mye enklere. Ingen kabler. Strøm kommer fra et lite batteri på bakgiret og et på skifteren. Nå opplevde vi ingen problemer i testperioden, men det er ikke vanskelig å se for seg at dette er et system som må være langt enklere å feilsøke, mekke på og montere enn Di2.
Det skal også nevnes at brukeropplevelsen er ekstremt god. Girskift går lynraskt. Girskifteren på styre er enkel å betjene med tydelige klikk som krever liten bevegelse. Vi testet sykkelen på vinteren med tjukke hansker, og det var veldig enkelt å gire selv med tjukke hansker og kalde fingre uten noe særlig følelse. Batteriene har god kapasitet. Vi lånte sykkelen i halvannen måned og syklet mange turer på den. Vi trengte ikke lade batteriene i løpet av testperioden.
Den åpenbare ulempen med Sram XX1 AXS er at delene er dyre. Veldig dyre. De fleste som har syklet litt terreng har vel kjørt inn i noe, eller fått en kvist i bakhjulet som resulterer i ødelagt bakgir. Det bør du helst unngå her, for et nytt bakgir vil gjøre deg nesten 8000 kroner fattigere. Sliter du ut XX1 Eagle-kassetten koster det deg omtrent 4500 kroner for en ny.
Les også: Slik justerer du gir
Kjøreegenskaper
Testsyklisten er 179 cm høy og passer helt perfekt på en Large sykkel, selv om han som regel sykler på Medium. Dette kan være greit å være litt obs på om du er så gæren at du kjøper sykkel uten å ha tatt en prøvetur først. Man sitter godt på sykkelen. Styret er passe bredt, og man sitter godt balansert samtidig som man har god vinkel over pedalene. Passform på sete er som kjent individuelt, men for undertegnede sin del hadde setet en ubehagelig fasong ikke helt traff sitteknutene, noe som resulterte i en litt skjev sittestilling.
Ikke overraskende er dette en sykkel som skinner i klatringene. Den svarer villig når man angriper, og det er lite som tyder at lav vekt har gått på bekostning av stivhet. Når det er sagt så er ikke hele sykkelen lett selv om ramma er lett. Sykkelen veier inn til litt over 9 kilo, noe som er tilsvarende konkurrenter i samme prisklasse.
I terrenget føles sykkelen solid og kontrollerbar. Den har et bredt og godt styre som gir god kontroll og moment når du reiser deg fra setet. Specialized skryter av at ramma er komfortabel, men vi synes dette er omtrent like stivt som hvilken som helst annen hardtail. Da er det lettere å hente komfort, og ikke minst grep, ved å ha lavt nok lufttrykk i de volumiøse dekkene som bør kjøres slangeløst.
Det skal nevnes at Fast Trak-dekkene er gode allround-dekk som har spesielt gode rulleegenskaper. Da vi var på tur med folk som syklet gravel-sykkel, rullet vi fra dem i nedoverbakkene. På vått og gjørmete underlag, vil det være en fordel med grovere dekk med mykere gummi.
Apropos nedoverbakker. Med 30 tenner på krankdrevet, så skal du ikke opp i veldig høy fart før du tråkker ut girene. Sykkelen har rundbaneritt-utveksling, det er man trenger lette gir til superbratte kneiker og nedover er det ofte så teknisk at det ikke blit tråkking. Skal du sykle maratonritt som Birken, der man har lange slake utforkjøringer bør man gå opp i drevstørrelse foran. Med 50 tenner på største drevet bak, så vil du fortsatt få lette nok gir i bratte klatringer selv om du går opp i drevstørrelse foran.
Les også: Tips og råd til deg som skal kjøpe terrengsykkel
I utforkjøringene leverer sykkelen godt, og det er en klar fordel at man har litt slakere styrevinkel enn det som er normalen på slike rittsykler. Man kan rett og slett kjøre mer aggressivt i bratte utforkjøringer på sti. Men selv om det går unna, merker man jo at det kommer slag mot bakramma. Det vil alltid gå raskere med fulldemper på grov sti. Dempegaffelen gjør en god jobb. Den er fintfølende i starten av vandringen og tar slagene på en kontrollert måte. Det er heller ikke noe å utsette på Sram Level Ultimate bremsene. De er både kraftige og har god modulasjon, samtidig som de bidrar til å holde vekten nede.[/vc_column_text]
Konklusjon
summary=»Dette er en sykkel for deg med ambisjoner om å sykle fort i ritt der terrenget ikke er for grovt. Her er alt av deler fra øverste hylle, vi finner moderne og up-to-date-løsninger. Det lite å klage på bortsett fra den friske prisen. Er den verdt pengene? Om du skal ha en av de beste hardtailene markedet har å by på rett fra butikkgulvet, så er den det.» positives=»Sram AXS
Store dekk
Bredt styre
Ryddig cockpit
Solid kjørefølelse
Lett ramme
Watt-måler inkludert» negatives=»Ikke så lav totalvekt
Setet passer neppe aller rumper
Lite drev foran»]
[rating title=»Stiflyt» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Klatring» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Utfor» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Grus» value=»5″ range=»5″][vc_column width=»1/2″][vc_column_text]
Spesifikasjoner
Pris: 99.999 kroner
Vekt: 9,1 kg
Nett: Specialized.com
CHAIN | SRAM XX1 (Rainbow) |
BOTTOM BRACKET | SRAM DUB, threaded BB |
CRANKSET | QUARQ XX1 Eagle Power Meter, Boost™ 148, DUB, 170/175mm |
SHIFT LEVERS | SRAM XX1 Eagle AXS, trigger, 12-speed |
CASSETTE | SRAM XG-1299 Eagle, 10-50t |
CHAINRINGS | Steel, 30T |
REAR DERAILLEUR | SRAM XX1 Eagle AXS |
SUSPENSION
FORK | RockShox SID Brain Ultimate, top-adjust Brain Fade, tapered carbon crown and steerer, 15x110mm Maxle® Stealth thru-axle, 42mm offset, 100mm of travel |
WHEELS
FRONT HUB | Roval Control SL, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 110mm spacing, 24h |
REAR HUB | Roval Control SL, DT Swiss Star Ratchet, 54t engagement, SRAM XD driver body, 12mm thru-axle, 148mm spacing, 28h |
INNER TUBES | Presta, 60mm valve |
SPOKES | DT Swiss Competition Race |
RIMS | Roval Control SL, hookless carbon, 25mm internal width, tubeless-ready, hand-built |
FRONT TIRE | Fast Trak, Control casing, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.3″ |
REAR TIRE | Fast Trak, Control casing, GRIPTON® compound, 60 TPI, 2Bliss Ready, 29×2.3″ |
COCKPIT
SADDLE | Body Geometry S-Works Power, carbon fiber rails, carbon fiber base, 143mm |
SEATPOST | S-Works FACT carbon, 10mm setback, 30.9mm |
STEM | S-Works SL, alloy, titanium bolts, 6-degree rise |
HANDLEBARS | S-Works Carbon XC Mini Rise, 6-degree upsweep, 8-degree backsweep, 10mm rise, 760mm, 31.8mm |
GRIPS | Specialized Trail Grips |
FRONT BRAKE | SRAM Level Ultimate, hydraulic disc |
REAR BRAKE | SRAM Level Ultimate, hydraulic disc |
ACCESSORIES
PEDALS | Specialized Dirt |
FRAMESET
SEAT BINDER | Alloy, 34.9mm, titanium bolt |
FRAME | S-Works FACT 12m, XC Geometry, Rider-First Engineered™, threaded BB, 12x148mm rear spacing, internal cable routing, |
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=»1/2″][/vc_column][/vc_row][/vc_column][/vc_row]
Vår karakterskala
1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.