sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Gruppetest av 4 terrengsykler: Hvor god hardtail får du for 30 000 kroner? Gruppetest av 4 terrengsykler: Hvor god hardtail får du for 30 000 kroner?
Les også: Test: Scott Scale 901 Test av el-sykkel: Scott E-Scale 710 Plus Test: Merida Ninety-Six 9 CF Team Test: Everest 8848 Racelite XX1... Gruppetest av 4 terrengsykler: Hvor god hardtail får du for 30 000 kroner?

Mange sverger fortsatt til terrengsykkel med kun demper foran. Vi har testet fire sykler fra Scott, Merida, Specialized og Birk for å se hva du får for pengene!

Det er liten tvil om at det er raskest med fulldemper i teknisk terreng, og derfor ser vi flest sykler med demper foran og bak i rundbaneritt. Likevel er det en del fordeler med en sykkel som kun har demping foran;

Mer sykkel for pengene
En fulldemper med avansert oppheng bak og en ekstra demper koster. På en hardtail får du som regel bedre komponenter til samme prisen

Lav vekt
Vekt er viktig. Ved å forenkle konstruksjonen sparer man betydelig vekt.

Mindre vedlikehold
Ja, du må fortsatt vaske sykkelen din. Men færre bevegelige deler betyr at det er mindre som kan gå galt.

Nydelig respons
Lite slår den responsen du får med en hardtail når du legger ordentlig trykk i pedalene!

Slik ble testen gjennomført

Testingen ble gjennomført i mai/juni. Vi har faste testrunder der syklene blir satt opp mot hverandre. Testrundene har både grus, asfalt og sti. Vi sykler flere turer på hver sykkel. Vi er nøye med å ha samme trykk i dekkene på alle syklene for å lettere kunne få frem egenskaper i hjul, ramme og gaffel (lavt luftrykk kan f.eks. gjøre at en sykkel føles veldig komfortabel). Alle syklene i denne testen er i størrelse M og testsyklistene er rundt 180 cm høye. Syklene er testet av Henrik Mühlbradt og Morten Iversen.

Komplett liste over spesifikasjoner, priser og geometri på testsyklene finner du nederst på siden.

Scott Scale 925     

Scott Scale ramma burde være kjent for de fleste syklister. Scale har vært en del av racing siden 2005. Da den ble lansert satte den en ny standard for hvor lett en terrengsykkelramme kan være.

scott scale 925

TESTVINNER: Scott Scale 925 leverer svært godt på mange områder.

Kanskje husker du Endorphin ramma Scott laget på 90-tallet? Det var den første terrengsykkelen med karbonramme, og siden den gang har det egentlig ikke vært noe annet materiale som gjelder. Var du på jakt etter en lett og stiv terrengsykkel, var karbon veien å gå. Slik er det i dag også.

Nå er vi i 2018 og Scale navnet lever fortsatt i beste velgående, selv om mange nå snakker om den fulldempede Spark, som ble lansert litt etter Scale. Scale-ramma produseres i fire forskjellige versjoner. Den letteste er HMX-SL med en vekt på 879 gram, HMX ramma veier under kiloen, HMF veier 1139 gram og MF, som vår testsykkel er bygget på, veier 1199 gram (alle vekter er oppgitt av Scott). Du må opp til Scale-RC serien for å finne en sykkel med HMX og HMX-SL ramme. Toppmodellen i Scale-serien er 910, og er den eneste som har HMF ramme, alle andre bruker MF. Det vil si, det er hele 12 forskjellige 29” Scale modeller. Seks av dem er bygget av karbon.

Det er ingen forskjell i geometri mellom Scale og Scale RC. De er bygget over den samme lesten. Forskjellen ligger i rammekvalitet og utstyr. Og pris naturligvis. RC serien er i øverste prisleie.I følge Scott er den nye Scale ramma i snitt 47% mer komfortabel enn forrige versjon. Vi kan bekrefte at ramma er komfortabel. Den ekstremt tynne bakramma gir ganske så god føling med underlaget. Faktisk er hele overrøret ganske så tynt sammenlignet med tidligere. Karbonfibrene løper uavbrutt hele veien fra styrerør til feste for bakhjulet. Scott kaller det for SDS2. Konseptet er ganske enkelt. Kjedestag, krankhus, underrør og styrerør leverer stivhet, mens seterør, overrør og setestag leverer komfort.

Denne sykkelen er en Boost-sykkel. Du kan lese mer om hva boost er her. Kort fortalt er gaffelbena, både foran og bak, bredere, noe som gir økt hjulstivhet og bedre sporingsegenskaper.

Utstyrsmessig er denne sykkelen godt spekket. Det er SRAM GX girutstyr med en 10-50 T, 12-delt kassett. Syncros, et selskap som eies av Scott, leverer komponentene. Hjulene er bygget av Syncros aluminiumsfelger og Formula Boost nav. Det er montert tubeless ready Rocket Rons fra Schwalbe. Dimensjonen er 2.25, noe som er ganske så kraftig. Det er veldig fine dekk, som fungerer veldig godt på mange underlag.

sram gx eagle

GLEM KRANKGIR: Med Eagle-systemet er det ikke mange gode argumenter for å velge en sykkel med krankgir.

I front er det en Fox 32 Float Rhythm-gaffel med 100 millimeter vandring. Den kan du kontrollere fra styret via Scott sin nye, slanke RideLoc-hendel. Den har tre posisjoner. Du kan velge å gjøre gaffelen stiv, åpen eller i såkalt klatre modus. Og det fungerer ypperlig. Når man først blir vant med dette er det vanskelig å ikke ha en styremontert lockout til gaffelen.

I ekte Scott stil er det montert en kort og kraftig styrestamme. Den er åtte centimenter lang og stiver opp cockpiten betraktelig.

Hvordan er Scott Scale 925 å sykle på?

Scott Scale har alltid vært en god sykkel i våre øyne. Og denne sykkelen skuffer ikke. Til å være en hardtail kjører den svært så fint i skogen. Komforten er god, det er det ingen tvil om. Rammen oppleves ikke som pinnestiv, men heller mer livlig og leken. På stiene kan den ikke sammenlignes med en god fulldemper, men vi kjører likevel ganske fort. Skulle vi ønske noe for fremtiden vil det være at Scott kanskje kan gå ned på setepinne dimensjonen for å gi enda mer komfort, og hvis de i tillegg klarer å gi setepinnen litt naturlig svikt, ala Cannondales Save pinner, ville farten på stiene øke enda mer tror vi.

I klatringene er det lett å kjenne snerten i en stiv bakende og vi føler aldri at vi mister kontrollen på fronten. I tekniske motbakker, hvor man må snirkle seg frem mellom røtter og stein, savner vi litt mer bakkekontakt. Takket være en lav front, hvor styrerøret bare er ti centimeter langt, sitter vi behagelig aggressivt og kan krype seg sammen for å sykle fort på grusen. På tross av den lave fronten har vi ikke hatt spesielle utfordringer i bratte nedkjøringer, både med og uten små “trappetrinn”. Til informasjon satte vi to Strava KOM’er på denne sykkelen. Og begge segmentene er stisegmenter. Vi trekker frem dette for til syvende og sist er det farten man kan holde på sykkelen som teller.

Scale er en sykkel med konkurranse-geometri. Den er rask og livlig, samtidig som den er komfortabel. Det er enkelt å ønske seg litt lavere vekt, men til denne prislappen er den innafor, synes vi.

Sti: 4/5
Grus/asfalt: 4/5
Utfor: 4,5/5
Klatring: 4,5/5
Utstyr: 4/5
TOTALT: 4,2/5

  • RideLoc
  • Komfort
  • Vekt

Specialized Epic HT Comp Carbon

Specialized deltar i testen med sin Epic. Denne sykkelen er den billigste sykkelen i Epic-serien, men har likevel en ramme med flott finish og høy kvalitetsfølelse.

specialized epic ht comp carbon

MODERNE GEOMETRI: Epic har en geometri som gir den svært gode egenskaper. Dessverre er det kuttet litt på utstyret ellers.

Sykkelen har en moderne geometri med relativt slakk styrevinkel, bratt seterør og kort bakramme. Det innebærer at kroppen kommer litt frem på sykkelen og enda mer over pedalene. Fronten er lav, noe som gir en aggressiv sittestilling med en lav overkropp. Likevel vil den slakke styrevinkelen gjøre sykkele god utfor.

Går du inn i butikken og ser en Epic HT Comp Carbon, så gjelder det å følge med. For her får du ikke Eagle 12-girs gruppe, men den nå utdaterte Sram GX gruppa med bare 11 gir. Det er ganske stor forskjell på de to. Eagle gir nemlig vesentlig større spenn i utveksling med 50 tenner på største drevet bak, mens her får du bare 42 tenner. Det betyr at du med Eagle kan sette på et større drev foran og fortsatt få like lette gir, samtidig som du får enda tyngre gir for utforkjøringene. Her har man attpåtil et ganske lite drev på 30 tenner montert på Race Face-kranken. Det er i snaueste laget, men enkelt å bytte. Kort fortalt synes vi det er litt kjipt at Specialized kutter kostnader ved å sette på en gruppe som på sett og vis er litt utdatert, selv om det fortsatt er en bra gruppe. Merida klarer å levere Eagle på sin Big Nine 6000 til akkurat samme pris.

MINIMALISME: Det føles bra å ikke ha masse greier festet på styret, men en fjernstyrt lockout kunne vi godt tenke oss.

Foran kjører Specialized safe med en Rock Shox Reba RL med 100 mm vandring. Vi synes Specialized kunne spandert en styremontert lockout til gaffelen. Det er aldri gunstig å måtte fjerne hånden fra styret og rekke ned til gaffelbeinet for å låse eller åpne gaffelen. Eneste fordel med å ikke ha styremontert lockout er at man her får et veldig ryddig styre med minimalt med vaiere, klemmer og hendler. Det er slett ikke å forakte!

Hvordan er Specialized Epic HT Comp Carbon å sykle på?

Denne sykkelen ble oppfattet som veldig kapabel på sti. En av våre testsyklister klarte flere Strava KOM’er på sti med Epic’en. Mye av dette tilskrives de lettrullende og gripevillige Fast Trak-dekkene. Selv om de bare har 2.1 tommers bredde, så oppleves de veldig trygge. En annen ting som gjør sykkelen rask er sittestillingen der du kommer ordentlig godt over pedalene takket være den bratte seterørsvinkelen. Dette bidrar også til at sykkelen blir en god klatrer. Du får flyttet vekten fremover, du får mer trøkk i pedalene. Dette gjør deg raskere både i enkle klatringer og mer tekniske klatringer.

Sykkelen har en veldig følsom styring, noe som gjør den lett å håndtere på tekniske stier. Sammen med Scott Scale er Epic’en best i test på utforkjøringer. Slak styrevinkel, relativt lang akselavstand og kort bakramme gjør den både stabil og leken på en gang. Reba-gaffelen oppleves ikke like følsom over de små slagene som Fox-gaflene de andre testsyklene er satt opp med. Likevel er vi fornøyd med Reba. Boost-standarden gjør også at den føles presis når den blir presset i rotete terreng. Som nevnt innledningsvis savner vi styremontert lockout. Man bruker ikke lockouten veldig aktivt når den er plassert på gaffelbeinet. Sram-bremsene gjør jobben, men kunne gjerne hatt 180 mm skiver for mer kraft. Vi liker Shimano-bremsene bedre.

Setepinnen er av det slanke slaget, og bidrar til noe komfort med sin fleks. BG-setet med en åpen spalte i midten bidrar også til en behagelig tur.

Specialized Epic HT Comp Carbon er en sykkel med veldig bra kjøreegenskaper, spesielt i tekniske partier. Den skjemmes dessverre av litt ukurante løsninger; 11-delt i stedet for 12-delt, mangler styremontert lockout og uten hurtigkobling på hjulene taper du tid i konkurranser.

Sti: 5/5
Grus/asfalt: 3,5/5
Utfor: 4/5
Klatring: 4,5/5
Utstyr: 2/5
TOTALT: 3,8/5

  • Moderne geometri
  • Veldig gode dekk
  • Ryddig cockpit
  • Mangler styremontert lockout
  • 11-delt kassett og lite drev foran
  • Trenger verktøy for å få av hjulene

Merida Big Nine 6000

En av verdens beste terrengsyklister, Gunn-Rita Dahle Flesjå, sverger som regel til hardtail. Hennes valg er Big Nine.

merida big nine 600

GJØR MYE RIKTIG: Big Nine byr på en fin ramme og masse bra utstyr for pengene.

Det er ikke så stor forskjell på ramma til Gunn-Ritas toppmodell og Big Nine 6000. Geometrien og teknologien skal være den samme, men på toppmodellen har de klart å barbere av noen ekstra gram. Denne sykkelen er likevel lettest i test med sine 10,4 kilo.

Sykkelen har en semi-aggressiv geometri, og kommer standard med et stem som har 17 grader negativ vinkel. Akkurat slik de mest harbarka konkurransesyklistene liker det. Rammen er bygget rundt Boost-standarden, og det innebærer at det er veldig god dekklaring. Du kan fint få plass til bredere dekk enn Maxxis Ikon 2.2 som står på originalt. Ulempen med denne konstruksjonen er at man ender opp med ganske lang bakramme, noe som gjør sykkelen mindre agil i på sti.

Merida har valgt å utstyre sykkelen med Sram GX Eagle gir. Det betyr en svær kassett med 12 drev bak, der største drev er på hele 50 tenner. I kombinasjon med et krankdrev på 32 tenner får du da et stort spenn på girene. Og du trenger ihvertfall ikke være redd for å at letteste gir ikke skal være lett nok! På bremsene har man av en eller annen grunn gått bort fra Sram og valgt Shimano SLX.

I likhet med Scott har vi også her Fox Rhythm 32-gaffelen. Forskjellen er bare den at Scott har en tre trinns lockout bryter, mens på Big Nine er det bare av og på du kan velge mellom. Lockout-bryteren er praktisk plassert under styret på venstre side.

AGGRESSIVT: Med negativt stem får man et lavt frontparti.

Ellers har Merida tatt i bruk egne merker på komponenter, noe som kanskje ikke gir den store bling-faktoren. Men Merida har vært mange år i gamet og vet hva som funker. Her er alt ergonomisk satt opp, og Prologo-setet er kanskje det mykeste i testen, noe som kan bidra til å ta brodden av slagene.

Hvordan er Merida Big Nine 6000 å sykle på?

Sykkelen har en nøytral geometri som gjør at man sitter godt og balansert på sykkelen. Big Nine føles veldig stabil i høy fart. Den er også temmelig stiv, og rammen byr på lite komfort. Merida har en teknologi de kaller FlexStay som de innførte for mange år siden. Det er begrenset hvor mye komfort dette gir i praksis, vi tror det hadde monnet mer med tynnere setepinne med mer fleks.

Vi føler oss raske på sykkelen. Den reagerer kjapt. Det hjelper med lav totalvekt og lette hjul.

Sram GX Eagle er veldig riktig på denne typen sykkel. 32 tenner foran er kanskje ikke all verden, men det holder for de fleste. Du må opp i rundt 45 km/t for å tråkke ut girene. 50 tenners drevet bak er så lett at det knapt blir brukt. Girskiftene er raske og kontante, noe som er typisk for Sram. Men det betyr også at vaierne er ført gjennom ramma på en god måte.

Shimano-bremsene er effektive som bare det, og har fin kraft og modulasjon. Vi har alltid vært begeistret for disse bremsene. De blir bare bedre og bedre. Du kjenner ikke store forskjellen på disse og XT-bremsene på Birk-sykkelen.

Merida Big Nine 6000 gjør mye riktig. Den har nydelig balanse og semi aggressiv geometri. Negativ stem snakker til de som sykler ritt og liker en lav front. Sram GX Eagle er helt riktig på en sykkel som dette.

Sti: 3,5/5
Grus/asfalt: 4/5
Utfor: 4/5
Klatring: 4/5
Utstyr: 4/5
TOTALT: 3,9/5

  • Rittorientert
  • Lav vekt
  • God dekklaring
  • Lang bakramme

Birk Next 29

Birk Next 29 er den dyreste sykkelen i testen, men har også mye gromme komponenter.

birk next 29

HEIA NORGE: Birk-ramma er designet av Fuji, men komponentvalg er det nordmennene i Birk Sport som står bak.

Birk-sykkelen skiller seg vesentlig fra de andre i testen ved at den har krankgir. Vi vet at mange foretrekker dette fortsatt, men vi tror at om få år vil du ikke se todelt krank på konkurransesykler i det hele tatt. Dette fordi at et 1×12 kan gi samme spenn i utveksling, i kombinasjon med lavere vekt. Fordelen med todelt er at man får flere gir og dermed tettere utveksling. Hvis du er veldig opptatt av å ha en bestemt tråkkfrekvens, så kan det være en fordel med tettere giring. Det er forøvrig verdt å merke seg at man her får komplett XT-gruppe, inkludert bremser. Dette er nok med på å dra opp prisen. Det er tydelig at Birk ikke tar noen kosnadsmessige snarveier, men velger heller å kjøre topp kvalitet i alle ledd.

birk next 29 kjedestag

FUJI: Ingen tvil om hvor Birk-ramma stammer fra.

Sykkelen er utstyrt med Fox Float 32 Performance-gaffel, som skal være hakket bedre enn Rhythm-gaflene Scott og Merida er utstyrt med. Det er riktignok ikke funksjonen som skal være mye bedre, men det kosmetiske. Det er plassert en lockout-bryter på styret. Denne er klønete plassert på toppen av styret siden det ikke er plass til den under styret når man allerede har girhendler på begge sider. På Birks nettsider står det at bryteren har tre posisjoner, men på testsykkelen har den bare to (av/på).

DT Swiss X1700 Spline hjulene er det lite å klage på. De har høy kvalitet og gjør jobben som holdbare hjul godt, men vekten er kanskje litt i tyngste laget med sine 1740 gram. Indre felgbredde på 22.5 millimeter gjør felgene brede og passende for brede dekk. Her er felgene satt opp med lettrullende Maxxis Ikon 2.2-dekk som har stilsikre gumwall sidevegger. Hjulene har gjennomgående akslinger, men bak er det ikke hurtigkobling. Det betyr at du må frem med verktøy om hjulet skal av. Greit nok på trening, men i en ritt-situasjon betyr det det tapt tid.

Hvordan er den å sykle på?

Vi kjenner fort at ramma er av det stive slaget. Den er veldig responsiv, og gir klare tilbakemeldinger fra underlaget. De solide hjulene er med å komplettere inntrykket av at sykkelen er godt skrudd sammen. Lite lyd fra baknavet er det også.

Styret har god ergonomi og ESI-holkene er en favoritt. Plasseringen av lockout-bryteren er som sagt håpløs. Den er plassert slik at man ender opp med å bruke lockout-funksjonen mindre aktivt enn det man gjør på Merida og Scott. På sistnevnte er bryteren plassert under styret på venstre side, og er dermed alltid innen rekkevidde.

Vi snakker kanskje mye om en-delt krank vs. todelt krank. Det er fordi dette har mye å si. Et todelt oppsett gjør at man må planlegge giring litt mer. Spesielt i terreng der det går mye opp og ned, noe som er typisk for rundbaneritt. Når man veksler gir foran, må man ofte korrigere bak også. Dette er noe man taper litt tid på når det koker i en rittsituasjon. I flate ritt der behovet for raske girskift mellom de letteste og tyngste girene er mindre, ser vi fordelen med den tette giringen til et todelt system.

Dekkene er lettrullende og har bra volum. Dette bidrar til at man får en god og solid følelse. Sykkelen er lett å manøvrere på flytstier, men når det blir litt grovere synes vi at den blir litt stiv, og vi skulle gjerne hatt en litt slakere styrevinkel for bedre stabilitet og råere utforegenskaper.

Gaffelen er helt nydelig. Den har en fin fjæringskurve og tar små slag veldig bra uten at den bunner ut for fort på de store slagene. Den låser ikke 100%, men lar det bli igjen 1-2 cm vandring slik som på Rock Shox sine gafler.

DT Swiss X1700 Spline hjulene er det lite å klage på. De har høy kvalitet og gjør jobben som holdbare hjul godt, men vekten er kanskje litt i tyngste laget med sine 1740 gram. Indre felgbredde på 22.5 millimeter gjør felgene brede og passende for brede dekk.

Flott sykkel med høy kvalitet på utstyret. Sykkelen er rask og responsiv, men når ikke helt til topps i denne testen med umoderne geometri og klønete lockout-plassering. Vi foretrekker en-delt krank fremfor to-delt, men vi vet at mange der ute liker to-delt, så sånn sett har denne sykkelen en fordel fremfor konkurrentene da det blir stadig færre to-delt alternativer der ute.

Sti: 3/5
Grus/asfalt: 4/5
Utfor: 2/5
Klatring: 3,5/5
Utstyr: 3,5/5
Totalt: 3,2/5

  • Bra komponenter
  • Nydelig gaffel
  • Høy kvalitetsfølelse
  • Klønete plassering av lockout-bryter
  • Testens bratteste styrerørvinkel

Spesifikasjoner

Sykkel Scott Scale 925 Birk Next Merida Big Nine 6000 Specialized Epic Comp Carbon
Pris 29.900,- 32.900,- 27.990,- 27.990,-
Sykkelvekt 10.6 kg 10.6 kg 10.4 kg (m/guffe) 10.45 kg
Hjulvekt (m/alt) 4,04 kg 4.2 kg 4.4 kg
Ramme Scale 3 karbon Fuji C10 karbon BigNineCF3 karbon Specialized Fact11M carbon
Gaffel Fox 32 Float Rythm 100 – Boost Fox 32 Float Performance SC 100 – Boost Fox 32 Float Rythm 100 – Boost RockShox Reba RL 29 100 – Boost
Remote Scott RideLoc – 3 trinn Fox 2 step Fox 2 step Nei
Felg Syncros X25 TLR DT Swiss X1700 Spline Merida Expert CC, 22.5 mm Roval Control, 22 mm
Nav Formula CL811/CL14811
Stikkaksling Fox 15 mm/ DT Swiss 12 mm Fox 15 mm/ 12 mm Fox 15 mm/ 12 mm Maxl 15 mm / 12 mm
Dekk Schwalbe Rocket Ron EVO 2.25 Maxxis Ikon 2.2 3C TR EXO Maxxis Ikon 2.2 Specialized Fast Trak 2.1
Krank SRAM X1 1000 Eagle 32t Shimano XT M8000 – 36/34 SRAM Stylo 6K Eagle – 32 RaceFace Aeffect – 30
Kranklager SRAM GXP PF 41×89.5mm RaceFace PF30
Bakgir SRAM GX Eagle 12 Shimano XT M8000 GS SRAM GX Eagle SRAM GX
Fremgir Shimano XT M8020-D
Gir/bremsehendler SRAM GX Trigger Shimano XT M8000 SRAM GX Eagle/Shimano SLX SRAM GX/Level TL
    Bremser Shimano MT500 disc Shimano XT M8000 Shimano SLX disc SRAM Level TL
Kassett SRAM XG-1275 / 10-50 Shimano XT M8000 11-42 SRAM XG 1275 – 10-50 SRAM XG 1150 – 10-42
Kjede SRAM CN GX Eagle Shimano XT M8000 SRAM GX Eagle KMC X11
Styre Syncros FL 2.0 720mm Race Face Turbine 720 mm Merida Expert CC, 720 mm Specialized Mini-Rise, 720 mm
Stem Syncros FL 2.0 Race Face Turbine 60 mm Merida Expert, ÷17° Specialized XC
Setepinne Syncros FL 2.0 – 10mm offset Race Face Turbine alu Merida Carbon Expert Specialized alloy, 27.2 mm
Sete Syncros XR 2.0 Race Face Affect Prologo Scratch BG Phenom
Geometri
Størrelse S, M, L, XL – M testet M, L, XL – M testet S, M, L, XL, XXL – M testet S, M, L, XL – M testet
Vinkel, styrerør 69.5° 71° 70° 69.8°
Vinkel, seterør 73.6° 73° 73.5° 74°
Lengde, styrerør 100 mm 100 mm 100 mm 95 mm
Lengde, overrør 600 mm 604 mm 605 mm 595 mm
Lengde, seterør 440 mm 445 mm 444 mm 430 mm
Lengde, kjedestag 425 mm 430 mm 433 mm 430 mm
Akselavstand 1102 mm 1093 mm 1101 mm 1099 mm
Stack** 604 617 622 608
Reach*** 422 424 421 418
Sportslighet**** 1.43 1,46 1,48 1,45
Importør Ramo AS Birk Sport AS Stians Sport AS Specialized
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.