Sjekkliste for deg som skal kjøpe brukt sykkel

Bruktmarkedet flommer over av både gode og dårlige sykler. Vi hjelper deg å gjøre en god brukthandel!

I skrivende stund ligger det over 6000 brukte sykler ute på Norges største bruktmarked Finn.no. Det er mange gode grunner til å kjøpe brukt; det er miljøvennlig, du kan få tak i eldre modeller som ikke er mulig å skaffe i butikk, og ikke minst, du kan spare mye penger på å kjøpe brukt. For det er ingen hemmelighet at sykkelhobbyen koster penger, særlig hvis du sykler mye og/eller ønsker å konkurrere. Riktig utstyr gir mer glede og hjelper deg å sykle raskere.

Er du handy?

Er du heldig kan du få tak i brukte sykler som har blitt godt vedlikeholdt av en pertentlig detaljfreak, eller kanskje du kjøper sykkel av noen som har syklet to turer og funnet ut at dette ikke var noe for han eller hun? Dessverre er det ikke alltid slik. En brukt sykkel kan virkelig få kjørt seg, og det er kanskje ikke alle feil eller mangler du oppdager på bilder eller på en prøvetur. Derfor er det greit å kunne gjøre en del reparasjoner selv dersom du velger å kjøpe en brukt sykkel, hvis ikke kan vinninga gå opp i spinninga. Kjøper du for eksempel en sykkel med utslitt drivverk kan det koste flere tusen i deler – pluss timene en kompetent sykkelmekaniker bruker på å få sykkelen i stand. Så hvis du ikke kan skru selv, så kan det faktisk hende at det vil lønne seg å kjøpe en ny sykkel i stedet.

justere skivebrems
MEKKE SELV: Grunnleggende mekkekunnskaper hjelper deg å spare mange penger.

Jo mer slitasje og feil det er på sykkelen, jo billigere må den derfor være for at kjøpet skal lønne seg. Ikke minst er det frustrerende å starte et eierskap med å måtte gjøre reparasjon etter reparasjon.

Lurer du på hvordan du fikser sykkelen? Da bør du sjekke ut Sykkelen.nos mekketips!

Kjøp noe som er kurant!

Det er mye innovasjon i sykkelbransjen. Med mindre du er ute etter en spesiell vintage-sykkel eller du har andre helt spesielle preferanser, anbefaler vi at du kjøper så nytt og kurant som mulig når du handler brukt sykkel. Da vil det være enklere å finne kompatible deler, og du får også en sykkel som kjører og føles som en ny sykkel. Om du skal trene eller konkurrere i terrenget så vil det være dumt å kjøpe en sykkel med 26 tommers hjul, V-bremser og smalt styre. Det var kanskje en toppmodell for 10-20 år siden, men i dag er det større hjul, skivebremser og en annen geometri som gjelder. En gammel sykkel vil rett og slett gi deg et handicap.

FUNKSJONELT: Gjennomgående akslinger og skivebremser er i ferd med å bli den nye standarden på landeveisykler.

På landeveien har det også skjedd mye, og vi ville nok ikke lagt veldig mye penger i en sykkel med felgbremser nå som UCI tillater skivebremser i ritt. Felgbrems er kanskje fortsatt greit i dag, men allerede nå ser vi at en del produsenter kutter ut felgbremser helt.

Vi har laget kjøpsguide for landevei og terrengsykkel. Les disse guidene, så vet du hva du skal se etter!

Kjøpsguide for landeveissykler

Kjøpsguide for terrengsykler

Ikke kjøp usett

Ok, så la oss si at du har trålet bruktannonser og funnet en sykkel du er interessert i. Da er det på tide å kontakte selger og be om en titt og kanskje en kort prøvetur. Ved å møte opp fysisk vil du selv kunne finne ut hvordan tilstanden er på sykkelen. Det kan være mye å tenke på, men fortvil ikke, det er nettopp derfor vi har laget denne sjekklisten!

Her er punktene du må sjekke når du vurderer å kjøpe brukt sykkel:

Ramme og gaffel:

  • Sjekk grundig for eventuelle bulker og sprekker
  • Hvis stålramme, er det noe rust?
  • Karbonrammer kan ofte få skader etter kjedet (chainsuck) ved krank/kjedestag
  • Sjekk at det ikke er skader på ramma etter takstativ for bil. Noen takstativ kan strammes så hardt at de skader underrøret.
  • Sjekk at det ikke er slark i styrelageret ved å holde inn frambremsen og rugge sykkelen frem og tilbake.
  • Sjekk om setepinnen lar seg løsne. Dersom seterøret aldri har blitt fettet opp, risikerer du å ikke få justert setehøyden fordi det har korrodert fast.
  • Hvis det er en fulldemper: Sjekk demperopphenget bak for slark ved å løfte sykkelen fra bakken og rugge fra side til side. Er det slark kan det enten bare være noen løse bolter, eller i verste fall være ødelagte lagere.

Hjul:

  • Sjekk at hjulene er rette ved å snurre dem rundt
  • Sjekk at eikene er stramme, og at det ikke mangler noen eiker
  • Sjekk at det ikke er bulker i felgen
  • Sjekk at hjulet ruller uten motstand
  • Sjekk for slark ved å rugge hjulet frem og tilbake sideveis
  • Hvis sykkelen har felgbrems så sjekk at felgveggen ikke er slitt helt ned. Er felgveggen buet innover, må sannsynligvis hele felgen byttes om ikke lenge.

Gir og drivverk:

  • Det  kan være vanskelig å se at drivverk er slitt. Her må du ofte teste sykkelen. Sjekk at girene ikke hopper og at alle girene fungerer.
  • Girhendlene skal ikke være tunge å trykke på. Dersom de er det, må vaiere og strømper byttes.
  • Sjekk at bakgir og girøre er rett
  • Sjekk at det ikke er slark i kranken ved å rugge krankarmene frem og tilbake. Er det slark kan det tyde på at kranklageret må byttes.
  • Rust er et tegn på dårlig vedlikehold
  • Om drivverket er møkkete og grisete, har det fått for dårlig vedlikehold. Et drivverk som holdes rent og pent varer alltid lengre.
  • Ta gjerne med en kjedestrekkmåler. Har kjedet strukket seg veldig langt, kan det hende at det er flere deler som må byttes.

Bremser:

  • Sjekk at bremsene tar skikkelig. Dersom det er hydrauliske bremser og hendelen går helt inn, må bremsene sannsynligvis luftes
  • Sjekk at klossene ikke er slitt helt ned. Nedslitte bremseklosser gjør stor skade på bremseskive og felg (avhengig av type brems).

Dempere:

  • Hør med eier om demperne har fått service. Dempere bør få service jevnlig for å fungere optimalt.
  • Sjekk at demperne glir godt og at det ikke er noen unaturlig motstand.
  • Sjekk at innerbeina ikke har fått noen riper eller hakk. Dette kan skade pakninger og gjøre at demperen lekker.
  • Sjekk at justering for ting som kompresjon, retur og lockout fungerer som det skal

Lykke til!

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.