Test: Cannondale Topstone Carbon Lefty 3
Vi har testet fulldempet gravel-sykkel!
Da vi testet 2020-modellen av Cannondale Topstone Carbon skjønte vi ikke helt hvorfor de bare hadde laget den med demping bak når de likevel har teknologien til å lage dempegaffel også. For modellåret 2021 ble våre bønner hørt og Topstone kom endelig med Lefty dempegaffel. Elektriske Cannondale Topstone Neo med Lefty har vi testet tidligere. Nå har vi hatt den analoge versjonen på test, og det har absolutt vært en spennende opplevelse.
Ramma er ikke endret fra 2020-modellen. Bortsett fra gaffelvalget, er det hjulene som utgjør den store forskjellen her. På Topstone Carbon Lefty 3 finner vi mindre hjul, det vil si 650b – eller 27,5 tommer, som man også kan si. Med mindre hjul har man også plass til dekk med mer volum. Her er sykkelen utstyrt med WTB Venture fordekk og WTB Byway bakdekk, begge i 47 mm bredde. Fordekket har små knaster i midten for godt grep ved bremsing, mens bakdekket er et slick-dekk for gode rulleegenskaper.

3 centimeter vandring
Lefty gaffelen byr ikke på mer enn 3 cm vandring. Den har ingen justeringsmuligheter ut over at du kan justere lufttrykket med en pumpe. Den kan låses med en bryter på toppen av gaffelbeinet. Må hjulet av, er dette enklere i dag enn det var på Lefty i gamle dager. Men en hurtigkobling kan du løsne kalipperen og skru hjulet rett av. Men punkterer du, så kan du jo bare sette i ny slange selv om hjulet er montert på sykkelen. Akkurat det er jo et kult partytriks med Lefty! Mange som kjøper gravel-sykkel ønsker å montere heldekkende skjermer. Der er det ingen gode løsninger med Lefty. Du kan få festet enkle plastskjermer som SKS Mudguard, men det ser ikke spesielt pent ut på denne type sykkel. I bakramma kan du feste vanlige skjermer.

Vi skrev en del om karbonramma i forrige test av Topstone, så vi skal ikke repetere alt her. Men det er viktig å nevne at også her er det demping. Systemet kalles Kingpin og består av kun et svingpunkt midt på seterøret. Når sykkelen demper flekser rørene i bakramma og gir opp mot 3 cm vandring. Her er det ingen justeringsmuligheter.
Med demping foran og bak, samt mer volum i dekkene ligger alt til rette for en meget komfortabel sykkeltur!
For øvrig er sykkelen godt rigget for bikepacking med festepunkter for ekstrautstyr på overrør og begge sider av underrør. Gaffelfester, slik man f.eks. har på Merida Silex, blir dessverre en umulighet med Lefty-gaffel. Ramma er klargjort for heve-senkepinne og det er 12 mm gjennomgående aksling bak.

Sykkelen er ellers utstyrt med den grus-spesifikke drivlinjen, Shimano GRX. Her snakker vi ett drev foran på Cannondales lekre, egenproduserte krank. Drevet har 40 tenner, mens bak har vi en 11-delt SLX kassett med utveksling på 11-42T. Bremsene er selvsagt hydrauliske og har 160 mm bremseskiver.
Kjøreopplevelse
Det første folk lurer på er hvordan det føles med demping på en gravel-sykkel? Vel, hvis man er vant til fulldempede terrengsykler vil man nok bli skuffet. Dempingen på Topstone er ikke akkurat av det raffinerte slaget, men gjør selvfølgelig turen mer behagelig. Man kan også sykle mer uvørent og det smeller ikke så hardt som ellers om man kjører ned i hull. Med en gang man er over på litt grovere grus- og kjerreveier så får man glede av dempegaffel og dekk med mer volum. Man flyter fint av gårde og man blir kanskje litt mindre sliten med de 3 centimeterne vandring som er tilgjengelig.
Den forrige Topstonen vi testes føltes noe skarpere i kjøreegenskapene. Med smalere dekk, lettere hjul, og generelt lettere sykkel føltes den kvikkere ved akselerasjon og lettere å holde høy fart på i enkelt terreng.

Når det er sagt er absolutt ikke noen sinke, og vi ville vurdert å stille opp i bukkestyreklassen på Birken med denne. Det ville gått vesentlig raskere i de røffe partiene, som f.eks. ned mot Djuposet eller på andre småstier underveis. Kanskje den ultimate grusrittsykkelen hadde vært denne sykkelen, bare med 28 tommers hjul? Det hadde vært interessant å teste. Om du ønsker å bytte hjulsett på sykkelen, er det dessverre ikke bare å røske noe ned fra hylla i nærmeste sportsbutikk med tanke på at bakhjulet er offset og du må ha Lefty-nav foran… Men en god hjulbygger kan fikse dette for deg.
En erfaren terrengsyklist med god teknikk kommer seg fint frem på stier med denne sykkelen. Begrensningen her ligger mye i dekkene, som ikke har mye grep i gjørma. Det hadde vært kult å teste med ordentlig terrengdekk!
Vi har testet GRX-gir og -bremser før, og det funker like bra nå som det gjorde sist. Shimano har smoothe girskift. Bremsene er kraftige og kan fint betjenes med bare èn finger. Utvekslingen er utmerket for kupert sykling oppover og nedover, selv om 40 tenners drev foran kan bli litt smått når farten bikker 40 km/t.
Konklusjon
summary=»Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 er en morsom sykkel for deg som liker å dra på eventyr og vil ha en sykkel som takler all slags underlag. Den er kjapp nok til rittsykling, samtidig som den gjerne lar seg laste opp med bikepackingutstyr for å utforske nye steder.» positives=»Dempegaffel
Høy komfort
Gode dekk» negatives=»Ukurante standarder, litt vanskelig å kjøpe nye hjul
Lite raffinert demperopplevelse»]
[rating title=»Grusvei» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Lett sti» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Landevei» value=»3″ range=»5″]
Vår karakterskala
1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.
Spesifikasjoner
Pris: 51 599,-
Vekt: 9,3 kg
Størrelser: XS, S, M (testet), L, XL
Gaffel: All-New Lefty Oliver, 30mm travel, Chamber Damper w/ All-Over tune, ISO High-Ride air spring, tapered steerer, 650b, 55mm offse
Ramme: BallisTec Carbon Frame, Kingpin suspension system, 12×142 Speed Release Thru-axle, dropper post compatible, direct line cable routing
Krank: Cannondale 1, BB30a, OPI SpideRing, 40T
Kassett: Shimano SLX, 11-42, 11-speed
Bakgir: Shimano GRX 800 Wide
Skiftere: Shimano GRX 600, 11-speed
Nav foran: Lefty 50
Nav bak: Formula cartridge bearing, 12x142mm
Dekk: WTB Venture TCS Light, 650 x 47c, tubeless readyWTB Byway TCS Light, 650 x 47c, tubeless ready
Bremser: Shimano GRX 400 hydraulic disc, 160/160mm RT76 rotors
Styreteip: Cannondale Bar Tape, 3.5mm
Styre: Cannondale 3, butted 6061 alloy, 16 deg flare drop
Sete: Fizik Aliante Delta, S-alloy rails
Setepinne: Cannondale 2, UD Carbon, 27.2 x 350mm
Stem: Cannondale 2, 6061 Alloy, 31.8, 7°