Cannondale Topstone Neo – elektriske gravel sykler på test
Vi tester helt nye Cannondale Topstone Neo Carbon 2 og Topstone Neo Carbon Lefty 3.
Cannondale Topstone syklene er unektelig spesielle. Designet er som få andre, og spesielt Topstone med den nye Lefty Oliver gaffelen med 30 millimeter vandring er en nakkevrider. Det enorme underrøret med batteri, den enarmede gaffelen, det lave baktriangelet og det store krankområdet.
Både Topstone Neo Carbon 2 og Neo Carbon Lefty 3 er bygget på samme ramme, BallisTec carbon med utskiftbart batteri. Begge har samme motor fra Bosch, den helt nye Performance Line CX 2020, med den samme batteri pakken på 500 Wh.
Cannondale har gjort det enkelt: Alle sykler med navnet Neo er elektriske. Det går gjennom hele sortimentet. Fra terrengsykler til gravel til racer.
Lefty 3 modellen er helt klart laget for deg som ikke bare trives på grusen, men som også svipper innom noen stier innimellom, eller i det minste har noen segmenter på krøttersti. 30 millimeter vandring er ikke mye, men det er nok til å ta brodden av en del småslag fra underlaget. Og det er ikke bare i front det ytes tre centimeter med demping.
Ett av designelementene som gjør Topstone syklene spesielle er det nye Kingpin systemet i bakramma (Kingpin systemet er også å finne på hardtail terrengsyklene til Cannondale). Som du kan se på bildene er setestaget montert langt nede på seterøret og er festet med en aksling tvers gjennom røret. Dette er eneste svingpunkt i ramma og gjør at hele bakenden på sykkelen beveger seg cirka 30 millimeter. Derfor er også overrøret smalere når det nærmer seg seterøret, for å sikre at rørene oppfører seg omtrent som bladfjærer når det trengs. Det merkes på komforten i sykkelen.
Foruten dempegaffelen er forskjellen mellom de to at Topstone Lefty 3 kommer med 650B hjulstørrelse og kraftigere dekk.
Topstone Carbon 2 har standard racerhjuldimensjon og leveres med noe smalere dekk. 37 mm mot 43 mm. Det er derimot plass til 40 mm dekk på Carbon 2 utgaven.
Lefty 3 modellen har ingen gir foran. Her er det kun ett drev, og det begrenser naturlig nok gir intervallene og farten du kan holde nedover eller bortover. Kassetten er en 11-42 mot 11-34 på Carbon 3, noe som hjelper når motbakkene er veldig bratte.
Alt underbygger at Lefty versjonen er laget for deg som er mer eventyrlysten og gjerne tar med sykkelen utenfor allfarvei, men som heller ikke trenger toppfarten på slettene, eller når det går nedover.
Du kan montere 700 hjul på Lefty 3, men det krever litt arbeid med gaffelen. Kjøper du denne versjonen gjør du det for å holde deg til 650B, men det er greit å vite at det er mulig.
Lefty Oliver er en enarmet dempegaffel med 30 millimeter vandring. Den kan låses med en hendel fra toppen av gaffelkrona.
Forhjulet tres på en kraftig aksling som sitter fast i gaffelen. De som kjenner Lefty fra tidligere vet at det har vært litt jobb med å ta hjulet av og på siden kaliperen til skivebremsene måtte skrus av først. Cannondale har derimot klart å gjøre det enklere og mye raskere ved å lage en hurtigkobling til bremsekaliperen. Vri på en hendel og kaliperen løsner. Smart.
Begge syklene har stikkaksler foran og bak. Det er standard på nesten alt dyrere sykler i dag. Det vanskeliggjør avtagning av hjul, men det øker stivheten og tryggheten.
Motor
Bosch Performance Line CX er en kompakt og lett motor. Det er den mest sportslige motor fra Bosch og er laget for deg som trives best i krevende terreng. Dette er den samme motoren som sitter i Cannondale sine råeste fulldempede Neo sykler.
Motoren yter en max torque på 75Nm, noe som gir masse kraft både i akselerasjon og assistanse. Kraften kommer veldig raskt når man legger krefter i pedalene. Å gå fra 0 til 25 tar bare et par sekunder. Så sant du ikke er i et tungt gir. Motoren reagerer raskere når tråkkfrekvensen er høy.
Batteripakkene på alle Topstone syklene har 500Wh. Det gir en maksimal rekkevidde med full assistanse på 128 km i Eco mode også krymper det til 64 km i full Turbo mode. Mellom Eco og Turbo finnes Tour og Sport mode. Du kan også velge å ikke bruke motor.
Sport mode oppgis til å gi 210% assistanse, mens Turbo ligger på 340%. Dette regnes ut i fra hvor mye kraft du selv legger i pedalene. Tour mode gir 140%, mens Eco mode gir 60%.
Både Turbo og Sport yter maksimal kraft (75 Nm), mens Tour yter 50 Nm og Eco gir 40 Nm.
Disse motorene har en eMtb modus som dynamisk justerer uttaket mellom Tour, eMtb og Turbo automatisk. På Topstone syklene er dette erstattet med Sport mode, som ikke er dynamisk, men det kan endres. I følge Bosch kan forhandler fikse dette.
Som andre el motorer slutter motoren å assistere når farten går over 25 km/t. Da er resten opp til deg.
Vekten på motoren er oppgitt til å være på 2.9 kilo.
Motoren har noe som kalles backpedaling system, som gjør at du faktisk kan bremse ved å tråkke pedalene bakover. Vi ser ikke helt poenget, og har aldri hverken tenkt på det eller brukt det. Bortsett fra å teste at det faktisk funker.
Bosch display – Kiox vs Purion
Det er mye data å hente ut fra en Bosch motor. Selv om motoren er den samme er det stor forskjell på computeren.
Neo Carbon Lefty 3 har den aller enkleste computeren, Purion. Mens Neo Carbon 2 kommer med den mye mer avanserte Kiox.
Purion er svært basic. Her er det tre knapper. En pluss og en minus knapp og en walk assistanse knapp. Du kan veksle mellom motormodusene og aktivere gå hjelp thats it. Gå-assistanse gjør det lettere å dytte sykkelen opp til 6 km/h. Praktisk hvis du er i så ulendt terreng at du ikke klarer å sykle. Da vil 19 kilo være tungt å dytte oppover.
Kiox er mye mer avansert.
Forskjellene er mange, men kanskje noen av de viktigste er at Kiox kommer med
• Blåtann og WiFi – kan synkes med telefon
• Gorilla glass – god mostand mot riper
• Holdes på plass med magneter – enkel å ta av når du parkerer sykkelen
• Lock funksjon – må kjøpes ekstra, men sikrer at ingen kan ta sykkelen
• Din telefon kan lades via USB porten
• Bocsh e-bike Connect
• Viser, live, hvor mye kraft du legger i pedalene versus hvor mye motoren hjelper til.
• Du kan endre dekk diameter via displayet. På Purion må du innom en Bosch forhandler (sykkelbutikken du kjøper el sykkelen gjennom) for å endre dette.
Kan du bruke Kiox på Cannondale Topstone Carbon Lefty 3? Svaret er ja. Men det koster en del ekstra å kjøpe Kiox. Noen liker det enkelt, mens andre vil ha mer informasjon.
Purion er en liten computer, mens Kiox er litt større og består av to enheter. Den ene er selve displayet, mens den andre delen er en kontroller. Litt mer klumpete og uryddig og tyngre.
På veien
Vi er 180 centimeter på sokkelesten og har testet syklene i størrelse M og L. L blir litt for stor for oss. Den høye fronten (4 centimeter høyere enn M) gjør at det er vanskelig å finne en god aerodynamisk posisjon nede i bukken. Nå er ikke disse syklene racersykler, men likevel skulle vi ønske at fronten var litt lavere, mer som M størrelsen. Lengden på overrøret er derimot fint på L, mens M er så og si perfekt. Vi ville helt klart valgt å kjøpe størrelse M hvis vi skulle kjøpt en av syklene. Den er mindre, mer agil og man kommer litt lavere ned i bukken. Viktige ting for oss. Dette føler vi både øker kraft oppover og gir mer kontroll på teknisk underlag.
Det er veldig mye lettere å holde høy fart på slettene med Carbon 2 versus Lefty 3. Girutveksling og hjul er større på Carbon 2. Dette er den store drawbacken til Lefty 3. Girutvekslingen blir rett og slett for puslete hvis du liker å pushe på slettene og ha maks fart nedover.
Neo Carbon 2 har stiv gaffel og smalere dekk og yter dermed ikke den samme komforten som Lefty. Men det gjør sykkelen lettere og man merker litt bedre Kingpin systemet i bakenden.
37 millimeters dekk er ganske stort og bare dekkene alene yter masse komfort, så det kan være vanskelig å skille dekkene fra Kingpin. Men vi kan iallfall bekrefte at komforten er ypperlig uansett. Selv uten en dempegaffel i front.
Ser du etter en rask gravel sykkel og setter pris på fart er Neo Carbon 2 sykkelen å velge.
El til trening
Kraftuttaket i pedalene på Topstone syklene sammenlignet med min normale racer er stort sett det samme på treningstur. Vi føler vi får omtrent det samme treningsutbyttet. Forskjellen er at det går mye raskere i bratte bakker på en el sykkel.
Vi testet en favoritt runde på 3 mil med et par hundre meters klatring totalt og kuttet rundetiden med minst tre minutter med omtrent samme intensitet som på raceren.
Tidsforskjellen ble større når vi tok med syklene ut i skogen, hvor de hører hjemme, hvor motbakkene er flere, lengre, tregere og mer tekniske. Da kommer el motoren virkelig til sin rett.
Og jo brattere motbakkene er jo, jo raskere vil du komme deg opp. Men du kan fortsatt velge å legge ned 350 watt i pedalene hvis du ønsker.
Etterhvert har undertegnede funnet ut at Tour mode er en ypperlig modus for trening. Da går ikke motbakkene altfor raskt unna og jeg må fortsatt bruke masse krefter for å komme meg opp. Forskjellen mellom Tour og Sport er ganske dramatisk. Vi så at farten gikk opp med 4 km/t i brattbakkene og ytterligere 2 km/t ved å bruke Turbo.
Så er det om å gjøre å holde hodet kaldt hvis noen passerer deg. Man vet ikke hvilket motorprogram den andre bruker. Jeg opplevde det et par ganger at jeg ligger og pusher 300 watt i Tour modus for å få en god treningsøkt, men ble passert av en annen på treningstur som jeg liker å tro hadde en annen modus fordi det gikk fort. Hadde jeg sparket inn Turbo modus ville jeg nok holdt følge, men det hadde gått utover treningen. Men moro hadde det vært.
På slettene går man raskt over 25 km/t. Da slutter motoren å assistere og vi er over på 100% beinkraft for å komme fremover. Når slettene går over i en motbakke, merkes det godt at sykkelen er over 10 kilo tyngre enn vår normal racer. Farten reduseres veldig raskt og det er ganske frustrerende til tider. Men når 25 km/t grensen nås kjenner vi godt at motoren sparker i gang og da er det moro å merke at man kan holde denne farten veldig lenge, noe vi ikke kunne vært i nærheten å klare på raceren uten veldig kraftig medvind.
Når man passerer toppen av en motbakke med el sykkel gjør man det i større fart enn på en sykkel uten motor, og det betyr også at man kommer mye raskere forbi 25 km/t grensen. Det vi opplever da kan best forklares med drag. Det kjennes som at sykkelen holder oss igjen. Spesielt “ille” er denne følelsen hvis du klarer å holde en fart akkurat over 25 km/t.
Strava segmenter
Jeg har noe Strava segment jeg kjenner godt og har testet mot normal racer på vei
• Motbakke på 1.6 km. 6%. PR = 4.02. På el sykkelen syklet jeg den på 3.32
• Langstrekke med variert terreng. 16 km og totalt 150 høydemeter klatring. Jeg brukte 30:28 på EL med en snittfart på 31.8 km/t. Min PR på racer (utenom konkurranse) er 32:12. Det er i motbakkene el sykkelen tar i et tak, bortsett fra det er det lite hjelp i den.
• Flat tempostrekk på litt over 2 km. På raceren snitter jeg på 3:37, mens jeg på EL syklet det på 3:45.
Sykkel | Cannondale Topstone Neo Carbon 2 | Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty 3 |
---|---|---|
Pris | 66.999,- | 59.999,- |
Sykkelvekt | 16.8 kg | 18.1 kg |
Motor | Bosch Performance Line CX 2020 | Bosch Performance Line CX 2020 |
Batteri | Bosch Powertube 500 Wh | Bosch Powertube 500 Wh |
Computer | Bosch Kiox | Bosch Purion |
Ramme | Ballistec carbon. Avtagbart batteri. Kingpin suspension. | Ballistec carbon. Avtagbart batteri. Kingpin suspension. |
Gaffel | BallisTec Carbon | Lefty Oliver, 30 mm |
Felg | WTB KOM Light, TLR, 28 | WTB ST i23, 650B |
Nav | Formula, 12x148 | Formula, 12x148 |
Stikkaksling | Ja | Ja |
Dekk | WTB Riddler TCS Light, 700x28c | WTB Resolute, 650Bx42c |
Krank | FSA Bosch E-Bike, 48/32 | FSA Bosch E-Bike, 42 |
Bakgir | Shimano GRX 810, Shadow | Shimano GRX 812, Shadow |
Fremgir | Shimano GRX 800 | - |
Gir/bremsehendler | Shimano GRX 810 | Shimano GRX 600 |
Bremser | Shimano GRX, RT64 | Shimano GRX, RT56 |
Kassett | Shimano 105, 11-34 | Shimano SLX, 11-42 |
Kjede | Shimano HG-701 | KMC e-11 EPT |
Styre | Cannondale 3, alloy | Cannondale 3, alloy |
Stem | Cannondale, alloy | Cannondale 2, alloy |
Setepinne | Promax SP-9032 Carbon | Promax SP-2032, alloy |
Sete | Fabric Scoop Shallow Race, titan | Fabric Scoop Shallow Sport, stål |
Geometri | ||
Størrelse | S,M,L,XL - L testet | S,M,L,XL - M testet |
Vinkel, styrerør | 74° | 74° |
Vinkel, seterør | 71° | 71° |
Lengde, styrerør | 195 mm | 158 mm |
Lengde, overrør | 569 mm | 552 mm |
Lengde, seterør | 500 mm | 440 mm |
Lengde, kjedestag | 420 mm | 420 mm |
Akselavstand | 1057 mm | 1038 mm |
Stack** | 610 | 575 |
Reach*** | 394 | 387 |
Sportslighet**** | 1.54822335 | 1.485788114 |
Importør | Cannondale | Cannondale |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | ||
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. | ||
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. | ||
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | ||
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»]
Konklusjon
summary=»Hvis du er en som i all hovedsak sykler på asfalten og innimellom noen grusveier og ønsker fart, er det ikke tvil om Carbon 2 er versjonen for deg. Er du derimot litt mer eventyrlysten og kjører litt overalt, også stier, er Lefty 3 versjonen korrekt.»]Cannondale Topstone Neo Carbon
[rating title=»Motor» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Treningspotensial» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Asfaltsykling» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Grusveier» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Stier» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Klatringer» value=»5″ range=»5″]
Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty 3
[rating title=»Motor» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Treningspotensial terreng» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Asfaltsykling» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Grusveier» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Stier» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Klatringer» value=»5″ range=»5″]