Test Scott MTB RC Evo terrengsko

Dyre sko som leverer.

MTB RC Evo er nyeste terrengsykkelsko fra Scott i racing (RC) serien. Dette er premium sko som innehar kvaliteter man forventer i denne prisklassen. Men er de virkelig verdt 3.699,-?

Det skal vi finne ut av.

I denne prisklassen forventer vi premium materialbruk, karbonsåle med svært høy stivhet, smidig låsing, god hælkappe, godt grep i yttersåle, innersåle som kan justeres etter din fot, solid konstruksjon som tåler tøff bruk i skauen og ikke minst god strukturell støtte slik at føttene kun jobber ned i pedalene. Til slutt: Lav vekt. Dyre sko skal veie lite.

Konstruksjon

Scott RC serien med sko består av fire modeller. MTB RC Evo er den “rimeligste” av de fire og befinner seg dermed lavest på rangstigen. Litt mindre fancy materialer og litt høyere vekt.

La oss ta yttersålen først. Den er laget av et gummimateriale de kaller Sticki. Kan du engelsk vet du at sticky betyr klebrig. Og yttersålen her er ganske så sticky. Vi har ikke hatt noe problemer med å klyve opp bergskall. Kunstfiber såler er ofte veldig harde og gir ikke samme gode grep. Dessuten er de også mye mer ukomfy å gå i. Disse skoene bråker ikke på parketten og vil heller ikke skade den. Komforten er høy.

Vi elsker at Scott har kledd hele undersiden av skoen med Sticki. Det øker vekten litt, men det øker også sikkerheten.

Yttersålen er festet i en mellomsåle av Scott HMX karbon. Dette er samme typen karbon Scott bruker i toppsyklene sine, så vi vet at de kan akkurat det. Stivhetsindeks er på 10 og vi kan bekrefte at de er dønn stive og gir veldig god følelse med pedalene og kraftoverføring.

Overdelen i skoen er laget av et sømløst stykke TPU (Thermoplastic Polyurethane). Det er et kunstmateriale som tåler tøff bruk, er rimelig enkelt å vaske, er veldig vannresistent og som skal vare lenge i samme form. Mesh for litt lufting og kraftig forsterkning i tåen, på sidene og bak. Vi skulle ønske at Scott hadde lagt på litt farger i overdelen. De pleier å være ganske lekne med det. Er du derimot en som setter pris på et nøytralt utseende, er det nok midt i blinken med helt svarte sko.

Du fester skoen med to BOA IP-1 sneller, som virker begge veier (du strammer og slakker ved å vri på knotten) og er ypperlig for mikrojustering. Det er mange BOA versjoner, men dette er en av våre favoritter og finnes på mange toppsko. Knottene er store og de kan enkelt justeres med hansker på.

ErgoLogic innersåle kan justeres med puter for å tilpasses din fotbue slik at du minimerer kompresjon av foten når du trår i pedalene.

Selv om denne skoen er såkalt racingfit, og dermed skal være tett på foten, er størrelse 42 overraskende romslig. Lengden er bittelitt lang for normal 42 å være, og det er litt mer luft i tåboksen enn vi hadde ventet. For vår del er dette et pluss. Spesielt når man dunker ned lange, tekniske stier skal ikke tærne støte mot fronten.

Formen på tåboksen er slik at den er litt mer firkantet enn rund, og det er tydelig plass til de største tærne.

Scott sier om skoene: “extra lightweight construction”. Dette indikerer at skoene skal ha lav vekt. De er lette, men ikke lette. Med sine 370 gram per sko (veid av oss) finnes det mange andre sko der ute som både matcher og overgår (altså: er lettere).

Ute i terrenget

Sticki yttersålen er lav og ikke spesielt aggressivt utformet. Med det mener vi: Sammenlign med sykkeldekk. Du har noen terrengdekk med et “snilt” mønster, som Continental Race King. Også har du dekk med aggressivt mønster, som Continental Cross King. Disse skoene er mer RaceKing. Det er nødvendigvis hverken bra eller dårlig. Det kommer veldig an på terrenget du sykler mest i. For vår del holder disse sålene bra nok for de fleste av våre sykkelturer.

På enkelte sko er monteringsplata til klossene for langt bak på skoene slik at vi ikke får festet klossen slik at tåballene er på senterlinjen til pedalakslingen. På disse skoene er alt i skjønneste orden og vi hadde ingen problemer med å justere klossene slik vi ønsker.

Stivheten i såla merkes best når man er klikket inn i pedalene og begynner å sykle. Vår mening er såla skal være så stiv at man ikke kjenner pedalene gjennom skoene. Stivhetsindeksen er oppgitt til 10 på RC Evo. Skal vi våge oss til å heller si 9,5?

I teknisk terreng er det viktig at skoene sitter dønn på foten. Det er mye bevegelse når man er på stiene og man trenger sko som overfører dine bevegelser til pedalene umiddelbart. Derfor er det viktig at overdelen sitter god rundt foten og at resten av skoen gir god strukturell støtte. Her føler vi RC Evo yter ganske så bra. Hælen og foten sitter godt nedi skoene og det føles ikke som at det er forsinkelser eller svikt på noe område når vi vrir, drar eller skyver i pedalene.[vc_row title=»Konklusjon» summary=»» positives=»Feite dekk
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»]

Konklusjon

summary=»Konklusjon
Så til vårt spørsmål i starten. Er skoene verdt prisen?
Sykkelsko har blitt dyrere og dyrere med årene. I fjor testet vi toppskoene fra Lake. De var priset til hundrelappen mindre enn disse Scott RC Evo. RC Evo er ikke helt der oppe og nikker med Lake, men det er ikke langt unna. Scott skoene er lettere, men de er ikke like vridningsstive.
Dette er likevel sko for deg som ønsker skikkelige terrengsko og som kommer til å vare en stund. Får du tak i disse skoene til under 3.500,- vil det være bra.

Importør: Ramo AS»]Karakter:
[rating title=»Kraftoverføring» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Vridningsstivhet» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Stramming» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Yttersåle» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Overdel» value=»5″ range=»5″]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.