Vintersko test: Lake MX 145

2020 modellen er oppgradert med ny innersåle og forsterket overdel. Det er fortsatt en god høst/vintersko, men prisen er høy.

Lake MX145 2020
Lake MX145 vintersko, 2020

I 2018 testet vi den forrige versjonen av MX 145. Vi ble riktig så glade i den skoen. Bra pris, gode egenskaper og bredt bruksområde. Bruksområdet og egenskapene er fotsatt gode, men prisen har gått opp en del.
Overdelen av skoen er laget av blant annet vokset canvas. På den forrige modellen var canvasen myk, i år er den blitt betydelig stivere og gir bedre strukturell støtte og et mer solid inntrykk.
Lake har også brukt Clarino mikrofiber, samt en vanntett membran mellom ytter- og innerskall.
Clarino mikrofiber lær er kunstig «skinn. Vi sier skinn fordi det ser ut som det. Men det suger ikke til seg like mye vann, er litt lettere og tåler mer.

Lake MX 145 2018 vs 2020
Lake MX 145 2018 (nede) vs 2020 (øverst)

Seksjonene med canvas er de samme som tidligere, men som sagt mye, mye stivere. Dette bidrar til strukturell stabilitet, noe som ofte er bra. Men etter å har brukt den forrige versjonen veldig mye i kaldt og dårlig vær, har vi blitt godt vant med den myke overdelen som former seg fint over føttene våre. Der er den nye modellen ikke like god. Men den stivere overdelen gir et solid inntrykk og skoene føles mer velbygde.

Vi liker fortsatt at skaftet er ganske høyt med sine 13 centimeter, og med et erme som klemmer ganske godt rundt leggen. Til neste versjon ønsker vi oss derimot et skaft som er enda litt smalere i toppen slik at skoen tetter bedre. 
Denne delen er nemlig det svake leddet i nesten alle vintersko vi har testet. Skaftet sitter ikke tett nok rundt leggene våre til å holde luft inne (og ikke minst hindre at kald luft kommer utenfra og inn). Når det regner, eller det er veldig mye slaps ute, så er dette inngangsporten til kaldt vann som spruter opp på leggene og renner ned i skoa. Et tips er derfor alltid å ta enten sykkelbuksa over skoene, eller bruke et par runder med pakketeip slik at du får det så tett som mulig.

Canvas og Clarino segmentene er sydd fast i en innedel (kall det gjerne enn sokk) laget av tynn neopren. 

Lake MX 145 reflekser
Lake MX 145 reflekser på baksiden øker sikkerheten i mørket.

Flere reflekser på skolens bakside gjør at man er synlig i trafikken.
Som alle andre Lake sko kommer også denne i en vid og normal versjon. Vi bruker normalt en 42 i sommersko, men disse i 43 og vid passer perfekt. Kanskje kunne det vært enda mer rom i tåboksen, men vi klager ikke.

Lake MX 145 ullsåler
Lake MX 145 ullsålene er forskjellig. Den nye modellen til høyre fyller bedre og gir mer støtte til fotbuen.

Innersålen er ny. Den forrige utgaven hadde en flat, to etasjes ullsåle med luft mellom lagene. Årets versjon er også laget av ull, men kun på oversiden av såla. I tillegg gir sålen bedre støtte for føttene. På undersiden er det en grid av firkanter som både gir litt demping og fanger luft. Årets såle mener vi er bedre for stabilitet, men er ikke like varm.

Det er vanskelig å si noe om temperatur området skoene er komfortable i. Lake sier ned mot -4°, men det tror vi er litt for kaldt for disse. Vi er iallfall rimelig komfortable med 0°.

Konklusjon

Lake MX 145 er en fin vintersko. De er rimelig vanntette og isolerer rimelig godt. Men vi ville brukt skotrekk hvis temperaturen er lavere enn minus 3. Vi ville også brukt vanntette trekk hvis det regner mye.
Med medium tykke ullsokker er tåboksen litt trang til vintersko å være, på tross av at dette er den brede utgaven.
Det er god BOA stramming som gjør at skoene sitter godt over forfoten, men vi savner et litt trangere skaft slik at det blir tettere rundt leggen. 
Bruksområdet til skoene er bredt. Dette er sko som fint kan brukes fra pluss 10 og ned til flere minus. Men husk å tette rundt leggen hvis du skal ut i regnværet.
Den forrige modellen var et bedre kjøp.

Vi gir karakter 3 av 5.

Produsent: Lake
Importør: Stian Sport AS
Pris: 
2.800,-

Pluss

  • Skoene produseres i vid og smal versjon
  • BOA stramming begge veier

Minus

  • Litt romslig skaft
  • Kunne vært enda bredere i tåboksen

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.