Test Specialized S-Works Vent landeveissko

De luftigste racer skoene fra Specialized.

S-Works Vent er de luftigste skoene laget av Specialized. De er laget spesifikt for deg tilbringer varme og lange dager i sadelen. Selv om de er laget for dager et stykke over 20 grader, er det ikke noe i veien for å bruke også når det er litt kjøligere. Men regner det, er det best med overtrekk. Regner det og er kaldt, vil nok valget falle på andre sko.

Da dette er sko til langt over fire tusen kroner forventer vi det beste av det beste av materialvalg, sålestivhet, låsing og passform.

Konstruksjon

S-Works serien er racing serien fra Specialized og består av 7 par sko for landeveisyklistene. Vent er nyeste skudd på stammen og sitter godt nest øverst på rangstigen, med bare S-Works Exos til over fem tusen kroner over seg.

Vent bruker den samme mellomsålen som Exos. Den er laget av Specialized Facto karbon og veier ikke er mer enn 66 gram. Det er flere luftehull under skoen som sikrer god ventilasjon. Hælknotten er festet med en skrue og kan byttes ut når den slites ned.

Overdelen, laget av et materiale som heter Dyneema, er full av luftig mesh som gir luftstrøm inn i skoene. Den store tåboksen, med luftehull helt i front sikrer god luft rundt tærne.

Dyneema er et kunstfiber som produsenten sier er 15 ganger sterkere enn stål. Dette er et materiale enkelte produsenter av motorsykkel klær bruker i sine bukser for å trygge sjåføren.

Det veier lite og tåler ekstremt mye. Det er også et materiale som ikke strekker seg (sier produsenten). Det kan kanskje forklare hvorfor skoene er såpass romslige i fronten som er.

Padlock hælkappa gir god strukturell støtte og holder foten på plass i skoene. Selv i ekstreme krafttak hvor løftet i foten og skoen er kraftig holdes foten godt nedi skoen.

Du strammer skoene med to BOA S-3 Snap sneller, som virker begge veier (du strammer og slakker ved å vri på knotten) og er ypperlig for mikrojustering. Det gir skoen et ekstra nivå av bling at knottene er laget av aluminium. I motsetning til andre BOA sneller løftes ikke disse for å løsne tråden når du skal ut av skoene. Du må vri på knottene.

Inni skoene ligger det Body Geometry innersåler som kan bygges opp i tre nivåer under fotbuen og med ekstra støtte under kritiske punkter av fotsålen for minimere stress og fotbrann.

Vekten på skoene er 233 gram per stykk i størrelse 42.5 (veid av oss).

På føttene in action

Skoene i størrelse 42.5 er kanskje et par millimeter for lange for våre føtter (26.7 cm lange). Det som overrasker mest, på tross av at dette er konkurransesko og de gjerne har en litt tightere passform, er den romslige tåboksen. Her er det mye å gå på og tærne kan bevege seg ganske så fritt (har du bred forfot, så hør etter). Det merkes godt på varme dager at tærne får mye lufting fra åpningen i front.

Boa S-3 snellene er enkle å justere i fart og høyden på knottene er såpass at det er lett å få tak i de og få til kjappe korreksjoner. Vi liker veldig godt at snellene er i blank aluminium, det gir en industriell look som passer skoene.

Litt skuffet er vi over innersålen. Den er litt flat og intetsigende. Selv om Specialized er stolt av Body Geometry konseptet sitt, synes vi disse sålene ikke reflekterer de gode intensjonene bra nok til denne prisen. Vi vil tro at mange som vurderer sko i denne prisklassen har egne såler og da er det langt innafor å bruke de i disse skoene.

Romslig tåboks gir mye spillerom og luft til tær.

Tåboksen er stor. Litt for stor etter vår mening. Ofte når vi tester sko kan vi ønske at tåboksen kunne vært litt mer romslig. I dette tilfellet er det motsatt. En litt trangere front ville gjort at hele foten føles mer i ett med skoene. Det tok noen turer før vi ble vant med en forfot som omtrent ikke klemmes, mens resten av foten sitter dønn i skoene. Hælkappa til Vent er utrolig bra og når du har festet de godt på foten kan du trekke og dra så mye du vil uten at noe beveger seg. Kraftoverføringen er ypperlig.

Konklusjon

Racingsko og toppsko for deg som vil ha det beste. Men det koster. Her er det kvalitet over hele linja. Men det er tåboksen som tuller dette litt til for oss. Fordi at den er litt bred, så sitter heller ikke skoen tett rundt forfoten, noe som gir et overskudd av materiale (se bildet). Det krøller seg litt og ser ikke spesielt bra ut. Funksjonelt er det kanskje.
Skoene er lette, ingen tvil om det og det betyr mye. De er stive og den bakre delen av foten (fra tåballene og bakover) sitter dønn. Har du bred forfot kjenner du din besøkelsestid.
Vi testet skoene i regnvær og 13 grader uten overtrekk, og det var ingen suksess. De er altfor luftige til denne type regnvær. Men når det er varmt og sola skinner er de ypperlige.
Skotrekk i regnvær er et must.

Leverandør: Specialized

Pris: kr. 4.699,-[vc_row title=»Konklusjon» summary=»» positives=»Feite dekk
Stor kassett
Stikk akser
Stiv og anvendelig» negatives=»Ingen fester for skjermer.
Både krank og bakhjul er AI spesifikt.»][review_summary title=»Oppsummering» positives=»Lett
Luftig
Stiv
Bling» negatives=»Litt vel romslig tåboks»]Karakter:
[rating title=»Kraftoverføring» value=»4,5″ range=»5″]
[rating title=»Vridningsstivhet» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Stramming» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Yttersåle» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Overdel» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Innersåle» value=»3″ range=»5″]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.