Test av eMTB: Cannondale Habit Neo 2

Stisykkelen Cannondale Habit har eksistert i noen år. Nå har Cannondale satt motor på Habit og da kaller de den Habit Neo. Vi har testet den nest hvasseste Neo-modellen, nemlig Habit Neo 2.

Cannondale Habit Neo 2

 

For å ta det viktigste først; Her snakker vi om en stisykkel med 29-hjul, 140 mm vandring foran og 130 mm bak. Rammen er laget av karbon, mens bakramma er av aluminium. Motoren er en Bosch Performance Line CX som yter 250 watt.

Ramme og utstyr

Her har Cannondale tatt mål av seg å lage en morsom stisykkel. Med 140/130 mm vandring legger den seg ikke helt opp i enduro-segmentet. Samtidig har den ikke de mest ekstreme geometrimålene. Den har 66.5 graders styrevinkel og har ellers ganske nøytrale mål. Med dette ønsker nok Cannondale å levere en sykkel som er en god allrounder som funker bra både nedover, bortover og oppover.

Som vanlig leverer Cannondale et pent og linjelekkert design. Rammen er laget i karbon, og har pen føring av vaiere og ledninger. Ofte kan det blir et kaos av av vaiere og ledningere på elsykler, men her har Cannondale løst det meget bra. Under motoren er det en beskyttelsesplate laget av metall. Denne fikk en del juling under testen, så den hadde absolutt en hensikt. 

MOTORISERT: Habit Neo-modellene er en videreføring av den umotoriserte stisykkelen Habit.

 

Sykkelen har en RockShox 35 Gold RL gaffel og en RockShox Deluxe Select Plus bakdemper. Demperenhetene er med andre ord ikke på topp i RockShox hierarkiet. Det betyr gjerne litt mindre justeringsmuligheter enn det man finner på high end gafler. Hvis du er en erfaren stisyklist som har vært vant til å bruke mye penger på sykkel, og nå går over til eMTB, så vil du nok oppleve at utstyrsnivået jevnt over er lavere til samme prisen. Det skyldes at motor og ramme stjeler en stor porsjon av budsjettet.

Men er det noe det ikke er spart på, så er det skikkelige bremser. Magura-bremsene byr på store skiver og og fire stempler i kalipperen foran og to bak. Det skulle gi nok kraft til å stoppe den 22 kilo tunge doningen effektivt. 

STORE SKIVER: Gode bremser må til for å stoppe en tung eMTB.

 

Stans Flow-hjulene er solide og lette å sette opp slangeløst. De har fått montert på store Maxxis Rekon dekk med 2.6 tommers bredde.

Drivlinje og el-motor

Motoren er en Bosch Performance CX. Motoren yter 250 watt. På denne Neo-modellen får du også det batteriet til Bosch som har best kapasitet, nemlig 625Wh. På de rimeligste Neo-modellene får du 500Wh. Med en bryter på styret bestemmer du hvilket kjøremodus du ønsker å benytte. Alle data kommer opp på det flotte Kiox-displayet. 

KONTROLLPANEL: Med pluss og minus knappen velger du hvilket kjøremodus du ønsker.

 

Motoren gir et maksimalt dreiemoment på 75Nm. Eco-modus gir deg 60% tilbake i forhold til den watten du tråkker, Tour gir deg 140%, mens eMTB-moduset følger nøye med på hva du gjør og justerer assistansen mellom 140% og 340%. Turbo-modus byr på bånn gass hele tiden, og kunne ofte være litt for mye av det gode, særlig i tekniske partier eller når det er glatt.

OVERSIKT: Kiox-displayet gir deg den informasjonen du trenger. Du selv velge hvilke data du ønsker å se.

 

På intensive stiturer med en god del høydemeter klarte vi å tømme batteriet på cirka to timer. Da vekslet vi mellom eMTB-modus og Turbo. Fra null tar det nesten 5 timer å lade opp til fullt batteri. Lade opp til halvfullt batteri tar rett i overkant av to timer.

Kjøreopplevelse

Med fulladet batteri er det bare aa komme seg ut på tur. Mange turer starter med transportetappe på asfalt, og da får man kjent litt på de ulike kjøremoduser uten forstyrrelser. Eco gir litt hjelp, og da oppleves det litt som aa tråkke på en vanlig sykkel uten motor. Tour gir mer hjelp, og blir fort den innstillingen vi bruker mest på enkle strekk for aa spare batteri. I motbakker må du jobbe en del for å komme opp mot sperren på 25 km|t. I Turbo er det full fart og du klarer å ligge på sperren uten mye innsats selv i bratte bakker.

Ute på sti blir dog Turbo litt for hissig, og reagerer raskt på pedaltråkket. I tekniske kneiker opplevde vi nærmest at sykkelen forsvant under oss i visse situasjoner. Dette kunne skje om det flatet ut i et kort parti, for da ga sykkelen gass og ble kastet inn der det begynte aa bli bratt igjen. I utforkjøringer var derimot Turbo gull. Sykkelen oppleves rask nedover, og er godt balansert. Du drar enkelt opp på bakhjulet ut kanter og over hindringer. Med Turbo responderer sykkelen raskt når det flater ut litt og hjelper til aa holde farten oppe hele tiden. 

Gaffelen jobber veldig bra, men du kjenner at den ikke er så avansert som eksempelvis DVO-gaffelen vi testet på Revel Rascal og Ibis Ripmo AF Den er ikke så fintfølende for små slag, men tar godt unna når det er litt rufsete terreng. Magura-bremsene bidrar sterkt til trygghet i stor fart. De biter veldig godt, og gir selvtillit til aa bremse sent inn i svinger og krevende partier. Moro!

MAGURA <3: Vi satte stor pris på de gode bremsene. De var viktige for å skape en god opplevelse.

 

Når terrenget flater ut eller går oppover, så er eMTB-modus vår favoritt. Du får litt mer finesse og det er enklere å sykle seg gjennom tekniske partier enn i Turbo-modus. Motoren jobber rett og slett litt smartere og føler litt mer på hvordan rytteren tråkker og gir tilsvarende hjelp tilbake. Samtidig får du masse power når du trenger det. Eneste gangene det kunne bli litt mye trøkk fra motoren, var over våte og glatte røtter, steiner og klopper. Hvis man ikke passer godt på da, er det fort gjort å spinne ut. I visse situasjoner var faktisk Eco bedre å bruke, siden kreftene da er enklere å kontrollere.

Det å skifte mellom modus skjer med knapper til venstre på styret. Vi skulle gjerne hatt knappene plassert slik at man slapp aa slippe grepet rundt styret med tommelen. Det er litt skummelt aa bytte modus i hektiske situasjoner i stor fart og teknisk terreng. Displayet er veldig bra. Hvert modus har en egen farge, et raskt blikk ned så skjønner du hvilket modus du er i. Eneste ankepunkt med skjermen er at den plassert litt utsatt til midt på styret. Tryner du og sykkelen havner opp ned, så er det game over for displayet. Et annet ankepunkt er raslingen som kom under plastlokket til batteriet når det var mye risting, det matchet ikke Cannondales øvrige kvalitetsfølelse.

VANEDANNENDE: Fulldempet eMTB er utvilsomt moro!

 

Ellers oppleves kjørefølelsen som dønn solid. Sykkelen er kraftig bygget, og den kan pushes hardt. Den inviterte til å kjøres såpass hardt, at av og til savnet vi faktisk enda mer vandring på demperne. Dekkene passet utmerket til generell bruk på sti, og ga godt grep. Med motor plassert litt foran kranken, saa gaar ikke motoren alltid klar over bratte kanter. Da var det fint at sykkelen har en solid metallplate, eller skid plate som det blir kalt, under motoren. Denne plata fikk juling, og har en del riper etter testen – sorry, Cannondale!

Konklusjon

summary=»Cannondale Habit Neo 2 er en kapabel stisykkel som er enkel å håndtere i terrenget. Den inviterer til hard kjøring i variert terreng. Motorens mange kjøremodus bidrar til at man kan hente det beste ut av sykkelen.
» positives=»Effektiv motor
Pent og intuitivt display
Gode allroundegenskaper
Svært gode bremser» negatives=»Savnet av og til mer vandring
Litt raklete plastlokk under batteriet
Lite klaring under motor»]
[rating title=»Stiflyt» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Utfor» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Klatring» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Grus» value=»4″ range=»5″]

Spesifikasjoner | Cannondale Habit Neo 2

Pris: 65999,-

Vekt: 22 kg

Ramme: 130mm travel, 148x12mm thru-axle, Ai offset drivetrain, alloy skid plate, BallisTec Carbon front triangle, internal cable routing, Post mount brake, Proportional Response Tuned Suspension, removeable downtube battery, SmartForm C1 Alloy swingarm, tapered headtube

Gaffel: Rock Shox 35 Gold RL, 140 mm vandring

Bakdemper: Debonair, RockShox Deluxe Select+ RT

Hjul: 32h, Stan’s NoTubes Flow S1, tubeless ready

Dekk: Maxxis Rekon, 29 x 2.6”

Krank: Bosch Gen4 w/ custom Ai offset, 34t

Bakgir: Sram GX Eagle

Kassett: Sram NX Eagle 11-50

Girskifter: Sram NX Eagle

Styre: Cannondale 3 Riser, 780 mm

Stem: Cannondale 1

Sete: Fabric Scoop Shallow Elite

Setepinne: Cannondale DownLow Dropper

Bremser: Magura MT5 Trail hydro disc, (F) 4-piston / (R) 2-piston, 220/203mm Spider rotors

Display: Bosch Kiox

Batteri: Bosch PowerTube, 625Wh

Lader: Bosch 4A

Motor: Bosch Performance Line CX 250W

Geometri | Cannondale Habit Neo 2

cannondale habit neo geometri

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.