Test av Pirelli P Zero TT landeveisdekk

Raske og veldig lette racing dekk med god føling.

Pirelli er et kjent navn i motorsport verden, og navnet P Zero vekker følelser. Det er få, om noen, andre dekk navn som mer kjent. Bare se på Formel 1. Der kjører alle biler med P Zero dekk. Vi kan trygt si at Pirelli kan sine gummiblandinger. P Zero dekkene for oss uten motor har naturligvis en gummiblanding Pirelli har patentert. De kaller det SmartNet Silica. Det er en gummiblanding Pirelli mener henter frem det beste kompromiss mellom lav rullemotstand, lav vekt og godt grep.

Pirelli sier at gummiblandingen består av 17 elementer og er laget i den samme lab’en som lager Formel 1 dekkene.

En ting de mener de har fått til med SmartNet Silica ™ miksen er at formen på molekylene skiller seg fra andre silikon baserte dekk. Det øker dekkets elastisitet, det gjør dekket mykere, reduserer varme generering, og dermed reduserer rullemotstanden. 

Pirelli sier videre at gummiblandingen blir helt jevn over hele dekket på grunn av SmartNet og dette gir en naturlig punkteringsbeskyttelse. Dette betyr også at dekket har samme egenskaper uansett hvor mye det slites. Det er samme gummiblandingen gjennom hele dekket.

127tpi casing med spesifikk radius for rett frem og svinger.

Pirelli har også gjort et dypdykk for å finne den beste formen på dekket. De mener de har funnet en form som gir det beste fotavtrykket uansett om det går rett frem, nedover eller i skarpe svinger.

P Zero Velo TT er det letteste og raskeste dekket i P Zero Velo serien. De lager tubeless dekk, tubular dekk og dekk ment for slange. Dette dekket vi tester er i sistnevnte kategori. Altså et dekk ment for slange. Velo TT er forøvrig et dekk de ikke har laget for lang holdbarhet. Da er P Zero Velo et bedre valg ifølge de selv.

Pirelli PZero Velo TT er eneste dekk i serien som er helt slick.

Dekket er bygget på en 127 tpi (threads per inch) base. Denne grunnmuren i dekket er laget av tekstiler som sikrer optimal radius enten du lener deg i svinger eller sykler rett frem.  

Vi har brukt TT dekket som et hverdagsdekk i noen uker nå og er ganske overbevist om at Pirelli er på sporet av noe skikkelig bra her. Det er ikke tvil om at dekket oppleves som veldig mykt. Det oppleves som responsivt og gir et godt grep. Overraskende godt på våte veier. Det er vanskelig å si noe nøyaktig om rullemotstand, men det er flere lab’er som har testet dette (uavhengig av Pirelli) som viser at den er lav. Om ikke den laveste, så er det iallfall blant det beste på markedet. Vi føler også at dette stemmer. Det ruller lett, er veldig stille og er helt klart veldig elastisk. Vi gønner til i nedoverbakkene og ligger jevnt og trygt gjennom svingene.

Gummien holder seg ok og etter 50 mil på dekket ser vi ikke noe slitasje foran, men en god del mer bak. Vi er likevel småimponert over hva Pirelli har fått til med et dekk som veier under 180 gram. Men ikke regn med lang levetid. Dekkene er ekstremt tynne med kun 1.7 mm i rullebanen. Dette er minst 0.8 mm tynnere enn et normalt racerdekk.

Pirelli sin egen oversikt over dekkets egenskaper.

Det er noe med byggekvaliteten her også fortjener en setning eller to. Det er litt vanskelig å forklare men det er noe med med hvor jevnt tett gummien er. Det er ingen tråder som synes etter mange mil. Det samme så vi på terrengdekket vi testet. Gummien holder seg svart, jevn og fin over hele dekket fra sidevegger til rulleflate.

Vi kommer med en test av P Zero Velo dekket senere. Dette dekket er laget for å være et allround dekk med bedre holdbarhet enn P Zero Velo TT.

Konklusjon

Vekten er lav. Rullemotstand oppleves som lav. Grepet er godt. Holdbarheten er ok til TT dekk å være. Byggekvalitet imponerer. Vi har ikke noe å klage på. Men vi kan ikke anbefale dette som et allround dekk, rett og slett fordi det ikke er laget for å være det. Det er laget for TT. Korte “allround” ritt føler vi derimot er godt innafor. Vi var engstelig for punkteringer i starten, men vi har enda ikke opplevd en liten lekkasje engang. Vi kommer definitivt til å bruke dette dekket mye mer.

Produsent: Pirelli

Pris: ca 500 per dekk på nett

Dimensjon testet: 25c, målt til 27 på 19 mm felg.
PS! Saken er oppdatert med nyeste erfaringer 11. november.

Pluss

  • Herlig smoothness
  • Svært lett
  • Godt grep

Minus

  • Svært tynne og lette, så ikke forvent lang holdbarhet

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.