Ekstreme skotrekk med schwung.

Vi tester de knehøye Spatz Pro II skotrekkene. Svært god passform og ekstrem beskyttelse mot elementene.

Spatz Pro II skotrekk på test
Spatz Pro II skotrekkene beskytter godt og varmer godt. De sitter tett på og passformen er rynkefri.

Spatz har virkelig turt å gå egne veier når de designet Pro II skotrekkene. Aldri har vi hatt på skotrekk som går opp til knærne. Sjelden har vi testet trekk som gir den beskyttelsen mot elementene som disse. Å ta på disse første gang var som første løpetur med knelange kompresjonssokker. Etter å brukt de en gang forstår man at dette er en god ide med tydelige funksjonelle fordeler og som i tillegg er produsert på skikkelig måte. Passformen er som en kompresjonssokk. De sitter tett, tett på og her skal vann og kulde slite med å komme seg gjennom.

Med kevlar på innsiden av ankelen, i tåboksen og på borrelåsen under skoene er trekkene i det minste svært godt rustet for hard bruk.

Overtrekkene er laget med en hel rekke paneler. De er smeltet sammen, ikke sydd, og totalpakken gir en helt rynkefri passform. Dette er neopren på utsiden med børstet thermo materiale på innsiden, som gir og beholder varmen. Trekkene holder oss varme og gode på leggene (og føttene), selv etter lange kjølige, og fuktige, sykkelturer.

Spatz Pro II trekkene er isloert med thermoe materiale
Hele innsiden av skotrekkene er belagt med et thermo materiale som gir god isolering/varme.

Tuppen og hele innsiden av ankelen, samt borrelåsen under skoene er beskyttet med kevlar for god styrke og varighet.
Vi ble overbevist etter 90 minutter på landeveien i 3 grader, tåke og lett regn… med sommerskoene på (med ullsokker).
Vi ble kald på tærne, men ikke så kald som vi forventet.
Trekkets lengde på undersiden av tåpartiet er såpass lang at det går helt frem til pedalklossen og dermed sperrer for luftekanalene som ofte er på racer sommersko. Det gjør at trekkene kan brukes til lavere temperaturer enn hva vi er vant med. I tillegg sitter trekkene godt og tett rundt hælen noe som også hindrer kald luft utenfra. Undersiden av trekket er laget såpass åpen at du vil kunne bruke det til alle sykkelskoene og pedalklossene du har. Som terrengsykkeltrekk er det positivt at det er kevlarforsterkninger i tåpartiet og borrelås under skoen. Men på grunn av den åpne konstruksjonen må du forvente at vann trenger inn hvis du tråkker mye i myr eller pytter.

Spatz Pro II skotrekkene er forsterket med kevlar
Borrelåsen har god strekk, er forsterket med kevlar og vil passe mange typer sko og pedalklosser. Vi har til og med fått de over våre vintersko.

Innsiden av trekkene er 100% trukket med thermo materiale som isolerer og varmer.
Dette er så nærme aerotrekk det er mulig å komme uten at det er aerotrekk. Dette er trekk som er laget for terrengsyklisten, crosseren og asfaltrytteren.
Stretchen i materialet er såpass at vi til og med har fått de over vinterskoene våre.
Nå har ikke vi testet disse i mange måneder, men vi føler oss trygge på at disse kommer til å holde i mange, mange sesonger.

Spatz Pro II trekkene er priset til 1.349,-. Ikke er billig til skotrekk å være. Du finner mange trekk på markedet som er betydelig bedr epriset, men så er heller ikke dette det normale trekket. Dette er highend og veldig funksjonelt. Sykler du ute i all slags vær vil dette være trekk å vurdere. Det er stiper med refleks rundt hele skoen slik at du er synlig fra alle vinkler.

Spatz Pro II kommer i tre størrelser, S, M-L og L-XL. Vi testet M-L og bruker 42-43 i sykkelsko. De passet helt perfekt. Bruksområdet er bredt og vi ser for oss bruk i flere sesonger.

Merke: Spatz
Pris: 1.349,-
Importør: Racing Depot AS

Vi gir trekkene full pott: 5 av 5 stjerner.

Pluss

  • Ekstremt god passform

  • God beskyttelse mot kulde og slaps og vann

  • Holder leggene gode og varme

Minus

  • Det ser kanskje litt lite syklist ut å bruke såpass lange skotrekk, men det legger du fort nok fra deg etter å ha brukt de et par ganger. Funksjon foran skjønnhet.

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.