Test av Rapha Cargo vinterbib

En langbent bib for kalde dager med lommer på lårene.

Nesten vanntett lomme på venstre lår for enkel tilgang til nøkler, mobiletelefon eller noe annet skiller denne vinterbib fra andre vi har testet.

Lommene og de seriøst store refleksene er det som kjennetegner denne vinterbuksen aller mest synes vi. Dette er den første langbente bib buksen vi har testet med en lomme på hvert lår og to på ryggen. Tilsammen fire lommer, hvor to av de har glidelås.

Rapha Cargo vinterbib bakfra
De svære refleksene på baksiden gjør deg veldig godt synlig i mørket.

Rapha sier dette er en vinterbib, og vi er delvis enige. En vinterbib med pute uten dobbel fleece i front og bak (ei heller vindtett materiale), er ikke en helt den perfekte minusgrader bib’en i våre øyne. I temperaturområdet fra 0 opp til 6-7 pluss derimot fungerer den derimot bra.

Rapha har DWR behandlet materialet slik at det tåler en del vann, altså at det går an å bruke den i lett regnvær uten å bli altfor våt. Men den tåler ikke mer enn lett regnvær. Vi har brukt buksa i både regn og tørt, og i temperaturer mellom 11 og 0 pluss med stort hell. Du må derimot regne med å bli våt i regnvær. I lett dryss er det ikke noe problem. DWR behandlingen må du forvente blir mindre effektiv etterhvert som du vasker buksa, men du kan naturligvis spraye utsiden igjen ved behov. Vi liker ikke å bruke DWR vask, da dette også behandler innsiden av buksa. 

Lommene med vanntett glidelås er laget av et materiale som tåler mer regn, men er likevel ikke 100% vanntett. De to andre lommene er rene cargo lommer av mesh som er laget for å pakke ned en vindvest, tynne hansker eller noe annet.

Vi har testet størrelse M og må si at den er «true-to-size. Den sitter tett, men komfortabelt på. Puta i baken er tykk og gir god demping, men gir likevel god kontakt med setet.
Stretchen i beina er knallgod og man kjenner knapt at den er på, bortsett fra at den er varm og god, slik en vinterbib skal være. Skulle vi pirket på noe ville det være å hatt to lag fleece over knærne, foran skrittet og bak på rompa. Spesielt knærne merker det godt når tempen er ned ved 0 og lavere.

Det er ikke glidelås nederst på leggen, man drar biben på som en stillongs. Det har sine fordeler og ulemper. Heldigvis er det er god stretch i buksa så det er ikke noe problem å trekke og dra i den. Man drar også i refleksene på baksiden av leggen. Vi har vært litt engstelige for å ødelegge refeksene, men det har fungert gått bra. Ei heller har det vært noe problem å trekke buksa over skaftet på vinterskoene for å minimere luftlekkasje, og at vann kommer inn i skoene.

Refleksene på baksiden av leggen er enorme og sikrer suveren synlighet for biler som kommer bakfra.
Skulderstroppene er brede og like komfortable som beina.

Selve betegnelsen «vinterbukse kan tolkes bredt. Vi snevrer det inn og graderer heller i forhold til temperatur område. Og så lenge temperaturen ikke er på minussiden tar vi mer enn gjerne denne på.

Cargo vinterbib kommer i to farger og størrelser fra XS til XXL. Vi er 180, veier 70 kilo og testet størrelse M.

Produsent: Rapha
Pris: 3.400,- 

Konklusjon

Ser du etter en vinterbukse som skal brukes når det under 0, burde buksen ha doble knær og helst noe vindbeskyttelse foran skrittet. Men fra 0 og opp til 10 grader er den prima. Hvis du ikke har en vinterbukse med vindpaneler, er det en superbra erstatning å klippe av en gammel regnbukse eller noe du kan ha på utsiden som en shorts. Vi bruker alltid det i slaps eller regn når det er kaldt. Selv med skjermer på sykkelen.

Noen vinterbukser er ganske stramme i stoffet og ofte føler vi at buksene jobber mot oss når vi sykler. Det gjør ikke denne. Den merker vi nesten ikke på, og det betyr mye. Det er praktisk med lommer på sidene av lårene for rask tilgang til mobil telefon og eller nøkler.

Pluss

God stretch

Suverene reflekser

Lommer

Noe vannavstøtende 

Minus

Vi ønsker oss litt mer tykkelse over knærne og spesielt foran skrittet.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.