Test Pirelli Cinturato SmarTUBE

Vi tester Pirelli sine TPU slanger. Er de verdt pengene?

Det alle som lager TPU (Thermoplastic Polyurethane) slanger sier, er at de er lette og de tåler mer enn både butyl og latex. I tillegg holder de bedre på luften enn hva latex slanger gjør (mne litt dårligere enn standard butyl). Et annet aspekt er at slangene er ekstremt kompakte. Disse tar ikke stor plass i lomma eller sekken.

Når det kommer til ren rullemotstand viser tester at latex slanger fortsatt er best, men det er ikke med mye. Derimot er det viktig å huske at latex lekker en del luft, og de er ikke like solide som andre slanger.

Pirelli Cinturato SmarTube er de gravel spesifikke slangene fra Pirelli. Disse skiller seg fra racer utgaven, P-Zero SmarTUBE, ved at de er laget for å tåle mer. Derfor er også vekten en del høyere (selv om den relativt sett er lav).
Pirelli oppgir vekten på 35c slangene til å være 70 gram. Vi veide alle slangene vi fikk til test til under 70 gram, med en snitt på 67 gram. Guffe i 35c dekk ville veid rundt 50 gram, litt avhengig av hva slags guffe du velger. En latex slange i samme dimensjon veier knappe 10 gram mer, mens du kan få lette butyl slanger til nærmere 110 gram.

Oversikt over Cinturato Smartube TPU slangene

Det er dermot ikke uvanlig at man finner TPU slanger i denne dimensjonen som veier mye mindre enn 67 gram. Men da er de ikke forsterket som disse er. Du kan kjøpe slangene i standard format også, og da synker vekten med 25 gram omtrent. For eksempel veier Tubolito sine superlette slanger for raceren i 28c knappe 30 gram!

Den største ulempen med TPU slanger er at de er dyre. Disse slangene koster nesten 300 kroner stykket. Etter å ha lagt tilbake noen titalls mil på alt slags underlag er opplevelsen at de holder det de lover. De lekker svært lite luft. De tåler en trøbbel og punkterer ikke lett. De er ganske lette og det virker som at rullemotstanden nesten er på høyde med latex. Vi har kjørt med alt fra 25 til 45 psi i dekkene uten problemer.

Oppsummert

Styrker til TPU

  • God punkteringssikkerhet. Og med disse slangene som også er forsterket, kan man forvente solid beskyttelse.
  • Lav vekt. Rullerende vekt er alltid ønskelig å minimere, og da gjør disse slangene jobben.
  • Lekker lite luft. Vi finner disse slangene omtrent på nivå med standard butyl slanger, og det er bra.

Svakhet

  • Pris er den åpenbare svakheten.
  • Tilgjengelighet kan også være et issue, selv om det er lett å finne de i velassorterte sykkelsjapper på nett. Også norske.
God punkteringssikkerhet
Lav vekt
Lekker lite luft
Ganske kostbart
Kan være vanskelig å få tak i

Vår vurdering

Pris
Vekt
Kjørefølelse
Rulle egenskaper
Punkteringssikkerhet
Luftlekkasje

Karakter

En lett og solid slange som koster mye penger. Er det verdt det? Tja, mener jeg. På en racer og en gravel er ganske så enkelt å bestemme seg for TPU slanger. For terreng? Litt mer usikker om dette skal erstatte «guffe».

4

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.