Dekktest: Vittoria Barzo TLR XC-Race 2.25

Aggressive terreng dekk for krevende underlag.

Barzo er på en måte gjør-alt-mulig dekket fra Vittoria. Det er ikke er et gjørme dekk, men det er heller ikke et tørrføre dekk. Knastene er store, avlange og med god spredning. Barzo trives godt på en god miks av underlag.

Vittoria Barzo dekkprofil

 

På tross av de grove knastene ble vi ganske overrasket av hvor lett det rullet. Forventningen var en helt annen enn hva vi opplevde i virkeligheten. Selv i akselerasjoner på asfalt føltes det ikke som at dekket holder oss igjen. Mye skyldes nok de avlange knastene. De er avlange i kjøreretningen og flekser ikke så mye, på tross av sin høyde. Men de er likevel myke nok til å gi godt grep på for eksempel berg. Det samme gjaldt grepet på våte bergskal. Dekkene sitter riktig så godt og jeg tok meg selv i å utfordre linjene jeg normalt sett hadde holdt meg unna med andre dekk. De grove kastene gjør også at man kan tillate seg litt mer over røtter.

Dekkene trives godt når underlagt blir krevende

 

Barzo kommer i to versjoner, TLR eller TNT. Begge er tubeless dekk, men TLR er lettvektsversjonen av av de to. Derfor er dekket merket med XC-Race. TNT har mer beskyttelse og er laget for hardere trail bruk.
Dekkene er som sagt laget for slangeløs konvertering. Og vi har naturligvis satt de opp slik. Det gikk helt uproblematisk, og det var utrolig nok svært lite luft som hadde lekket over natten. På min felger var de ganske så trange å få på, noe som i og for seg er et godt tegn. Men disse dekkene var virkelig trange, og jeg måtte jobbe litt for å få de på. Men når det var gjort gikk det lett å fylle de med luft med min normale gulvpumpe.

Graphene 2.0 øker holdbarhet og grep

 

Den brune dekkveggen forteller at disse dekkene er laget av den letteste casingen til Vittoria, XC-Race. De er oppgitt til å veie rundt 660 gram. Det stemmer dessverre ikke. Vi veide det ene dekket til 705 gram og det andre til 715 gram. Det er ganske stor forskjell til hva Vittoria oppgir er vekten. Det er skuffende å bomme med 55 gram, Vittoria.

Barzo kan kjøpes i 2.1, 2.25, 2.35 og 2.6 dimensjon. Og du kan velge mellom TLR og TNT utgaver. TNT versjonen har litt mer beskyttelse langs dekkveggene (og er helt svart, kalles XC-Trail).

Etter å kjørt mange, mange turer på raske, lavknasta dekk er det en befrielse å leke seg på stiene med disse dekkene. Grepet er mye bedre og jeg kjenner at jeg gønner mer på gjennom svingene og i uforkjøringene. Vi har vært heldige med været når dekkene ble tatt i bruk. Det regner og soler om hverandre og det skaper veldig varierende forhold i skogen. Noen steder er det hardt og fint, mens andre steder er det vått, sleipt og løst. Det er akkurat slike forhold dekkene trives aller best i.

Ett dekk med grove knaster som ruller overraskende godt.

 

I karakterskalaen under gir vi dekket en 4, men det er en 4÷. Vi kunne gitt det 3.5, men det er ikke helt der heller.

Prisen på nett er nede i 598,- per dekk. Det er kanskje litt i overkant, men det er et håndlaget dekk med Vittoria Graphene 2.0 gummiblanding. Graphene, sier Vittoria, gjør dekkene sterkere og mer holdbare, samtidig som det øker grep på vått underlag. Vittoria bruker også fire forskjellige gummiblandinger for å sikre grep, fart og holdbarhet. TLR dekket vi tester er bygget på ett lag med vevet nylon med 120 tpi tetthet.

[review_summary title=»Konklusjon»][rating title=»Rulleegenskaper» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Slangeløst» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Vekt» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Vått og sleipt» value=»4.5″ range=»5″]
[rating title=»Tørt og fast» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Allround» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Pris» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»TOTALT» value=»4″ range=»5″][/review_summary]

Vår karakterskala

1 – Kan ikke anbefales
2 – Vi savner noe her.
3 – Helt ok. Ikke et bomkjøp.
4 – Dette er bra. Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Morten Iversen

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.
%d bloggere liker dette: