Dekktest: Panaracer Gravelking SK 38c

Gravelking SK er et lett og rimelig rask dekk for noenlunde tørt føre. Ulempen er at det kan være trøblete å holde dekket slangeløst.

Lav knaster. Rund profil. En flott gravel dekk.

Panaracer Gravelking SK har nesten fått legende status som et godt gravel dekk. Vi er også fans, om enn noe mer tilbakelent enn mange andre. Dekket er veldig lett, det ruller noenlunde lett og det er et mønster i dekket som gir godt inntrykk av hva dekket er best på. Dekkveggene er myke og det gir en komfortabel kjøreopplevelse selv med 40 psi i dekket.

På asfalten oppfører dekket seg helt som forventet. Det ruller godt og jeg føler at det sitter veldig godt i raske svinger, selv når det er vått. Den runde profilen og de lave knastene hjelper godt til her.
På grusveien har vi det helt fint med Gravelking, men i svingene kunne vi ønske litt mer grep. Sideknastene blir litt små, spesielt hvis grusveien ikke er helt fast. Men når man bruker dette dekket på grusen så kan man fint bruke litt lavere dekktrykk (jeg går ned fra 38 til omtrent 34 avhengig av underlaget på turen).

Dette er lavknaste dekk som ikke duger på løst og sleipt underlag. Skal du på stiene bør de være faste.

Litt lave sideknaster

Vi har slitt med å sikre at dekkene ikke lekker luft som en sil. Det er brukt mye mer guffe enn hva vi pleier for å holde dekkene noenlunde ok. Dermed er anbefalingen å legge inn minst en runde til med teip, og bruke litt mer guffe enn normalt.
Det bekymrer oss noe at vi etter et par uker oppdaget massevis av små hull som guffen hadde tettet. Det sier oss at dette dekket ikke er det mest punkteringssikre. Men med guffe har alt blitt tettet og vi har ikke opplevd å ikke komme oss hjem.

Selv om det er flere punkter som bekymrer ser dekket ut til å holde seg fint og det er lite slitasje å merke. Vekten er god og andre egenskaper veier opp for mye av det mer negative. Så vi bruker dekkene daglig.

Gravelking er målt til 39 millimeter på min 25 millimeters felg. Vi har også veid begge dekkene som viser en snittvekt på 380 gram. Det er langt under hva produsent selv oppgir.

Dekkene kommer i følgende størrelser:

Fra Panaracer

Prisen på 38c er i norske nettbutikker fra ca 560 til 600 kroner dekket. Tubeless ready dekkene er de fra 32mm og opp.

Lav vekt
Ok rulle egenskaper
Dekket holder godt
Som slangeløst dekk er det litt «slapt»
Svak punkteringssikkerhet

Vår vurdering

Pris
Vekt
Kjørefølelse
Rulle egenskaper
Asfalt
Grus
Punkteringssikkerhet
Holdbarhet

Oppsummert

3.7

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.

57 kommentarer til «Dekktest: Panaracer Gravelking SK 38c»

  1. Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said «You can hear the ocean if you put this to your ear.» She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *