Ridley X-Ride 10 Disc

Med sterke røtter fra cyclocross-miljøet og en meget spesiell geometri

Av de fire syklene i testen er Ridley det merket med aller sterkest historie fra cyclocross. Ridley vokste opp i Belgia og har CX i blodet. Og derfor er det ekstra spennende at X-Ride-sykkelen er så annerledes i geometrien enn de andre.

Her er tyngdepunktet høyt, akselavstanden er knapp og overrøret er kort. Den er laget for å være svært agil i ekstremt krevende CX-løyper, hvor det er skarpe svinger, bratte kneiker både opp og ned, hvor du må av sykkelen ofte og gjerne kaste den på skulderen og løpe over stokker og stein. Den er ikke laget for at du skal sitte stille i samme posisjon time etter time. Noe de andre syklene i testen støtter bedre.

En annen ting er at styrerøret på Ridley er svært kort. 121 mm i denne størrelsen er langt kortere enn konkurrentene i testen, og det gir et potensiale for å sitte ekstremt aggressivt på sykkelen hvis du ønsker.

Det holder faktisk å bare se på sykkelen, at dette er spesielle saker. Foruten en spesiell geometri, som enkelte mener er gammeldags og unødvendig i dag, er dette også første CX vi har testet (og også første modell til Ridley) med en stikkaksel i forhjulet. På terrengsykkelen stiver en stikkaksel opp fronten og gir et tryggere og mer solid hjulfeste. Det samme skjer på en CX og vi tenker at dette, på lik måte som skivebremser, blir en standard etterhvert.

Der de andre modellene i testen har en ramme laget av karbon, kommer X-Ride Disc 10 med en ramme av aluminium. Det er en gjennomført og lekker aluminiumsramme hvor man slipper å tenke på kabler som er i veien. Gaffelen er derimot fullkarbon og vi liker at Ridley også skjuler kabelen her ved at den løper gjennom gaffelbenet ned til bremsekaliberen. De har til og med lagt inn en liten plate av stål som beskytter gaffelbenet mot bremseskiven når du tar hjulet av og på.

Det er liten tvil om at Ridley er et selskap med fokus på detaljer.

En av de tingene som skiller en racer mot en terrengsykkel er at kranklager-droppen er lavere på en terrengsykkel. På en racer er den typisk mellom 70-74 mm, mens på en terrengsykkel ligger den gjerne på rundt 45-60 mm. Det betyr at kranklageret relativt sett er høyere over bakken på en terrengsykkel. En cyclocross er en mellomting. Cannondale har en dropp på 67 mm mot Ridleys 59 mm (for et par år siden var den på 57 mm.) Nesten en centimeter forskjell. Og det merkes godt. Spørsmålet er om det virkelig er nødvendig. Ja, du få god avstand til underlaget og pedalene slår ikke nedi med det første, men er det virkelig nødvendig at det er så høyt? Vi synes ikke det. Men så har vi heller ikke tatt syklene ut i så krevende løyper at behovet har vært der.

Vi legger forøvrig merke til at Ridley har nye modeller (karbonrammene i X-Night-serien) med en dropp på 60 mm.

Konklusjon

Denne sykkelen er laget for cyclocross-konkurranse. Den er ikke like godt egnet som de andre syklene til langkjøringsturer, selv om vi ble positivt overrasket over sittestillingen. Vi kunne godt brukt denne til og fra jobb. Vi må også nevne at sykkelen kanskje er den mest stabile i testen på tross av sin korte akselavstand. I høy fart går den rett frem og det er problemfritt å slippe styret i 40 km/t.

På denne sykkelen skal du bevege deg mye og den er laget for action. Det gjør kanskje at den ikke blir like anvendelig for mange av oss. Men skal du trene for å bli en god cyclocrosser og ønsker å prestere i konkurranser er denne sykkelen veldig spennende.

Vær obs på at det korte overrøret og den korte akselavstanden gjør at skoene slår borti forhjulet når pedalene er vannrette og du svinger. Det skjer ikke ofte, men dette er en pris du må betale for å få en sykkel med såpass spesialisert geometri. Mulig er dette ikke et problem på en større sykkel, men vi rundt 175-180 slipper ikke unna.

Spekk:

SYKKEL RIDLEY X-RIDE 10 DISC

Pris 22.990,-

Sykkelvekt 9,6 kg

Hjulvekt (med alt)

Ramme 7005 aluminium

Gaffel Oryx Disc 15TA karbon

Felg DT Swiss R24 Spline

Nav DT Swiss R24 Spline

Dekk Challenge Grifo Plus 32c

Krank FSA Gossamer (46/36)

Bakgir Shimano Ultegra

Fremgir Shimano 105

Gir/bremsehendler Shimano R685 disc

Bremser Shimano BR-RS785

Kassett Shimano HG-5800 (11/28)

Kjede Shimano HG 600

Styre 4ZA Stratos alloy

Stem 4ZA Stratos alloy

Setepinne 4ZA Stratos alloy

SETE 4ZA Stratos alloy

Geometri

Størrelse 52 cc

Vinkel, styrerør 72°

Vinkel, seterør 73,5°

Lengde, styrerør 121 mm

Lengde, overrør 535 mm

Lengde, seterør 560 mm

Lengde, kjedestag 425 mm

AKSELAVSTAND 1000 mm

BB Drop 59 mm

Importør Racing Depot AS

Les alle testene :

Se komplett spesifikasjon for alle syklene her.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *