Cannondale Super X Ultegra
En sterk allrounder med svært gode egenskaper
Cannondale er ett av få merker som slipper neste års modeller på markedet høsten før. Det har de også gjort i dette tilfellet, derfor er det greit å merke seg at dette er en 2016-modell. Super X Ultegra er testens dyreste sykkel. Den er også noen tusenlapper dyrere enn den letteste i testen. Men det er til gjengjeld en veldig fin cyclocrosser.
Lettvekteren i testen, Everest, har en krank med ett drev og man sparer en del vekt ved at man da dropper krankgir og vaier opp til bremsehendelen. I tillegg ser du at hjulene på Cannondalen er noe tyngre.
På tross av dette opplever vi Super X som en knallgod sykkel. Helt klart en av de flotteste cyclocrosserne vi har testet de siste årene. Det som kanskje slår oss aller sterkest er hvor rolig og balansert sykkelen oppleves. Den ligger stødig på veien og er veldig forutsigbar. Første sykkeltur var omtrent som ”å komme hjem”. Alt sitter og funker akkurat som det skal.
Cannondale har bygget Super X med en anvendelig geometri. Vi tror det er mange som kommer til å føle seg vel til rette her. Ingen spesielle ”corcky” kjennetegn som gjør at sykkelen kan brukes til mye mer enn bare cyclocrossing. Denne kan du konkurrere med, og du kan sykle fort til jobb eller på trening på grusveiene innover i marka.
Det var noe med komforten i sykkelen som også slo oss som spesielt positivt. Super X er bygget på omtrent samme ramme som Super Six på landeveien. Her er det vibrasjonsdemping i rørene og de er forsterket i utsatte områder med ekstra solid materiale for å tåle steinsprut og slag. De tynne rørene i bakramma, sammen med et veldig komfortabelt sete, gjør at sykkelen også ligger godt mot underlaget når det blir ruglete.
Det er fint å oppleve at en sykkel klatrer like godt som den kjører nedover. Rammen er responsiv og sykkelen er akselerasjonshissig. Noe vi merket veldig godt i motbakkene.
Schwalbe-dekkene ruller godt, gir masse komfort (på tross av størrelsen) og sitter noenlunde bra på grusveien. Dekkene er montert på et Aksium hjulsett fra Mavic. Vi har brukt Mavic-hjul i mange år og har sjelden problemer med de. De er ikke lettest på markedet, men vi mener de er solide og det er forholdsvis enkelt å kjøpe deler og service til dekkene. Noe som teller en del hvis uhellet først er ute.
Shimano-girene føler vi er mer forutsigbare enn SRAM. Det er vanskeligere å bomgire og det er en tydelig hørbar feedback når vi ønsker å skifte gir. Skivebremsene fra Shimano er derimot ikke helt på høyden mot SRAM-bremsene på Everest. De biter ikke like hardt og vi føler at det er enklere med kraftige nedbremsinger med SRAM. Det oppleves ikke som en svakhet hos Shimano, men heller et argument skal taler i SRAM sin fordel.
Konklusjon
Ja, den er dyrest i testen. Men den er også en klar testvinner. Denne sykkelen kan du bruke til mye gjennom året. Den kan fullt ut erstatte treningsraceren hvis du setter på smalere dekk, eller kanskje enda bedre, lettere hjul.
SYKKEL tror mange vil finne seg til rette på denne.
Spekk:
SYKKEL CANNONDALE SUPER X
ULTEGRA (2016)
Pris 29.200,-
Sykkelvekt 8.2 kg
Hjulvekt (med alt) 3.4 kg
Ramme SuperX Ballistec Carbon
Gaffel SuperX Disc Ballistec Carbon
Felg Mavic Aksium Disc
Nav Mavic Aksium Disc
Dekk Schwalbe Racing Ralph 33c
Krank Cannondale SI (46/36)
Bakgir Shimano Ultegra
Fremgir Shimano Ultegra
Gir/bremsehendler Shimano R685 disc
Bremser Shimano BR-RS785
Kassett Shimano HG-5800 (11/28)
Kjede Shimano HG 600
Styre Cannondale C2 Classic alloy
Stem Cannondale C1 Ultralight
Setepinne Cannondale C1 Ultralight
SETE Fabric Spoon Shallow Elite
Geometri
Størrelse 54 cm testet
Vinkel, styrerør 72°
Vinkel, seterør 73,5°
Lengde, styrerør 150 mm
Lengde, overrør 550 mm
Lengde, seterør 540 cm
Lengde, kjedestag 430 mm
AKSELAVSTAND 1011 mm
BB Drop 67 mm
Importør Cannondale
Les alle testene :
Se komplett spesifikasjon for alle syklene her.